Снимка: Istock
Пазарът на електрически превозни средства може да получи огромен приток на по-евтини автомобили - но не от такива, които току-що излизат от завода. Това е добра новина за потребителите. За производителите на електромобили? Смесена...
Въпреки че вълната от употребявани автомобили може да навреди на продажбите на нови електромобили, тя може също така да доведе на пазара купувачи, които имат фобия от електромобили.
В последния си доклад за проучване на EV, фирмата за потребителски изследвания J.D. Power прогнозира, че огромно количество EV, които се връщат след лизинг в САЩ, ще осигурят голямо предлагане на EV за продажба на вторичния пазар на употребявани автомобили.
„През 2026 г. връщането на лизинг на EV ще нарасне с... 230% с приблизително 215 000 връщания на EV“, каза Елизабет Криър, вицепрезидент на J.D. Power’s EV практика.
J.D. Power предвижда, че хиляди електромобили, които потребителите не желаят да купят след изтичане на договорите им за лизинг, ще се върнат в използваните партиди на дилърите. Фирмата каза, че възвръщаемите лизингови договори са достигнали приблизително 18 900 EV през 2021 г., но ще достигнат 65 600 до края на 2024 г. - след което ще се издигнат до 215 000 EV до 2026 г.
Въпреки че цифрата от 215 000 през 2026 г. е само 5,3% от всички превозни средства, връщани от лизинг в САЩ, тя ще бъде значително по-висока от приблизително 1,5%, прогнозирани за 2024 и 2025 г.
Повече предлагане, обикновено означава по-добри цени за потребителите. Нови данни показват, че дори в момента цените на електромобилите на пазара на употребявани автомобили са под натиск. Според последния индекс на стойността на употребяваните автомобили на Manheim, цените на употребяваните автомобили, задвижвани с газ, са паднали с 3,5% през октомври, докато цените на чистите електромобили са паднали с 11,1%.
И натискът върху цените ще продължи надолу.
„Тъй като средната транзакционна цена на електромобили отбеляза спад през последните две години с над $10 000, за много завръщащи се лизингополучатели ще им бъде по-евтино да наемат нов електромобил или да закупят ново превозно средство, задвижвано с газ. Следователно, това ще окаже огромен натиск върху пазара на употребявани EV и, въз основа на търсенето и предлагането, може да доведе до спад на цените на употребяваните EV“, каза Креар.
Може би тези собственици, които върнат наетите си електромобили, ще вземат на лизинг друго чисто ново возило - но има предупреждения за това.
Щедрите разпоредби за лизинг на федералния данъчен кредит за EV позволяват приспадане от $7500 за всички лизингови превозни средства, $7500 за закупуване на определени нови електромобили и $4000 за закупуване на използвани електромобили. Ако бъдещата администрация на Тръмп и ръководеният от Републиканската партия Конгрес отменят елементи от Закона за намаляване на инфлацията, отнасящи се до данъчните кредити за потребителски електромобили, лизингът или закупуването на нови електромобили ще стане по-малко привлекателно.
„От една страна, ако данъчните стимули бъдат напълно премахнати, цената на новите електромобили ще се увеличи, което ще направи употребяваните електромобили по-достъпна опция. Въпреки това, ако те останат на място, тогава лизингът на ново EV може да бъде по-добрият избор“, добави Креар. „Трудно е да се спекулира с всички смесени сценарии, които индустрията може да види с промените във федералните стимули.“
Въпреки че може да е твърде рано да се прогнозира какво може да се случи, ако правителствените стимули се променят, едно е сигурно: цената има значение.
Последното проучване на нагласите на Yahoo Finance за електромобилите установи, че високите цени на електромобилите са сред най-големите пречки пред приемането на електромобили, като 70% от респондентите отбелязват общата цена. Проучванията са установили, че приемането на електромобили в САЩ би нараснало по-бързо, ако по-евтините електромобили бяха достъпни за основните купувачи.
Възможно е огромният брой електромобили, върнати след лизинг, в допълнение към по-евтините електромобили, които ще излязат през следващите няколко години от Голямата тройка и нарастващите автомобилни производители като Kia и Hyundai, може да помогне за подхранването на масивна вълна от по-достъпни електромобили.
„Прогнозираме, че приемането на EV ще продължи да расте до над 12% [проникване на пазара] през 2026 г.“, каза Креар, което означава стабилен растеж от приблизително 8% приемане на EV, наблюдавано днес.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.26% |
USDJPY | 154.35 | ▼0.61% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.19% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.01% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 440.50 | ▼0.28% |
S&P 500 | 5 915.66 | ▼0.42% |
Nasdaq 100 | 20 649.60 | ▼0.50% |
DAX 30 | 19 020.80 | ▼0.65% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 534.70 | ▲3.36% |
Ethereum | 3 127.40 | ▲1.79% |
Ripple | 1.12 | ▲1.52% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.68 | ▲0.93% |
Петрол - брент | 73.35 | ▲0.87% |
Злато | 2 665.26 | ▲0.51% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 556.58 | ▲0.81% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.78 | ▲0.13% |
Germany Bund 10 Year | 133.75 | ▲1.39% |
UK Long Gilt Future | 93.91 | ▲0.15% |