Снимка: Istock
Ръководители на автомобилната индустрия, затегнете коланите си. Ако новоизбраният президент Доналд Тръмп и неговият екип отменят федералния данъчен кредит от $7500 за електромобили, както се съобщава, последствията ще бъдат огромни.
Подписаният от администрацията на Байдън закон за климата, Законът за намаляване на инфлацията, въведе данъчен кредит от 7 500 долара за електромобили за потребителски автомобили и много други за търговски електромобили и производство на батерии, наред с други неща.
От влизането в сила на закона през 2022 г. продажбите на електромобили се увеличиха. През 2023 г., първата пълна година на кредита, продажбите на електромобили скочиха с 46% на годишна база до 1,19 милиона, в сравнение с 813 000 през 2022 г., според Kelly Blue Book на Cox.
Миналия месец в нов доклад, озаглавен „Ефектите от „Купувайте американско“: електрическите превозни средства и Закона за намаляване на инфлацията, изследователите Джоузеф Шапиро, Хънт Алкот и Феликс Тинтелнот количествено определиха ефекта на данъчния кредит.
След конструиране на модел и провеждане на симулация, докладът установи, че продажбите на EV в САЩ ще спаднат с 27%, ако федералният данъчен кредит за EV бъде премахнат, в сравнение със сценарий с EV данъчен кредит. Докладът установява, че това ще доведе до спад на регистрациите на електромобили до 867 000 електромобила от 1,184 милиона с въведен данъчен кредит – или 317 000 електромобила по-малко.
„Този конкретен сценарий е да вземем лятото на 2023 г., да вземем всички условия – предлагане, търсене и да премахнем данъчните кредити за електромобили – как биха спаднали продажбите?“ твърди Джоузеф Шапиро, доцент по икономика в UC Berkeley и съавтор на доклада, каза пред Yahoo Finance.
Тъй като продажбите на електромобили нарастват с почти 40% спрямо предходната година, загубата на данъчен кредит за електромобили е „съществена промяна“, каза Шапиро. „Това е бързо разрастващ се пазар и сравнително нова технология, но [загубата на данъчен кредит за EV] не е тривиално. Искам да кажа, че $7500 не е тривиално“, добави Шапиро.
Но тук има уговорки. Шапиро отбелязва, че въпреки че намалението от 27% е значително, в сравнение с продажбите, които биха били в противен случай, може да не е толкова голяма сделка. Продажбите на електромобили се увеличиха с над 40% на годишна база през 2023 г., което означава, че продажбите може да са на „равна линия“, ако данъчният кредит бъде отменен.
Като се има предвид това, продажбите за тази година се увеличават само с 10% през годината до третото тримесечие, според Kelley Blue Book, което показва значително въздействие, като се приеме, че тенденцията на продажбите е на същото ниво през четвъртото тримесечие.
Въпреки че отмяната на данъчния кредит би навредила на продажбите на електромобили в краткосрочен план, има възможни начини за прецизиране на ефекта му към по-добро. Шапиро и неговите съавтори също отбелязаха, че федералният данъчен кредит за EV, както е конструиран, не е много ефективен.
Една алтернатива: различни субсидии за различни превозни средства. Някои по-големи електромобили създават „големи отрицателни външни ефекти“ — което означава, че е по-вероятно да имат фатални инциденти в допълнение към високото потребление на енергия. По-малките електромобили получават същата полза от данъчен кредит, въпреки че са леки, по-добри за безопасност и изискват много по-малко електроенергия.
„Ние даваме същите субсидии от $7500 на повечето от тези превозни средства и даваме по-малки субсидии на автомобили, които имат по-големи разходи за обществото, по-големи външни ефекти, което би направило тези субсидии по-полезни за обществото като цяло“, каза Шапиро.
Промените, ако има такива, ще бъдат направени по пътя и този път е несигурен, като се има предвид, че екипът на Тръмп все още е в процес на формиране. Засега производителите на електромобили вероятно ще трябва да се справят с някои потенциални лоши новини, като изследванията показват над 300 000 по-малко продадени електромобила с отмяна на данъчен кредит.
Уолстрийт прогнозира, че производителите на автомобили ще трябва да намерят начини да намерят застой някъде - може би чрез намаляване на печалбите с по-големи отстъпки.
„При всички останали равни, премахването на стимулите би направило електромобилите значително по-скъпи, добавяйки натиск за намаляване на обемите за предходната година, ако приемем, че [производителите на оригинално оборудване] не компенсират с нарастващи отстъпки“, пише Адам Джонас от Morgan Stanley в бележка по-рано тази седмица .
Jonas и Morgan Stanley смятат, че Lucid (LCID), Rivian (RIVN) и Tesla (TSLA) са „най-изложени“ на загубата на данъчен кредит.
В дългосрочен план Morgan Stanley прогнозира, че приемането на EV няма да се забави, въпреки краткосрочните проблеми.
„Въпреки че забавянето на внедряването на EV може да осигури ценно време за някои играчи от наследството да наваксат изоставането, ние все още очакваме навлизането на EV да продължи да расте в дългосрочен план, тъй като иновациите и мащабът ще доведат до по-ниски разходи и по-висока производителност“, твърди Шапиро.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.16% |
USDJPY | 157.32 | ▲0.10% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.04% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.31% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 630.70 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 098.88 | ▲1.05% |
Nasdaq 100 | 22 045.30 | ▲1.43% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 541.80 | ▲4.04% |
Ethereum | 3 491.32 | ▲2.18% |
Ripple | 2.33 | ▲3.20% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.17 | ▲1.04% |
Петрол - брент | 73.21 | ▲0.74% |
Злато | 2 616.78 | ▲0.06% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.52 | ▼0.03% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |