Източник: Бул Тренд Трейдър
Китай изгражда нов, по-кратък маршрут към Европа със смели намерения. По време на двудневната си визита до Исламабад през тази седмица очакванията са президентът Ши Джин Пинг да даде одобрение за инвестиция на стойност 46 милиарда долара за енергиен и транспортен коридор между западния китайски регион Зинянг и морското пакистанско пристанище Гуадар по южното крайбрежие на страната.
Планът е едновременно амбициозен и рискован. 2000 километра железопътен и автомобилен път ще преполовят дистанцията между по-бедните райони в Западен Китай и по-богатите потребители в Европа в сравнение с транспортирането по море. Проектът обаче може да се окаже кошмар по отношение на сигурността. Зинянг е дом на мюсюлманската Уигур малцинствена група и е осеяна с вълнения през последните години. В Пакистан провинцията Балучистан, където е ситуирано пристанището Гуадар, е отдавна в обятията на сепаратистко движение.
Гигантската инвестиция ще се нуждае от финансовите мускули на Китай. Компании като китайските Three Gorges Corp и Power International Development се очаква да допълнят Китайската банка за развитие при учредяването на енергийни проекти на стойност 34 милиарда долара. Отделно, китайското правителство и заемодатели ще осигурят заеми на стойност 12 милиарда долара за транспортна инфраструктура.
И Пакистан, и Китай бързат, защото наградата е огромна. Приемайки, че безопасен коридор може да бъде прокаран, петролът от Близкия изток, който стига до Шанхай по обходен морски маршрут, ще прави вместо това по-кратко пътешествието по суша. Пакистан ще може да използва част от тази енергия, за да разреши кризата със собственото си енерго снабдяване. Гуадар ще улесни също изпращането на пакистански и западнокитайски стоки към Северна Африка и Европа.
Накрая има и финален бонус за двете държави. Ще се намали влиянието на Индия в Южна Азия. Индийската икономика на стойност 1.8 трилиона долара е около седем пъти по-голяма от тази на Пакистан. Нарастващите връзки между Делхи и Вашингтон безпокоят Исламабад и Пекин.
Китай инвестира също и в Индия. Китайската република и Пакистан обаче се радват на исторически дълбоко приятелство. Министър-председателя Наваз Шариф се надява, че като е домакин на поне един от китайските пътища към Запада, Пакистан ще може да модернизира индустрията си и да намали икономическата пропаст спрямо Индия.