Снимка: Istock
В продължение на десетилетия нискобюджетните превозвачи успешно предлагаха на пътниците евтини полети без излишни екстри. Но този бизнес модел сега ерозира, тъй като разходите растат и пътниците избират по-удобни седалки и просторни подобрения.
Бизнесът, изглежда, дори не може да излезе от спада си.
По-рано тази седмица Spirit Airlines (SAVEQ) отново отхвърли предложение за придобиване от Frontier (ULCC), оценено на 2,16 милиарда долара. Офертата беше подобна на тази, която Frontier представи по-рано този месец. Spirit контрира, но предложението му беше отхвърлено.
Първата оферта на Frontier за поглъщане през 2022 г. за 2,9 милиарда долара в брой и акции беше осуетена от оферта от 3,8 милиарда долара от конкурента JetBlue (JBLU). Spirit подаде молба за банкрут през ноември, след като федерален съдия застана на страната на Министерството на правосъдието, за да блокира връзката му с JetBlue.
Моделът на нискотарифния превозвач работи, като предлага по-евтини места от традиционните авиокомпании до вътрешни и близки до САЩ дестинации, като същевременно начислява такси за артикули като регистрирани чанти, избор на места и закуски или напитки. Често авиокомпаниите ще използват вторични летища с по-ниски такси за кацане, като летище Лонг Бийч в Лос Анджелис вместо LAX.
Но между засилената конкуренция от страна на традиционните превозвачи по вътрешните маршрути и нарастващите разходи за труд и поддръжка, евтиният модел бавно се разпадна.
Например, на фона на активен инвеститорски натиск миналата година, Southwest (LUV) обяви, че ще прекрати своята десетилетна практика на отворени места като част от нова стратегия за увеличаване на приходите. Междувременно през януари Frontier също обяви, че ще започне да предлага подобрения на седалките и първокласни места до края на 2025 г.
„Този модел с ултра-ниски разходи изчезна, защото те нямат ултра-ниски разходи“, каза консултантът по авиацията Майк Бойд, президент на Boyd Group International, пред Yahoo Finance.
"Моделът", добави той, "се изпарява."
Перспективите пред индустрията не са обнадеждаващи за инвеститорите. Акциите на JetBlue се сринаха наскоро, след като перспективите на авиокомпанията за 2025 г. разочароваха Wall Street. JetBlue цитира по-високи разходи и по-ниски от очакваните приходи в резултатите си за четвъртото тримесечие.
И в края на миналия месец главният изпълнителен директор на Southwest Боб Джордан каза, че авиокомпанията "изпитва наднормална инфлация на единичните разходи, най-вече в пазарно ориентираните ставки на заплатите, летищните разходи и здравеопазването". Джордан се позова на целта за намаляване на разходите от 500 милиона долара за 2027 г., представена на Деня на инвеститора на компанията през последното тримесечие, като каза: „Ние ще бъдем безмилостни в преследването на разходите за изваждане“.
Проблемите с разходите се отразяват в цените на акциите: ултранискотарифните превозвачи в по-голямата си част се представиха по-слабо от по-широкия пазар на авиокомпании.
През последните 12 месеца, например, акциите на United Airlines (UAL) са нараснали с повече от 140%, докато Delta (DAL) са спечелили 60%, а American (AAL) са се увеличили със 7%. Сред нискотарифните превозвачи Frontier е с около 15%, JetBlue е с 5%, а Southwest е с 10%.
Изгодните авиокомпании също бяха силно засегнати през последната година, тъй като пътниците избраха повече международни пътувания, а свръхкапацитетът на вътрешния пазар затрудни повишаването на цените, за да се компенсират нарастващите разходи.
„Разходите за гориво намаляват маржовете на печалбата. Недостигът на работна ръка увеличава разходите за персонал. Освен това конкуренцията нараства по регионалните маршрути“, каза Дийн Ротчин, главен изпълнителен директор и основател на BlackJet, частна компания за самолети.
Ръководителите на нискотарифните авиокомпании имат някои решения освен намаляването на разходите.
Като заобиколно решение превозвачите се опитаха да се разширят на различни пазари. Но те са видели смесени резултати, според Бойд. Консултантът посочва, че Frontier, например, се изправя срещу силна конкуренция от големи компании (United, Delta и American).
„Не можете да поставите един полет на ден между Шарлот, Атланта и Бостън и да мислите, че ще работи, когато Delta има 12“, каза той. „Те имат много малко пазарно присъствие на тези пазари, много малко клиентско идентифициране.“
Разбира се, винаги има потребители, търсещи изгодни цени, които ще скочат на ниски цени.
Но достатъчно ли е?
Дан Бъб, бивш пилот и авиационен историк в UNLV Honors College, не мисли така.
„Там има пазар. Просто трябва да сте много добре капитализирани, за да можете да го поддържате“, каза той.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.15% |
USDJPY | 150.35 | ▼0.58% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.23% |
USDCHF | 0.90 | ▼0.28% |
USDCAD | 1.42 | ▼0.20% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 650.80 | ▼0.04% |
S&P 500 | 6 150.62 | ▼0.08% |
Nasdaq 100 | 22 194.60 | ▼0.10% |
DAX 30 | 22 617.00 | ▲0.55% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 212.50 | ▲0.59% |
Ethereum | 2 726.30 | ▲0.39% |
Ripple | 2.69 | ▼1.64% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 72.12 | ▲0.03% |
Петрол - брент | 75.78 | ▲0.08% |
Злато | 2 951.70 | ▲0.55% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 608.72 | ▲0.39% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.02 | ▲0.05% |
Germany Bund 10 Year | 130.51 | ▼0.05% |
UK Long Gilt Future | 91.94 | ▼0.07% |