Снимка: iStock
Пътуванията и разходите по време на китайската лунна нова година достигнаха нови рекорди тази година, давайки на правителството окуражаващ тласък, тъй като се стреми да засили болната икономика.
Общо 501 милиона пътувания са направени в рамките на Китай по време на осемдневния туристически сезон, който започна на 28 януари, според данни, публикувани от Министерството на културата и туризма в сряда. Това представлява увеличение от 5,9% спрямо същия период на миналата година. Разходите за туризъм са нараснали със 7%, достигайки 677 милиарда юана (93 милиарда долара) в сравнение с предходната година.
Средният дневен разход за пътуване е бил 168,9 юана (23,2 долара) тази година, според изчисление на CNN, базирано на официални данни, което е умерено увеличение от миналогодишните 166,8 юана (22,9 долара). Цифрата обаче беше с около 5% по-ниска от предпандемичното ниво от 176,9 юана (24,3 долара), регистрирано през 2019 г.
Що се отнася до трансграничните пътувания, средно 1,795 милиона пътувания на ден са били извършени до и от Китай по време на празника, според данни от Националната администрация по имиграцията, публикувани в сряда. Броят е малко по-висок от средното ниво преди пандемията от 1,79 милиона ежедневни пътувания през 2019 г. Увеличението тази година се дължи до голяма степен на чуждестранни посетители, като техният брой се е увеличил с 22,9% в сравнение с 2024 г.
През последната година Китай започна да въвежда безвизов достъп до десетки страни в опит да стимулира туризма и потреблението.
„Радваме се да видим, че тъй като Китай поставя повече страни в безвизовия списък и напълно облекчава и подобрява безвизовата транзитна политика, китайската Нова година се превръща в световен празник“, каза говорителят на китайското външно министерство Лин Джиан на редовен брифинг за пресата в сряда.
Той добави, че броят на чуждестранните туристи, посетили Китай по време на празника, се е увеличил със 150% в сравнение с 2024 г. до нов връх, цитирайки данни на трета страна. Той не уточни източника на информацията.
След разочароващата 2024 г. китайските летовници се върнаха в киносалоните по време на почивката.
„С празничния ефект и подкрепата на политиката сектори като входящ туризъм, филми, домакински уреди и електроника отбелязаха стабилно представяне“, казаха анализатори на Citi в изследователска бележка от сряда.
Рекордните 187 милиона души са отишли на кино през празника, вдигайки бокс офиса до рекордните 9,5 милиарда юана (1,32 милиарда долара), според данни, публикувани от Китайската филмова администрация. На върха на класациите беше анимационният филм „Нежа 2“, продължение на хит от 2019 г. с участието на народно божество. "Нежа 2" се превърна в най-касовия филм в Китай за всички времена, според държавната телевизия CCTV.
Втората по големина икономика в света продължава да е изправена пред редица предизвикателства, от несигурността на работните места сред по-младото поколение до резките спадове в сектора на имотите, някога крайъгълен камък на икономическия растеж на страната.
Икономически неволи
Китайският лидер Си Дзинпин превърна „активното разширяване на вътрешното потребление“ в основен приоритет, тъй като настроенията на потребителите и бизнеса остават потиснати.
Докато ваканционните разходи по случай Лунната Нова година дават тласък на доверието на правителствените служители, докато се борят да обърнат икономиката, не е ясно дали този импулс може да продължи.
„Не бива да разчитаме твърде много на положителните данни за празниците, тъй като това може да е просто освобождаване на покупателната способност след слабата 2024 г.“, пишат потребителски анализатори на HSBC в изследователска бележка от четвъртък.
Част от скока в приходите от бокс офиса може да се отдаде на политиките на правителството за стимулиране на потреблението, насочени към стимулиране на разходите. През декември Китайската филмова администрация стартира кампания за публични субсидии, докато местните власти като Пекин и Гуангдонг раздадоха ваучери за кино преди празника.
За да увеличи разходите за потребителски стоки, Министерството на финансите обяви през януари отпускането на 81 милиарда юана (11,1 милиарда долара) за програми за размяна на автомобили и домакински уреди, включително готварски печки за ориз и перални машини.
На международната сцена Китай също е под огромен натиск, особено от налагането от администрацията на Тръмп тази седмица на 10% мито върху целия внос от страната в САЩ.
Пекин отвърна на митата, като обяви във вторник широк пакет от икономически мерки, насочени към САЩ, които ще влязат в сила следващата седмица. Те включват 15% данък върху някои видове въглища и втечнен природен газ и 10% тарифа за суров петрол, селскостопански машини, автомобили с голям работен обем и пикапи.
На заседание на Държавния съвет в сряда китайският премиер Ли Цян подчерта необходимостта от твърдо запазване на доверието и координиране на усилията за справяне с вътрешните икономически проблеми, като същевременно се реагира на външни предизвикателства, според държавните медии.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.03% |
USDJPY | 151.18 | ▲0.02% |
GBPUSD | 1.24 | ▲0.04% |
USDCHF | 0.90 | ▼0.02% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 847.00 | ▲0.01% |
S&P 500 | 6 100.88 | ▲0.01% |
Nasdaq 100 | 21 853.60 | ▼0.01% |
DAX 30 | 21 993.50 | ▲1.20% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 867.80 | ▲0.31% |
Ethereum | 2 705.35 | ▲0.65% |
Ripple | 2.34 | ▲0.72% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.30 | ▲0.01% |
Петрол - брент | 74.28 | ▼0.55% |
Злато | 2 859.03 | ▲0.05% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 587.16 | ▲2.66% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.58 | ▼0.01% |
Germany Bund 10 Year | 133.40 | ▼0.04% |
UK Long Gilt Future | 93.26 | ▼0.54% |