Днешните данни на германската федерална статистика Destatis, показват че продажбите на дребно в Германия се понижават изненадващо през март за втори пореден месец. Те отбелязват обаче добър ръст на годишна база. Това предполага, че потребителските разходи остават ключов двигател за растежа на водещата европейска икономика, съобщават от БНР.
Продажбите на дребно се понижиха през март с 2.3% на месечна база след спад 0,1% през февруари (възходяща ревизия от понижение с 0,5%) и при прогноза за повишение с 0,4 процентни пункта. Това представлява най-солидно понижение в търговията на дребно от повече от година насам.
На годишна база обаче продажбите на дребно във водещата икономика на еврозоната нараснаха с 3,5% (спрямо март 2014-а година) при очаквания за повишение с 3,2% и след растеж с 3,3% през февруари (низходяща ревизия от предишна оценка за повишение с 3,6%). За първите три месеца на годината продажбите на дребно в Германия нараснаха с 3,6% спрямо същото тримесечие на 2014-а година, отбелязва немската статистика.
Продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия се повишиха през март с 2,5% на годишна база, докато само продажбите на храни се повиша с едва 0,1%, а тези на нехранителни стоки скочиха с 4,4 процентни пункта.
Днешните смесени до по-слаби данни са факт след неотдавнашната серия силни проучвания за потребителското доверие в Германия. Оповестеното през миналата седмица проучване на института GfK отбеляза по-нататъшно подобрение на потребителските нагласи за май до нов 13 и 1/2-годишен връх благодарение на слабото евро и ниските енергийни цени. Рекордно ниските лихвени нива и инфлация, повишаващото се заплащане на труда и рекордната заетост също допринасят за продължаващото повишение на потребителския оптимизъм.
В същото време обаче, проучването на GfK отчете понижение на икономическите очаквания и на желанието за пазаруване през настоящия месец, което сякаш е знак за известно отслабване на продажбите на дребно в началото на пролетта.