Снимка: iStock
Туристическите компании са идентифицирани като едни от най-лошите нарушители, когато става дума за достъпност на уебсайтове, и това им струва скъпо, съобщават от Euronews Travel.
Туристическите фирми пропускат милиони приходи, защото техните уебсайтове са почти невъзможни за използване от хора с увреждания.
Достъпността в онлайн среда беше оценена от двама ключови играчи - WebAIM, организация с нестопанска цел, фокусирана върху подобряване на уеб изживяването за потребители с увреждания, и AudioEye, компания, специализирана в цифрова достъпност.
И двата доклада цитират уебсайтовете за пътуване като едни от най-лошите нарушители, когато става въпрос за достъпност.
Докладът „Million“ на WebAIM оцени достъпността в най-добрите 1 000 000 уебсайта и установи, че като цяло уебсайтовете за пътуване имат почти 60 грешки на началната си страница, което е 17% увеличение от миналата година.
Индексът за цифрова достъпност на AudioEye също идентифицира проблеми, като най-честите грешки са лошият цветови контраст, неясните връзки и недостъпните формуляри.
Световната здравна организация казва, че всеки шести от световното население живее с някаква форма на увреждане. Най-малко 2,2 милиарда души имат зрителни увреждания, като се оценява, че почти 400 милиона имат сериозни проблеми със зрението. Приблизително 43 милиона души са регистрирани като слепи.
„Тъй като около 20 процента от населението съобщава за увреждане, пренебрегването на бариерите за достъпност може да има отрицателно въздействие върху голяма популация от потенциални клиенти и посетители на сайта“, обяснява Джаред Смит, изпълнителен директор на WebAIM, пред Euronews Travel.
Направени са много изследвания за стойността на обслужването на пътници с увреждания. В Обединеното кралство покупателната способност на хората с увреждания, известна като „лилавата лира“, се оценява на над 50 милиарда паунда (58 евро) през 2025 г.
„Уеб достъпността е не само правилното нещо, но и се изисква от закона“, отбелязва Смит. „Тъй като повечето уебсайтове за пътуване имат значителни бариери за достъпност, потребителите с увреждания ще прекарват времето и парите си в сайтове, които са адресирали проблеми с достъпността.“
Най-добрите и най-лошите уебсайтове за пътуване за достъпност
Booking.com е най-посещаваният уебсайт за пътувания в света с над 500 милиона посещения месечно. Въпреки това той се класира на 712 074-то място от милионите оценени уебсайтове, което е най-ниското класиране от всички големи туристически компании. Booking.com не отговори на искане за коментар.
Airbnb и Trip.com се наредиха наполовина надолу в класацията, докато Agoda се класира на 377 532 място. Туристическите компании, които се справят най-добре, включват Uber, класиран малко над 8000-то място, и Skyscanner, идващ на 1113-то място.
За повечето от откритите грешки най-често срещаният проблем е текст с нисък контраст, открит на 79,1 процента от проверените начални страници. Непредоставянето на „алтернативен текст“ върху изображенията – изречение, описващо какво съдържа изображението – беше проблем за повече от половината уебсайтове.
Други често срещани проблеми включват липсващи етикети за въвеждане на формуляри, празни връзки и празни бутони, всички от които могат да затруднят разбирането на съдържанието от хора с увредено зрение.
Проучване на AudioEye установи, че 41 процента от уебсайтовете за пътуване и хотелиерство затрудняват навигацията, намирането на информация и правенето на резервации за потребителите само с клавиатура. Докладът също така установи, че проблемите с цветовия контраст са най-големи при пътуванията и хотелиерството във всички бизнес сегменти.
За потребителите с увредено зрение е почти невъзможно да резервират пътуване онлайн
Луси Едуардс загуби зрението на дясното си око на 11 години поради генетично заболяване. Тя загуби остатъка от зрението си на 17. Днес тя е награждаван водещ, автор и активист на хора с увреждания, ангажирана с приобщаване във всички индустрии.
„Уебсайтовете за пътуване почти винаги са недостъпни“, казва Луси пред Euronews Travel. „Изображенията не се описват чрез текст, така че разчитам на моите приятели, семейство и съпруг да ми опишат красивите сцени.“
Но хората като Луси пропускат не само красивите изображения от пътуването. Проблеми възникват, когато става въпрос за резервиране на пътуването, когато уебсайтовете не са форматирани за достъпно четене.
„Толкова рядко е, че мога да резервирам почивка самостоятелно“, казва Луси. „Винаги се страхувам, че ще резервирам нещо нередно, защото има толкова много изскачащи прозорци, които деактивират моя екранен четец.“
Екранните четци са части от софтуер, които преобразуват текста, показан на екрана на компютъра, в реч или, в някои случаи, дори в Брайл. Това е ключова част от технологията, която позволява на потребителите със зрителни увреждания или обучителни увреждания да имат достъп и да взаимодействат с цифрово съдържание.
„Уебсайтовете като цяло не се грижат за потребителите на екранни четци“, обяснява Луси. „Като сляп човек се чувствам разочарована всеки ден, докато сърфирам в интернет.“
Законът се променя относно достъпността на уебсайта
Европейският акт за достъпност (ЕИП) ще влезе в сила на 28 юни тази година. Той определя стандарти в държавите-членки на ЕС, като има за цел да премахне бариерите и да гарантира, че хората с увреждания могат да участват пълноценно в обществото.
Въпреки че ЕИП се прилага за повече от уебсайтове, ключов компонент е да направи всички уебсайтове, търгуващи в ЕС, достъпни за всички. Всяка компания, базирана в ЕС или извършваща бизнес в рамките на ЕС с най-малко 10 служители и над 2 милиона евро оборот, ще се очаква да спазва изискванията.
По-конкретно, законът изисква всички уебсайтове да бъдат видими, работещи, разбираеми и надеждни за всеки потребител. Той използва стандарти, определени от Указанията за достъпност на уеб съдържанието, обикновено наричани WCAG, като минимално изискване.
В своята най-основна форма на изпълнение WCAG изисква четливи шрифтове с висококонтрастни цветови схеми, ясна навигация с описателни връзки, алтернативен текст, който да бъде включен за всички изображения и видео надписи, и гарантиране, че всички интерактивни елементи са достъпни от клавиатурата.
Компаниите, които не отговарят на изискванията, могат да бъдат изправени пред глоби и правни действия, изключване от дейности по възлагане на обществени поръчки и негативна публичност.
„Като цяло изживяването в мрежата ме разплака“, доверява Луси на Euronews Travel. „Толкова съм късметлийка, че видях помощ, но не би трябвало да е така.“
Очевидно ЕС е съгласен с това и е готов да го направи неудобно за несъответстващите бизнеси. Тъй като до ЕИП остават само седмици, е време туристическите фирми да засилят играта си и да направят планирането, резервирането и изживяването на пътуването нещо, което всеки може да задоволи.
Още по темата:
Най-добрите европейски железопътни оператори и маршрути за приключение из целия континент
Гръцка одисея: Театърът на изгубения йонийски остров най-накрая разкрит в древна Лефкада
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.14 | ▲0.22% |
USDJPY | 142.17 | ▼0.08% |
GBPUSD | 1.33 | ▲0.26% |
USDCHF | 0.82 | ▼0.16% |
USDCAD | 1.38 | ▲0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 39 311.30 | ▼1.40% |
S&P 500 | 5 311.62 | ▲0.06% |
Nasdaq 100 | 18 363.80 | ▼0.23% |
DAX 30 | 21 366.40 | ▲0.42% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 85 111.60 | ▲0.77% |
Ethereum | 1 605.02 | ▲1.02% |
Ripple | 2.09 | ▲1.28% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 63.72 | ▲2.35% |
Петрол - брент | 66.92 | ▲2.83% |
Злато | 3 327.36 | ▼0.69% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.38 | ▲0.33% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.14 | ▼0.20% |
Germany Bund 10 Year | 131.48 | ▲0.12% |
UK Long Gilt Future | 92.40 | ▲0.43% |