Снимка: iStock
Осеяният с небостъргачи Дубай е в гореща ивица през последните пет години - и някои жители започват да се чувстват изгорени, споделят от Euronews Travel.
Дубай се превърна в една от най-горещите дестинации на планетата с рекорден брой посетители и имиграция. Но градът се напряга под тежестта на новопристигналите и пукнатините започват да личат.
Недвижимите имоти в града бият рекорди за сделки, тъй като все повече хора искат да се установят в Дубай. Държавната авиокомпания Emirates отчете рекордни печалби, тъй като все повече пътници търсят целогодишното слънце на ОАЕ.
Но както при много дестинации в Европа, постоянното нарастване на пристигащите натоварва местното население.
Трафикът е по-лош от всякога по пътищата на Дубай. Цените на жилищата продължават да растат, въпреки че почти всеки ден се обявяват нови проекти за недвижими имоти. По средата се оказват както жителите на ОАЕ, така и огромната популация от чужденци, които захранват икономиката, предизвиквайки редки публични изрази на загриженост.
„Дубай е на стероиди, но рисковете за достъпността се увеличават“, предупреди Хаснаин Малик в отчет с ярко заглавие, който той написа за глобалната фирма за данни Tellimer, където той е управляващ директор.
Цените на жилищата скачат до небесата
Съгласно настоящите планове на Дубай градът има за цел да има 5,8 милиона жители до 2040 г., добавяйки повече от половината от сегашното си приблизително население само за 15 години. От 1980 г. населението му вече се е увеличило от около 255 000 до около 3,8 милиона.
Недвижимите имоти подпалиха растежа на Дубай през 2002 г., когато пустинният шейх започна да позволява на чужденци да притежават имоти. След резките спадове както по време на финансовата криза от 2008-2009 г., така и по време на краткото блокиране на коронавируса в Дубай, цените на имотите се покачват.
Днес средните цени на квадратен фут са най-високи за всички времена, според Property Monitor. Цените на наемите се увеличиха с цели 20 процента в ключови квартали миналата година, като вероятно ще има още покачвания през тази година. Някои жители дори се преместват в общности по-навътре в пустинята, според фирмата за недвижими имоти Engel & Völkers.
Пътищата в Дубай са задръстени
Още преди бума някои хора, които работеха в Дубай, избраха да живеят в съседното емирство Шарджа, на около 20 километра северно от центъра на града. Други избраха да се преместят още по-далече от града.
Около милион пътуващи от други емирства задръстват всеки ден 12-лентовия Шейх Зайед Роуд. Тази главна магистрала минава през сърцето на града и проучванията показват, че четирима от всеки петима служители шофират сами на работа.
Този трафик само се засили с новите пристигащи в Дубай.
Докато останалата част от света отбеляза около 4% увеличение на броя на регистрираните превозни средства през последните две години, Дубайската пътна и транспортна служба казва, че е отбелязала 10% увеличение.
Регистрирани са толкова много превозни средства, че се наложи градът да направи регистрационните табели по-дълги.
И докато градът продължава да строи нови надлези и други пътни подобрения, повече коли идват от повече посоки от всякога.
„Дубай е много привлекателен, все повече и повече хора идват“, каза Томас Еделман, основател и управляващ директор на RoadSafetyUAE, която се застъпва за проблемите на трафика. „Мисля, че е по-лесно да накараш хората бързо да дойдат в Дубай и да ги убедиш за Дубай, отколкото да построиш ново кръстовище или нова магистрала.“
Притеснени ли са емирствата от свръхтуризма?
Задръстванията станаха толкова големи, че карат дори известни емирства да нарушат обичайното си мълчание по обществени въпроси.
Хабиб Ал Мула, виден адвокат от Емирството, написа в социалната платформа X през декември, че докато властите работят по задръстванията, проблемът изисква „набор от незабавни и дългосрочни механизми“.
Той последва, като публикува публикация с мнение, в която два пъти споменава „задръстванията“ като сред „належащите проблеми“ за глобални градове като Дубай.
Въпреки че са формулирани на мек език, коментарите на Ал Мула представляват рядка публична критика в Обединените арабски емирства, където речта е строго контролирана от наказателното право и социалните норми благоприятстват повдигането на въпроси в „меджлис“ – получастна обстановка, свикана от традиционен владетел.
„Концентрацията на богатство и възможности, създадени в глобалните градове, може да причини неравенство в доходите, което да изтласка жителите с по-ниски доходи“, предупреди Ал Мула в англоезичния вестник Khaleej Times през януари.
"Проблемът става остър, когато богатството и възможностите остават недостъпни за сегменти от националното население, които са свидетели на превземането на привлекателността на града от външни хора. Това може да носи значителни социални рискове, ако не бъде смекчено."
Съществуват и демографски опасения, тъй като делът на емирството от населението намалява. Въпреки че броят на жителите не е публичен, неформално изчисление, споделяно от години от експерти, предполага, че гражданите на Емирствата представляват около 10% от общото население на страната от над 9 милиона души, число, което вероятно намалява, тъй като чужденците се втурват.
„Увеличаването на потомството е едновременно религиозно задължение и национална отговорност, тъй като допринася за защитата и устойчивостта на нациите“, се казва в проповедта, според препис, издаден от Генералния орган на федералното правителство по ислямските въпроси и дарения.
Търсене на високотехнологични решения
За автократичното правителство на Дубай, ръководено от владетеля шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум, възможните решения на сковаващия трафик варират от практически до фантастични.
Правителството през последните месеци многократно е насърчавало компаниите да разрешат повече възможности за дистанционна работа, включително в доклад, публикуван през ноември, който също предлага разсрочено и гъвкаво работно време.
Добавянето на до пет дистанционни работни дни на месец, заедно с другите стъпки, „може да намали сутрешното пиково време за пътуване в Дубай с 30 процента“, се посочва в проучването.
Системата за пътни такси в Дубай, известна като Salik, добави врати, за да таксува повече шофьорите и ще въведе високи цени в края на месеца. Дубайското метро, което може да се похвали с най-дългата самоуправляваща се железопътна линия в света, също ще се разрасне отвъд широкообхватните си маршрути север-юг в разширяване на стойност близо 5 милиарда долара (4,75 милиарда евро).
След това има проект за летящо такси. От 2017 г. Дубай обявява планове за въздушни таксита в града. Първият „вертипорт“ се изгражда от международното летище в Дубай с цел да предлага услугата от следващата година.
Дубай също така планира 3300 километра нови пешеходни пътеки, въпреки че през летните месеци в Дубай пешеходците трябва да се борят с висока влажност и топлина от около 45 градуса по Целзий.
„През следващите години жителите на Дубай ще могат да се придвижват пеша, карайки велосипед, широката му мрежа от пътища и мостове, метрото и новите му линии, водни таксита или летящи таксита по определени въздушни маршрути“, каза Шейх Мохамед на X през декември.
Но засега Дубай продължава да привлича все повече хора и автомобили – и задръстванията само се удължават.
Още по темата:
Защо Италия предприема мерки срещу фалшивите отзиви за хотели и ресторанти?
Хърватският „парти остров“ се бори с шума. Ето какво означава това за вашата лятна ваканция
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▼0.04% |
USDJPY | 149.96 | ▲0.26% |
GBPUSD | 1.29 | ▼0.15% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.46% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.57% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 328.10 | ▲1.49% |
S&P 500 | 5 663.38 | ▲1.27% |
Nasdaq 100 | 19 484.80 | ▲1.20% |
DAX 30 | 22 546.20 | ▼0.68% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 82 538.00 | ▲0.21% |
Ethereum | 1 826.83 | ▲1.10% |
Ripple | 2.09 | ▼2.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.38 | ▲2.75% |
Петрол - брент | 74.71 | ▲3.16% |
Злато | 3 123.99 | ▲1.14% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 536.66 | ▲1.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.44 | ▼0.01% |
Germany Bund 10 Year | 128.75 | ▼0.07% |
UK Long Gilt Future | 91.64 | ▲0.08% |