Снимка: Istock
Процъфтяващите сиви пазари в Китай добавят към съществуващите вече проблеми на луксозните марки.
Китайските пазари втора употреба и сивите пазари на луксозни стоки процъфтяват, тъй като скоковете на цените на луксозните марки в слаба икономика карат някои купувачи да търсят по-евтини начини да ги купуват, задълбочавайки опасенията за компании като LVMH.
LVHM, най-голямата луксозна група в света, отчете 3% спад на тримесечната печалба миналата седмица, подминавайки прогнозите за първия си спад на тримесечните продажби след пандемията, тъй като търсенето в Китай и Япония отслабна.
„Слонът в стаята е, че в Китай, докато съществуват различия в цените (между Китай и други страни), има възможност чувствителните към цените потребители да отидат на сивия пазар“, каза Макс Пиеро, главен изпълнителен директор на luxury intelligence консултантска компания Re-Hub, която проследява луксозните покупки на сивия пазар в Китай.
Този пазар, който се оценява на 57 милиарда долара годишно, беше подхранван през последните години от възхода на платформи като DeWu, където луксозни продукти, често доставяни отвъд океана, се продават с отстъпки от 20% до над 50% от цените в китайски водещи магазини.
Re-Hub изчислява, че продажбите на 48 марки на DeWu са се увеличили с 19% на годишна база през второто тримесечие до повече от 7 милиарда юана ($984,4 милиона).
„Нарастващите цени на тези луксозни марки определено са една от причините все повече и повече потребители да се насочват към вторичния пазар“, каза И. Кеджие, 28-годишен мениджър маркетинг, чест купувач както на нови, така и на вторични ръчни луксозни стоки.
Ръстът на пазара на употребявани стоки, паралелния внос и други сиви пазари, известни на местно ниво като трансгранична търговия „дайгоу“, също се подхранва от забавящата се икономика на страната, тъй като все повече хора искат да направят пари от своите луксозни колекции, казаха ръководители на индустрията.
Продажбите на дребно в Китай, показател за потреблението, нараснаха с умерените 3,2% през септември и слабостта е лош знак за световните луксозни гиганти, тъй като Китай представлява около 25% от световните приходи за сектора.
Нарастващият потребителски интерес към пазарите втора употреба и сивите пазари добавя главоболие за марките от най-висок клас, които се стремят да защитят продажбите си в Китай.
След публикуването на печалбите им за третото тримесечие, ръководителите на LVMH, дом на Louis Vuitton и Dior, защитиха стремежа на своите лейбъли към луксозния пазар и казаха, че не планират да представят нови гами от по-достъпни продукти.
Те също така казаха, че нямат намерение да се намесват в пазара на употребявани стоки, отбелязвайки, че строгият контрол върху разпространението на техните марки ги прави по-малко изложени на паралелни пазари.
Но дори пазарът втора употреба страда от свръхпредлагане.
„Броят на продавачите расте наистина бързо и по-голямата част от тях продават луксозни артикули за първи път. Но от страна на купувача това е доста стабилно“, каза Джу Тайники, основател на пазара за луксозни стоки втора употреба ZZER.
Това доведе до спад на средните изкупни цени спрямо миналата година и средните стойности на поръчките също паднаха с около 10%, каза Джу, добавяйки обаче, че марки като Louis Vuitton и Coach все още се продават бързо.
Луксозният пазар втора употреба в Китай – който включва платформи като Plum, ZZER и собственост на Alibaba Xianyu – е нараснал с общ годишен темп на растеж от над 30% от 2020 г. насам, според оценки на консултантската компания iResearch, въпреки че Джу лично смята, че тази година секторът като цяло в Китай е по-вероятно да нарасне с около 20%.
Джу каза, че някои от потребителите, които се обръщат към стоки втора употреба и стоки от сивия пазар, все още ще купуват нови луксозни артикули и ще пренасочат само част от потреблението си към тези пазари.
„Ако сделката е наистина привлекателна и те ни се доверят, забележат, че всеки артикул е удостоверен, те ще го купят“, каза той.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.78% |
USDJPY | 154.61 | ▼0.45% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.61% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.36% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 862.00 | ▲0.70% |
S&P 500 | 5 945.58 | ▲0.09% |
Nasdaq 100 | 20 703.60 | ▼0.24% |
DAX 30 | 19 183.00 | ▲0.21% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 088.00 | ▲2.89% |
Ethereum | 3 317.57 | ▲7.98% |
Ripple | 1.11 | ▲0.55% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.74 | ▲1.04% |
Петрол - брент | 73.38 | ▲0.91% |
Злато | 2 662.22 | ▲0.40% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 551.12 | ▼0.19% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.58 | ▼0.05% |
Germany Bund 10 Year | 133.92 | ▲1.52% |
UK Long Gilt Future | 94.04 | ▲0.28% |