Снимка: iStock
Конфликтът в Газа унищожи туризма в Израел, но със сключеното споразумение за прекратяване на огъня много европейски авиокомпании вече правят планове за възстановяване на полетите си, съобщават от Euronews Travel.
Изненадващата атака срещу Израел от Хамас през октомври 2023 г. доведе до спиране на туристическата индустрия почти за една нощ. Правителствата по целия свят предупредиха гражданите си да не пътуват до близкоизточната страна, а авиокомпаниите прекъснаха услугите си.
Но със сключеното историческо споразумение за прекратяване на огъня, надеждите са големи, че достигането до и от Израел ще започне да става много по-лесно.
Няколко европейски авиокомпании вече обявиха възобновяването на услугите си до Тел Авив, макар и доста предпазливо.
Кои авиокомпании планират да се върнат в Израел скоро?
Докато прахът по споразумението за прекратяване на огъня се утаява, европейските авиокомпании вече се готвят да възстановят полетите си до Израел.
Според данни на OAG европейските авиокомпании вече са планирали полети за Израел през пролетта, добавяйки още стотици към маршрута. До средата на май ще има над 1200 полета седмично до Тел Авив спрямо по-малко от 850 тази седмица.
Американските авиокомпании, от друга страна, се завръщат по-бавно. Нито една от „трите големи“ - Delta, American и United - все още не е публикувала нови полети.
„Всяка авиокомпания ще има желание да се върне на пазара възможно най-скоро, като същевременно спазва необходимите съвети“, каза Джон Грант, партньор в Midas Aviation, компания за анализи. „Авиокомпаниите, опериращи с по-къси сектори, ще бъдат по-лесни за намиране от тези от Съединените щати например.“
Грант добави, че наличието на самолети е ключов фактор за по-бързото завръщане на европейските авиокомпании.
Два от първите преместители в Европа са германският гигант Lufthansa Group и унгарската бюджетна авиокомпания Wizz Air.
Wizz Air спря полетите си до Израел през октомври 2023 г., изтегляйки повече от 270 седмични услуги от своя график. Преди примирието започна бавно да възстановява услугите си на 15 януари с връзки с Лондон, Будапеща, Виена, Милано, Варшава и Атина. Също така възобнови полетите си до Аман, Йордания, на 16 януари.
Групата Lufthansa, която също включва SWISS, Eurowings, Austrian Airlines и Brussels Airlines, обяви завръщане в Израел на 1 февруари. Той обаче запазва спирането на полетите си до Техеран до 14 февруари и Бейрут до 28 февруари.
Най-скоро обявени са British Airways и италианската авиокомпания ITA Airways.
ITA ще възобнови полетите между Рим и Тел Авив от 1 февруари, но само с един полет на ден. Въз основа на това, което авиокомпанията описва като „развитие на геополитическия сценарий“, тя планира да увеличи това до два полета на ден от 16 февруари.
British Airways възнамерява да се върне в Израел на 5 април. Подобно на ITA, тя ще започне с един полет на ден, който ще се увеличи до два пъти дневно от 20 април.
Air France възнамерява да възобнови маршрута си от Париж до Тел Авив на 24 януари, според Reuters, докато Бейрут ще започне отново на 31 януари. Нейното дъщерно дружество Transavia France очаква да възобнови полетите до Тел Авив на 27 януари.
Нейната дъщерна авиокомпания, KLM, ще запази спирането на услугите си за Израел до 29 март, както и нейното собствено нискотарифно дъщерно дружество Transavia.
Нискотарифната авиокомпания Leviathan Ryanair не е потвърдила плановете си да се върне в Израел, но казва, че се готви да работи по пълен график до лятото. Въпреки това, подадените в OAG документи предполагат, че може да планира връщане веднага след 30 март.
„Ние разчитаме на насоките (на европейския авиационен регулатор) на EASA... но нашето мнение е, че ще се върнем“, каза Еди Уилсън, главен изпълнителен директор на Ryanair DAC. „Имаме пълен график, мисля, че за Тел Авив. .така че ще се върнем там през лятото, както мисля, че повечето други авиокомпании ще бъдат.”
Конкурентът easyJet, фаворит сред израелските летци, потвърди, че няма да започне да лети до Тел Авив до 1 юни. Когато започне отново, ще свързва Лондон, Амстердам, Берлин, Базел, Женева, Ница и Милано.
„Наистина сме доволни, че от началото на юни планираме да възобновим полетите между Тел Авив и седем дестинации в нашата мрежа“, казва Али Гейуърд, мениджър за Великобритания и Израел. „Като първият нискотарифен превозвач, който лети до Израел, ние имаме дълга история в страната и оставаме ангажирани с нашите клиенти.“
Източноевропейската нискотарифна авиокомпания airBaltic планира завръщане в Израел през април, като авиокомпанията отбелязва, че „airBaltic продължава да следи отблизо ситуацията и следва всички препоръки от съответните власти“.
„Безопасността на нашите пътници, екипаж и полети остава наш най-висок приоритет и всички корекции в нашите операции ще бъдат направени с оглед на това.“
Кои авиокомпании никога не са спирали да летят до Израел?
Въпреки че по-голямата част от световните авиокомпании прекратиха своите услуги в Израел скоро след началото на конфликта, някои превозвачи изобщо не спираха да летят.
Родните авиокомпании EL AL и Arkia нямаха друг избор освен да продължат да летят въпреки рисковете. Но поемането на риск има своите награди.
Националният превозвач EL AL генерира рекордни приходи от 1 милиард долара (970 милиона евро) през тримесечието от юли до септември, като печалбите са се увеличили с почти 260 процента в сравнение с предходната година. Притежаването на пазара само за себе си беше чудесно за авиокомпанията, но с връщането на повече превозвачи в страната това скоро ще се промени.
Освен израелските авиолинии, няколко превозвачи никога не са спирали полетите си до страната. По-специално превозвачите от Близкия изток смятат поддържането на своите услуги за политически важно след дипломатическото признаване на Израел от ОАЕ през 2020 г.
Etihad продължава да лети до Тел Авив през целия конфликт. Както и flyDubai, който поддържа впечатляващ график от услуги през 15-те месеца.
Emirates продължи да предлага услуги няколко месеца, но отмени всички полети от началото на октомври 2024 г. след иранския въздушен удар срещу Израел. Euronews Travel се обърна за разяснение кога тези услуги ще бъдат рестартирани.
Безопасно ли е да пътувате до Израел?
Министерството на външните работи на Обединеното кралство (FCDO), което бързо актуализира съветите си след политическите сътресения, отмени някои от предупрежденията си за пътуване до Израел през декември. По-конкретно, той вече не предупреждава срещу „всичко пътуване освен основно“ до много горещи туристически точки, включително Тел Авив, Йерусалим, Ейлат, Мъртво море, Галилея и Хайфа.
FCDO все още съветва да се избягват всякакви пътувания, освен съществени, до райони в някои части на Израел и окупираните палестински територии, включително Газа и Западния бряг. Той също така съветва да не пътувате до райони в рамките на 500 метра от границата със Сирия и Газа.
Националните съвети варират според държавата. Франция, например, казва, че нейните граждани „все още се съветват да не пътуват до Израел и палестинските територии, освен при наложителни причини“.
Германия казва: „Пътуването до Израел и палестинските територии е предупредено срещу.“ Испания казва: „Като се има предвид ситуацията в региона след иранската атака срещу Израел на 14 април и възможността за отмяна на полети, пътуването до Израел не се препоръчва.“
Въпреки това много от тези предупреждения за пътуване не са актуализирани след влизането в сила на януарското примирие.
Израел определено е отворен за бизнес и след прекратяването на огъня ще се надява на завръщане на туристи това лято. Ако обмисляте да посетите Израел, бъдете в течение със съветите за пътуване и проверете най-новата ситуация, преди да тръгнете, за да изпреварите всякакви промени.
Още по темата:
ЕС иска да намали защитата за вълците. Защо възстановяването на вида се превърна в проблем?
Тези авиокомпании са класирани като най-безопасните в Европа за 2025 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.16% |
USDJPY | 156.51 | ▲0.50% |
GBPUSD | 1.23 | ▼0.08% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.07% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.20% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 334.20 | ▲0.20% |
S&P 500 | 6 127.42 | ▲0.51% |
Nasdaq 100 | 22 032.10 | ▲1.03% |
DAX 30 | 21 364.60 | ▲0.57% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 104 284.00 | ▼1.77% |
Ethereum | 3 260.50 | ▼2.03% |
Ripple | 3.16 | ▼0.41% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 75.52 | ▼0.30% |
Петрол - брент | 78.24 | ▼0.32% |
Злато | 2 757.04 | ▲0.46% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 553.62 | ▼0.88% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.54 | ▼0.15% |
Germany Bund 10 Year | 131.71 | ▼0.18% |
UK Long Gilt Future | 91.81 | ▼0.37% |