Снимка: iStock
Новият филм „Гладиатор II“ вече привлича посетители в Малта, докато „любителите на снимачната площадка“ преследват нови горещи точки за снимане, пишат от Euronews Travel.
Екранният туризъм се превърна в глобален феномен, вдъхновяващ страстта към пътешествия чрез магията на филмите и телевизията.
Тъй като съвременните продукции стават все по-кинематографични и потапящи, те размиват границите между фантастика и пътуване, вдъхновявайки феновете да изследват дестинациите, които виждат на екрана.
Гладиатор II, дългоочакваното продължение на класиката на Ридли Скот от 2000 г., вдъхва живот на този феномен.
С участието на Пол Мескал и Дензъл Уошингтън, филмът възроди интереса към Малта, където се развива голяма част от продукцията, и демонстрира историческата архитектура на острова на фона на кинематографичен спектакъл.
Въпреки че този архипелаг в централното Средиземно море вече е привлекателен за любителите на киното, очаква се броят на посетителите да нарасне, тъй като феновете се стичат, за да преживеят местата, представени в новия хитов филм.
Забравете обстановката с джет: помислете за джетинг и пътувайте до любимото си място за снимане
През последните години екранният туризъм - или снимачната площадка - се очертава като една от най-бързо развиващите се тенденции в туристическата индустрия.
Това е област на туризма, която отбеляза експоненциален растеж през последните десет години“, казва Серен Уелч, специалист по екранен туризъм.
Данните също подкрепят това: Проучването на тенденциите на Expedia през 2023 г. показа, че 40 процента от пътуванията, които са резервирани на тяхната платформа, са повлияни от филми или телевизионни предавания.
Гигантите на стрийминг платформи като Netflix допълнително ускориха тази тенденция благодарение на глобалния си обхват. Зрителите вече стават свидетели на по-широка гама от епични пейзажи и исторически места, предизвикващи любопитство и вдъхновяващи пътувания до филмови места.
„Абонатите на Netflix са имали 2,4 пъти по-голяма вероятност да поставят дестинация в горната част на списъка си за пътуване, след като са я видели в шоу... нещо, за което един туристически борд може само да мечтае“, казва Уелч за констатациите на стрийминг платформата за 2022 г.
„Платформите могат дори да проследят скоковете в търсенето на дестинация точно когато се появи ново шоу...както се вижда с „Емили в Париж“ и „Бриджъртън“, добавя тя.
Тази връзка между разказването на истории и изследването на реалния свят демонстрира емоционалното привличане на мечтаните места за заснемане.
Публиката сега иска физически да влезе в световете, които вижда на екрана, както отбелязва звездата от „Гладиатор II“ Педро Паскал, „местоположението е всичко, когато става дума за разказване на история“.
Уелч се съгласява: „Моменталният процес на гледане на програма на предпочитаната от вас платформа за стрийминг ускори връзката между „обичам да гледам“ и „искам да посетя“.
„Гладиатор II“ е готов да бъде трансформиращ момент за Малта, предлагайки на острова шанс да затвърди статута си на водеща дестинация за екранен туризъм.
Малта се превърна в кинематографичен двойник на древен Рим
Изборът на Ридли Скот на Малта като основно място за заснемане на „Гладиатор II“ е както знак на почит към оригиналния филм, така и практично решение. Със своята историческа архитектура и стратегическо местоположение в Средиземно море, Малта без усилие се удвоява като древен Рим.
„Малта е герой“, отбелязва Дензъл Уошингтън, който играе Макринус в продължението. Във видеоклип на Screen Malta той добавя: „Можете да почувствате историята тук; това беше идеалното място за снимане.
Този остров, който вече е любим на Холивуд, се появява в епоси като Троя, Агора и Наполеон. И все пак мащабът на „Гладиатор II“ е несравним.
Форт Риказоли, бастионна крепост от 17-ти век, построена от рицарите на Св. Йоан, е в основата на амбициозната продукция.
Известен със своите широки гледки и исторически чар, крепостта е превърната в масивен римски амфитеатър, допълнен с реконструкция на Колизеума в реален размер. Този декор стана сцена за един от най-интензивните моменти във филма: битката на Пол Мескал срещу CGI носорог.
Ридли Скот си спомни реакцията на Мескал към гигантския комплект в интервю за GQ: „Той (Мескал) почти умря. Той не осъзнаваше, че ще бъде толкова голям.
Предизвикателството да се пресъздаде такава емблематична структура падна на дизайнера на продукцията Артър Макс, който каза на CN Traveller: „Искахме Колизеумът да бъде познат на хората, които обичат „Гладиатор“ и се идентифицират с него. Но също така искахме да увеличим мащаба.“
Резултатът беше епична структура, обхващаща размера на футболно игрище, допълнително подобрена от CGI, за да улови величието на древен Рим.
Тази амбициозна трансформация на историческите места на Малта в кинематографични забележителности подчертава естествената красота на острова и способността му да слее наследството и Холивуд по един наистина грандиозен начин.
Сетджетът играе огромна роля в културата и икономиката на дестинацията
Блокбъстър продукциите правят повече от това да създават кинематографична магия – те генерират икономически вълни, които могат да трансформират регион.
„Продукции като „Гладиатор“ и „Игра на тронове“ увеличиха видимостта на Малта, привличайки фенове по целия свят“, казва Толене Ван Дер Мерве, директор за Обединеното кралство и Ирландия за Visit Malta.
„Очакваме „Гладиатор II“ да освети този глобален прожектор на нашия остров и да увеличи броя на входящите ни посетители.“
Цифрите разказват убедителна история и в много други дестинации.
Според доклад на VisitBritain, „Bridgerton“ е стимулирал икономиката на Обединеното кралство с впечатляващите 275 милиона паунда, като 5 милиона паунда (6 милиона евро) са облагодетелствали директно град Бат.
По подобен начин разбиващият сериал на HBO „Игра на тронове“ преобрази туризма в Северна Ирландия, предизвиквайки скок на посетителите и създаването на атракции като обиколката на студиото „Игра на тронове“.
За Малта „Гладиатор II“ предлага повече от краткосрочен тласък в броя на посетителите: това е мощна платформа за демонстриране на уникалното наследство на острова пред глобална публика.
Филмови локации като Форт Риказоли, Голямото пристанище на Валета и Мдина са отворени за обществеността и се включват в обиколки с екскурзовод.
Тези обиколки предоставят на посетителите и феновете на филма завладяващо пътешествие през кинематографичното и историческо значение на най-известните места в Малта.
Популярните места за снимане трябва да изпреварват успеха на блокбастъра
Докато екранният туризъм предлага неоспорими ползи, дестинациите трябва да се справят с предизвикателства като пренаселеността и екологичното напрежение, които могат да бъдат резултат от изненадващ скок в броя на посетителите.
Неконтролираният брой посетители може да претовари жителите и инфраструктурата, обяснява Уелч, и изисква устойчиво планиране: „Стратегическите, управляеми продукти, разработени с местните общности, са ключови за предотвратяване на свръхтуризма“.
„Общностите могат да се почувстват пренаселени, работейки с голям брой посетители с малко или никаква сервизна поддръжка“, предупреждава Уелч, ако няма стратегия. Тя цитира примери като напрежението върху местоположенията в Обединеното кралство, което се появява в „Мечето Падингтън“ и „Хари Потър“.
Въпреки това, тя също така посочва иновативни решения като приложението SetJetters, което позволява на феновете виртуално да се поставят в любимите си сцени, намалявайки физическите тълпи на чувствителни сайтове.
Малта обаче е пред кривата.
„Малта… има установени работни отношения между туристическия орган и филмовата комисия“, обяснява Уелч.
Като се основава на фен базата и привързаността към първия филм „Гладиатор“, Малта се позиционира като лидер в управлението на екранния туризъм.
Ван дер Мерве също така признава потенциалните рискове от масовия туризъм:
„Въпреки че повишеното посещение е положителен резултат, прекомерният туризъм в конкретни обекти като Мдина и Валета е проблем и ние работим върху инициативи за устойчив туризъм, за да се справим с това.“
Тя обяснява, че навременното влизане в популярните места на Малта и алтернативните маршрути за посетители могат да помогнат за запазването на тези места, като същевременно гарантират безпроблемно изживяване за гостите.
Кинематографичното бъдеще на Малта е обещаващо
„Гладиатор II“ възроди кинематографичната известност на Малта, демонстрирайки нейната богата история и култура през обектива на Ридли Скот. Ван дер Мерве вярва, че това е трансформираща възможност, тъй като „домакинството на големи продукции като „Гладиатор II“ повишава глобалния профил на Малта, насърчава дългосрочния растеж на туризма и укрепва икономиката“.
Чрез инвестиране в практики за устойчив екранен туризъм и стимулиране на интереса, Малта може да се превърне в постоянна дестинация за киноманите, които искат да влязат в света на „Гладиатор“.
Нещо повече, този средиземноморски остров може просто да процъфтява като звезда сам по себе си.
Режисьорът Ридли Скот заявява във видео на Screen Malta: „Обичам атмосферата на Малта. Обичам усещането за живот в Малта, той е постоянно жив”.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.02 | ▼0.59% |
USDJPY | 157.93 | ▼0.07% |
GBPUSD | 1.22 | ▼0.74% |
USDCHF | 0.92 | ▲0.60% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.17% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 387.80 | ▼0.82% |
S&P 500 | 5 897.80 | ▼0.56% |
Nasdaq 100 | 21 124.50 | ▼0.54% |
DAX 30 | 20 434.60 | ▼0.15% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 772.70 | ▲2.41% |
Ethereum | 3 288.62 | ▲2.17% |
Ripple | 2.33 | ▲2.55% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 75.46 | ▲2.62% |
Петрол - брент | 79.42 | ▲2.92% |
Злато | 2 687.48 | ▲0.66% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 529.62 | ▼0.52% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 107.48 | ▼0.74% |
Germany Bund 10 Year | 130.94 | ▼0.31% |
UK Long Gilt Future | 89.56 | ▼0.38% |