Снимка: Istock
Китайските производители на електромобили се удариха в стената на ЕС, тъй като митата се добавиха към разходите за внос.
Китайските производители на автомобили завладяха най-малкия си дял от пазара на електрически превозни средства в Европа за осем месеца, след като новите мита добавиха цели 35% към разходите за внос на автомобили в региона.
Производители като BYD Co. и MG на SAIC Motor Corp. представляват 7,4% от регистрациите на EV в цяла Европа през ноември, което е спад от 8,2% през октомври, според автомобилния изследовател Dataforce. Това е най-ниското ниво от март.
Европейският съюз наложи допълнителните мита в края на октомври, след като разследване установи, че държавната помощ е предоставила на китайската EV индустрия несправедливо предимство. Месеците на разговори не успяха да разрешат търговския спор, което накара Брюксел да прикрепи новите такси към съществуващо мито за внос от 10%.
Въпреки че всички електромобили, произведени в Китай, са предмет на митата, включително тези, произведени от западни марки като BMW AG и Tesla Inc., сумите варират в зависимост от това колко подкрепа е получил автомобилният производител и дали е сътрудничил на разследването на ЕС.
Държавната компания майка на MG SAIC беше най-силно засегната, с мита, които сега възлизат общо на 45%. Дълго време най-продаваният китайски производител на автомобили в Европа, някогашната британска марка за спортни автомобили се забави наскоро, регистрирайки 58% спад в регистрациите миналия месец спрямо година по-рано, въз основа на данни, предоставени от Jato Dynamics, друга изследователска фирма.
На фона на отстъплението на MG, BYD продължи напред, като регистрациите в цяла Европа се удвоиха през ноември до 4796 автомобила.
„BYD превзема пазара, докато MG търпи големи неуспехи“, каза Джулиан Лицингер, анализатор от Dataforce. Растежът на BYD е стабилен, добави той, като близо 80% от регистрациите му се приписват на частни клиенти и клиенти на автопаркове.
Китайските производители на автомобили, нетърпеливи да се разширят до основните световни пазари, срещнаха съпротива в Европа, след като на практика бяха изключени от САЩ. Световният износ на електромобили на страната е спаднал с 19% през ноември спрямо година по-рано, според данни на китайските митници, публикувани в понеделник, включително спад от 23% за ЕС.
По-ниските разходи за батерии дадоха на китайските фирми ценово предимство, но проблемът предизвика протекционистки импулси, тъй като служители в САЩ и ЕС работят за защита на местните автомобилни производители. Индустрията, която наема стотици хиляди работници в Германия, Франция и Италия, се бори с прехода от автомобили, задвижвани с вътрешно горене.
Въпреки че митата на ЕС притъпиха натиска на Китай в региона, въвеждането им като цяло доведе до по-малък от очаквания неуспех, каза Лицингер.
В Германия и Франция обаче регистрациите на електромобили от китайски производители са намалели наполовина през ноември спрямо година по-рано, каза той. За разлика от това, китайските производители на електромобили отбелязаха 17% ръст на годишна база в Обединеното кралство, което не е член на ЕС и не е приело тарифите.
Преходът към електромобили, който някога се смяташе за неизбежен, се забави през 2024 г. на много световни пазари и стана по-непредсказуем, карайки автомобилните производители да преоценят стратегиите си от моделите до местоположенията на заводите и дори корпоративните структури.
Китайските автомобилни производители предприемат стъпки за локализиране на производството в Европа, но тези усилия ще отнеме време, за да узреят.
В световен мащаб автомобилните компании търсят начини за споделяне на разходите, докато се опитват да се справят със скъпите технологични промени. Миналата седмица стана ясно, че закъсалата Nissan Motor Co. проучва обвързване с друг японски производител Honda Motor Co., отчасти за да засили способността им да се конкурират в електромобилите.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.44% |
USDJPY | 157.17 | ▲0.41% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.37% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.64% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.45% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 992.40 | ▼1.00% |
S&P 500 | 5 987.08 | ▼0.56% |
Nasdaq 100 | 21 607.50 | ▼0.23% |
DAX 30 | 20 034.90 | ▼0.08% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 863.40 | ▼1.32% |
Ethereum | 3 302.28 | ▲0.74% |
Ripple | 2.16 | ▼2.14% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.06 | ▼0.75% |
Петрол - брент | 72.06 | ▼0.78% |
Злато | 2 614.23 | ▼0.37% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 536.88 | ▲0.73% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.76 | ▼0.21% |
Germany Bund 10 Year | 133.86 | ▼0.13% |
UK Long Gilt Future | 92.58 | ▼0.40% |