Снимка: iStock
Повече от две десетилетия след неуспешния опит на Европа да създаде свръхзвуков пътнически самолет, САЩ са на път да го накарат да проработи, пишт от Euronews Travel.
Могат ли всички наши бъдещи самолети да пътуват по-бързо от скоростта на звука? Изминаха повече от 20 години от излитането на последния свръхзвуков пътнически полет, но американска компания иска да го върне.
Boom Supersonic, базирана в Колорадо, разработва първия в света свръхзвуков пътнически самолет след падането на Concorde.
XB-1, известен като „Baby Boom“, е демонстратор с мащаб от една трета, използван за тестване на технологията, която Boom ще използва в своя пълномащабен самолет. Вчера XB-1 постигна Мах 1,05 за около 11 минути след излитане.
„Свръхзвуковият полет на XB-1 демонстрира, че технологията за пътнически свръхзвуков полет е пристигнала“, каза основателят и главен изпълнителен директор на Boom Блейк Шол в изявление. „Малка група от талантливи и отдадени инженери постигна това, което преди това отнемаше правителства и милиарди долари“.
Самолетът, който полетя за първи път през март, е направен почти изцяло от леки въглеродни влакна. Той използва система за зрение с добавена реалност, за да помогне при кацане, тъй като неговият дълъг нос и подход с висок ъгъл могат да затруднят виждането на пилотите.
„Бъдещето на авиацията е тук и сега“, каза Ейми Марино Споуарт, президент и главен изпълнителен директор на Националната аеронавтична асоциация. „Не само има надежда за по-бързи и по-добри търговски полети, но Boom доказва, че може да се направи и устойчиво“.
Пътническият самолет Overture на Boom ще бъде първият свръхзвуков пътнически самолет от повече от две десетилетия. Но може ли да успее там, където предишните усилия да ни накара да пътуваме по-бързо са се провалили?
Какъв беше проблемът с Concorde?
Апетитът за свръхзвуков пътнически самолет беше силен. По времето, когато Concorde предприе първия си тестов полет, бяха получени поръчки за повече от 100 самолета от десетки големи авиокомпании на деня. Pan Am, American Airlines, BOAC и Lufthansa бяха сред многото превозвачи, желаещи да летят по по-бързи маршрути.
Но дори преди самолетът да влезе в експлоатация с British Airways и Air France, много от тези поръчки бяха отменени. Съществуваха три основни проблема със самолета - шум, дим и пари.
Сривът на фондовия пазар през 1973 г. и петролната криза през същата година накараха авиокомпаниите да бъдат доста предпазливи по отношение на самолетите, които консумират много гориво. Докладите предполагат, че Concorde е постигнал горивна ефективност на пътник от 15,8 мили на галон (17,8 л/100 км), което го прави доста жаден вариант.
За сравнение, Boeing 747 би постигнал разход на мили на галон на пътник от 46,4 (6,1 л/100 км), а популярният Douglas DC-10 достигна до 53,6 мили на галон (5,3 л/100 км).
В съчетание с притесненията за разхода на гориво, шумът от звуковия бум на Concorde предизвика проблеми, които направиха планираните му маршрути с потенциални купувачи нежизнеспособни. Оплаквания за счупени прозорци и напукана мазилка от домакинства под траекторията на полета и дори фермери, съобщаващи за паника сред добитъка, означаваха, че на Concorde беше забранено да лети свръхзвуково над земята.
В резултат на това самолетът беше принуден да лети дозвуково, докато надхвърли открития океан. Това означаваше, че високоскоростните маршрути на Concorde са фокусирани главно между Европа и САЩ, което прави самолета по-малко привлекателен за потенциални купувачи, които искат да обслужват маршрути по суша.
В крайна сметка само Air France и British Airways някога са летели с Concorde. Пускането на самолета в пътническа експлоатация обаче представлява още едно предизвикателство, тъй като разходите за захранване на такъв гладен за гориво реактивен самолет със скромен пътнически товар от около 100 души направиха бизнес случая много слаб.
За да направят Concorde печеливш, и двете авиокомпании трябваше да налагат впечатляващи цени за билети. Според Националния музей на въздухоплаването и космоса, British Airways ще таксува около 12 000 долара (11 550 евро) за двупосочно пътуване между Лондон и Ню Йорк. Коригирано спрямо инфлацията, това се разклаща до около 66 000 долара (63 500 евро) в днешни пари.
Компаниите се отказаха от това - почти. Въпреки високите разходи и двете авиокомпании успяха да продадат билети, като пътниците гледаха на пътуването си като на възможност „веднъж в живота“. Но кабината беше шумна, миризлива и тясна - едва ли е луксозно изживяване за парите.
Смъртният удар беше нанесен, когато Concorde на Air France участва във фатална катастрофа през 2000 г. Отломките на пистата бяха обвинени за спуканата гума, която след това проби един от резервоарите за гориво. Това накара самолета да се разбие в близкия хотел, отнемайки живота на 113 души.
Въпреки че и BA, и Air France цитираха високи разходи за поддръжка за оттеглянето на техните флотилии Concorde през 2003 г., имаше много фактори. В интерес на истината, пазарът беше тръгнал напред и тенденцията за евтини полети и по-ефективни самолети направи Concorde излишен.
Ще успее ли Boom Supersonic там, където Concorde се провали?
Ако вярвате на шума, Boom твърди, че вече се е справил с много от проблемите, допринесли за смъртта на Concorde. Шумът, разходите и ефективността са високи приоритети, с които компанията трябва да се справи.
Част от шумовия профил на Concorde беше пряк резултат от двигателите, използващи доизгаряне за постигане на свръхзвуков полет. Overture няма да използва доизгаряне, което трябва значително да намали разхода на гориво и свързания с него шум.
За пътниците кабината е цял свят далеч от тясната, шумна среда на Concorde. Усъвършенстваните мерки за звукоизолация означават, че не трябва да изглежда по-шумен от конвенционален реактивен самолет и компанията вече е представила някои дизайни за своите интериори, които изглеждат подходящо луксозни и удобни.
Компанията е разработила собствено решение за двигателя, което според нея ще намали разхода на гориво. Тези двигатели са проектирани да работят със 100 процента устойчиво авиационно гориво, което, въпреки че все още не е налично в мащаб, допълнително ще намали въздействието си върху околната среда.
Overture не успя да елиминира ефекта на звуковия бум, но благодарение на по-оптимизираната аеродинамика, въздействието ще бъде значително намалено. Компанията обещава, че Overture ще може да лети над земя със скорост 0,94 Маха, около 20 процента по-бързо от дозвуковите самолети, без да надминава звуковата бариера.
Засега свръхзвуковият самолет ще бъде ограничен до прекъсване на звуковата бариера над водата. Boom казва, че има повече от 600 трансокеански маршрута, по които Overture може да осигури свръхзвуково решение, без да променя настоящите разпоредби, свързани със звуковите стрели.
„Overture е създаден, за да постигне оптимална производителност, като същевременно отговаря на нашите строги изисквания за безопасност и устойчивост“, казва Boom Supersonic. „Ние използваме повече от петдесет години напредък в аеродинамиката, материалите и задвижването, за да изградим икономически и екологично жизнеспособни свръхзвукови самолети.“
Но какво да кажем за пазарното търсене? До края на жизнения цикъл на Concorde, British Airways каза, че продава само около половината от наличните си билети. Air France, която все още страда от трагичната катастрофа през 2000 г., продаваше по-малко, само около 35 процента.
Цените на билетите на Concorde бяха там в ултралуксозната категория. За разлика от тях, Boom е насочен към пътуващите по работа и цените на местата са съобразени с това. Първоначалните прогнози предполагат двупосочен билет от Европа до САЩ за около 5000 долара (4800 евро), приблизително на това, което пътниците плащат за места в бизнес класа в обикновените самолети днес.
„Днес съществува както търсенето на пазара, така и технологията, позволяваща масово свръхзвуково пътуване“, казва компанията. „Бизнес пътуванията и пътуванията за развлечение продължават да растат и пътниците са готови да плащат за скоростта.“
Boom се насочва към 2029 г. за пускането в експлоатация на своя самолет Overture. Вече има поръчки за 130 самолета от множество глобални авиокомпании, включително American Airlines, United и Japan Airlines. Ако успее да се отърве от клопките, които сложиха край на кариерата на Concorde, свръхзвуковото пътуване може да се върне на картите.
Още по темата:
Резервирайте лятната си ваканция сега, за да победите растящите цени на пакетните ваканции
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.20% |
USDJPY | 155.10 | ▲0.67% |
GBPUSD | 1.24 | ▼0.17% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.09% |
USDCAD | 1.45 | ▲0.07% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 826.90 | ▼0.63% |
S&P 500 | 6 100.38 | ▼0.14% |
Nasdaq 100 | 21 736.40 | ▲0.19% |
DAX 30 | 21 752.90 | ▼0.34% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 102 567.00 | ▼2.07% |
Ethereum | 3 307.05 | ▲1.84% |
Ripple | 3.02 | ▼3.41% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 73.18 | ▲0.07% |
Петрол - брент | 76.28 | ▲0.32% |
Злато | 2 798.86 | ▲0.10% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 557.88 | ▼1.57% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.04 | ▼0.10% |
Germany Bund 10 Year | 132.41 | ▲0.39% |
UK Long Gilt Future | 92.74 | ▲0.12% |