Снимка: iStock
Други инициативи, насочени към намаляване на замърсяването и шума в Париж, доведоха до нови велосипедни алеи и зони без автомобили, съобщават от Euronews Travel.
Часът пик във френската столица претърпява революция.
От тази седмица Париж въвежда нова лента за споделяне на автомобили в пиковите часове на прословутия си задръстен околовръстен път Périphérique, мярка, която градските власти се надяват да облекчи задръстванията и замърсяването.
От 7 сутринта до 10:30 сутринта и от 16:00 до 20:00 ч. най-лявата лента - обикновено най-бързо движещата се - ще бъде запазена за превозни средства, превозващи поне двама пътници. Споделената лента ще бъде достъпна и за обществен транспорт, таксита, спешни служби и хора с увреждания.
Политиката, тествана за първи път по време на Олимпийските игри през 2024 г., сега се въвежда постоянно от ръководеното от социалистите кметство. Шофьорите имат време до май да се приспособят, преди да влезе в сила прилагането, задвижвано от AI. След това нарушителите ще бъдат глобени със 135 евро.
Борбата за връщане на Париж от колите
С около 1,5 милиона ежедневни пътувания, Périphérique е един от най-натоварените пътища в Европа - и най-замърсеният район в столицата, според кметството.
„Périphérique е... истински здравен скандал“, каза Дан Лерт, заместник-кмет по екологичния преход, пред Le Monde. „Половин милион души, които живеят по него, са изложени на нива на замърсяване, които все още са твърде високи, като 30 процента от децата страдат от астма.“
За да намалят задръстванията и да отговорят на опасенията за качеството на въздуха, служителите намалиха ограничението на скоростта от 70 километра в час на 50 километра в час миналия октомври.
Докато седем километра от 35-километровия околовръстен път са освободени от новата инициатива за споделяне на автомобили, кметството е отделило 7 милиона евро за по-нататъшно разширяване на мярката.
Но не всички са съгласни с плановете на зеления кмет Ан Идалго. Валери Пекрес, ръководител на региона Ил дьо Франс, предупреди, че политиката може да влоши задръстванията и призова за „изчерпателна“ оценка в рамките на три месеца.
Битката на Париж срещу замърсяването и задръстванията
Битката не е била ограничена до Périphérique. През последните години градът на светлините се опита да промени начина, по който парижаните се движат в своя град.
През 2013 г. и съответно през 2016 г. кметството забрани движението от левия и десния бряг на Сена. Миналата година Париж въведе зони с ограничен трафик (ZTL) в първите четири района, надявайки се да намали шума и замърсяването на въздуха в центъра на града.
Под ръководството на Идалго Париж също добави 500 километра велосипедни алеи и предприе мерки срещу силно замърсяващите превозни средства като SUV.
Париж следва една по-широка европейска тенденция към мобилност без автомобили
Париж далеч не е единственото място в Европа, което преосмисля връзката си с автомобилите. Градове, включително Лондон, Амстердам и Виена, бяха признати за своите все по-екологични мрежи за обществен транспорт, докато Осло премахна повечето улични паркинги в центъра на града си в полза на удобни за пешеходци пространства.
Междувременно Швеция надхвърли целите на ЕС за възобновяема енергия в транспорта, като над 33 процента от нейния енергиен микс идва от възобновяеми източници до 2023 г. – доста пред целта на ЕС от 29 процента за 2030 г.
Подобреният обществен транспорт също оказва влияние върху навиците на пътуващите до работното място. Когато Монпелие направи обществения транспорт безплатен за жителите в края на 2023 г., южният френски град отбеляза увеличение на пътуванията с повече от 20 процента само за пет месеца, а жителите на Люксембург похвалиха своите лидери, че са направили всички форми на обществен транспорт напълно безплатни през 2020 г.
Въпреки че остава да се види как последната инициатива на Париж ще се отрази на ежедневното пътуване до работното място, властите казват, че целта е ясна: по-малко коли, по-чист въздух и по-приятен за живеене град.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.11% |
USDJPY | 149.13 | ▲0.16% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.04% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.08% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.10% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 390.20 | ▼0.06% |
S&P 500 | 5 896.85 | ▼0.06% |
Nasdaq 100 | 20 830.00 | ▲0.02% |
DAX 30 | 23 204.80 | ▼0.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 144.60 | ▲0.57% |
Ethereum | 2 268.39 | ▲1.15% |
Ripple | 2.50 | ▲0.12% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.82 | ▲0.59% |
Петрол - брент | 69.82 | ▲0.72% |
Злато | 2 923.68 | ▲0.19% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 553.12 | ▲0.94% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.46 | ▼0.17% |
Germany Bund 10 Year | 127.86 | ▼1.51% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.55% |