Авиокомпанията Malaysia Airlines губи втори самолет за последните 4 месеца и двете трагични събития може да станат основна причина компанията да прекрати съществуването си.
Самолетът Боинг-777 на Malaysia Airlines, летящ от Амстердам до Куала Лумпур, се разби в Украйна на 60 км от границата с Русия. Според американското разузнаване причина за инцидента е изстреляна ракета "земя-въздух". Трябва да се отбележи, че юли, ден след след катастрофата, цената на акциите на авиокомпанията спадна с 13%.
Само преди четири месеца линейнер на Malaysia Airlines, който пътуваше по маршрута от Куала Лумпур до Пекин, изчезна от радарните екрани, един час след излитането. Предполага се, че се е разбил в южната част на Индийския океан и всички на борда са загинали.
Трагедията тогава сериозно удари по финансовото състояние на и без това губещата компания. Приходите рязко намаляха поради спадналия трафик, а разходите се увеличиха.
„Не мога да разбера какво може да се предприеме, за да бъде спасена компания", прогнозира анализаторът от банка Maybank в Куала Лумпур Мохшин Азиз, цитиран от CNBC. Само за първото тримесечие на настоящата година компанията е загубила $134 млн. Още преди катастрофата в района на Донецк компанията губи по $1.6 млн. на ден, което е основната причина наблюдатели да се съмняват, че Malaysia Airlines ще оцелее. Трагедията от 17 юли може да сложи край на историята на компанията.
Продажбите на билети са намалели рязко през последните години, което се потвърждава от анализите на Aviation Center. Тази динамика е свързана с факта, че хората в Китай призоваха да бъде бойкотирана авиокомпанията, тъй като са недоволни от усилията на компанията да търсят изчезналия самолет в Индийския океан. Продажби на билети в Китай, чието население е основен потребител на Malaysia Airlines, са намалели с 60%.
Редно е да се отбележи, че всички авиокомании се намират в затруднено положение, тъй като разходите продължават да се увеличават, докато трафикът на пътници намалява.
Със своя дъщерен авиопревозвач Maswings Malaysia Airlines извършва полети до 100 дестинации, оперирайки на на авиационния пазар в Южна, Източна и Югоизточна Азия, Близкия изток и по трансконтиненталните маршрути между Европа и Австралия.
Под контрола на Malaysia Airlines се намират още четири дъщерни фирми: Firefly, MASwings, MASkargo и MASCharter, и заедно с тях е една от шестте авиокомпании с най-високия петзвезден рейтинг по скалата на Skytrax за качествено обслужване на пътниците.
Malaysia Airlines успя през 2006 г. да се пребори с тежката криза, но изчезването на полет MH370 в Индийския океан предизвика рязко покачване на загубите. Нетната загуба за първото тримесечие на 2014 г. се увеличи с 59% до $138 млн. в сравнение с $86,4 млн. през същия период на 2013 година.
Черна хроника на свалени самолети:
На 4 октомври 2001 г. самолет Ту-154М на авиокомпанията "Сибир", летящ по маршрута от Тел Авив до Новосибирск, е обстрелван с украинска ракета, припознавайки го като учебна цел.
На 21 февруари 1973 г. на Синайския полуостров изтребители на израелските ВВС са свалили Boeing 727-224 на ливанската компании Libyan Arab Airlines, летящ по маршрута Триполи-Александрия.
На 1 септември 1983 г. пътнически Boeing 747 на южнокорейската авиокомпания Korean Air Lines е нарушил въздушното пространство на СССР, прелитайки над няколко съветски военни обекти, е бил свален.
На 27 юни 1980 г. полет 870 на италианската авиокомпания Aerolinee Itavia е бил свален между градовете Болоня и Палермо. Самолетът е пресякъл маршрута на лайнера, в който е летял либийският лидер Муамар Кадафи, съпровождан от два либийски МиГ-23. В същото време в Тиренско море, което се намира в пределите на Средиземно море, е акустирал американският самолетоносач "Саратога", а френският "Климансо" е бил близо до остров Корсика.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.01% |
USDJPY | 157.86 | ▲0.47% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.24% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.15% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.31% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 548.20 | ▼0.17% |
S&P 500 | 6 085.58 | ▼0.20% |
Nasdaq 100 | 22 000.90 | ▼0.27% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 519.20 | ▼3.87% |
Ethereum | 3 345.32 | ▼4.26% |
Ripple | 2.16 | ▼5.93% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.62 | ▲0.57% |
Петрол - брент | 73.60 | ▲0.55% |
Злато | 2 625.82 | ▲0.29% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 537.62 | ▲0.47% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.28 | ▼0.20% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |