Китай иска да модернизира своята продукция и да заеме нови пазари в световен мащаб, съобщава онлайн изданието на немския вестник Wirtschaftswoche. В бъдеще Китай ще се конкурира с компании като Siemens и Airbus.
В работната зала на фабриката присъстват само няколко работници. Въпреки това не е тихо, напротив производството е в разгара си - с интелигентни машини. Всичко във фабриката е свързано в мрежа, цялата база данни на производствения процес се събира. Компютърът знае къде се намери всеки детайл и в какво състояние е. По този начин непрекъснато се оптимизират процесите.
Това звучи като мечта на много германски индустриални мениджъри. Интелигентната фабрика, която самостоятелно се организира и оптимизира. Това е „живата" индустрия 4.0. Има едно „но" обаче и то е свързано с това, че описаната фабрика не се намира нито в Германия, нито дори в Европа. Това е зала 18 на Sany в централната част на Китай Changsha. Sany e най-големият машинен производител в Китай, който произвежда машини за асфалтиране и бетонобъркачи.
Sany не е единствената компания с модерно производство. Китай вече е задвижил преструктурирането на икономиката си с кампании за модернизация. Правителството наскоро въведе кампанията „2025 Произведено в Китай". Тя има за цел в следващите 10 години страната да оптимизира производството си, чрез използването на високи технологии, като в същото време крайните цени трябва да остават ниски. В бъдеще Китай ще насърчава интензивно космическите изследвания, мобилните технологии, обработката на данни, е-търговията, биотехнологиите, възобновяемите енергийни източници както и изграждането на високоскоростни влакове.
„Китай често се подценява", казва Йост Вюббеке от института Mercator за Китай. Той споделя, че все още съществува празнина в технологията на производство, но за сметка на това големи компании вече инвестират сериозно в напреднали фабрики и машини. Настъпиха промени и при бранша на влаковете. Под натиска от страна на правителството, двете китайски железопътни компании CNR и KCO се сляха, като образуваха съвместно дружество със 170 000 служители. Двете компании, са оставили вече конкуренцията по между си и сега обединяват силите си за атака на световния пазар.
От години Deutsche Bahn обслужват своите влакове с части от компании като Siemens, Alstom и канадския Bombardier. В бъдеще обаче компанията е възможно да купува влакове и резервни части от Китай. „През следващите 3 до 5 години Азия и по-специално Китай може да получи по-ключова роля при покупката от страна на Deutsche Bahn.", каза Хайке Ханагарт - член на борда на „Frankfurter Allgemeinen Zeitung". През есента концернът планира да открие в Китай офис за закупуване.
За големите компании като Siemens това означава само едно - силна конкуренция. „Ако Китай постигне добри технологични резултати, то той ще се конкурира с много качествени продукти и при това на много изгодни цени.", каза Вюббеке. „Чрез щедра държавна подкрепа големите държавни предприятия и дори някои частни фирми ще могат да предлагат качество на дъмпингови цени. Правителството на Китай иска да заеме международните пазари с помощта на цялостна индустриална политика." В борбата за пазари правителството дори ще предприеме ценова война при покупките.
Цената продължава да бъде важна, но не трябва да бъде единствената причина да се купува китайски продукт. Модерното производство ще помогне да се повиши качеството. Потенциалът на ефективността и производителността е огромен, защото предстои изравняване при технологиите на производство. Към днешна дата на 10 000 китайски промишлени работници се падат по 14 промишлени робота. В Германия те са 282.
Индустрията 4.0 е все още далеч. „Трябва да се използва целия капацитет на модерната производствена техника, но това ще отнеме време" казва експертът от Merics. „Всичко зависи от водещите китайски компании. Чрез повишаване на качеството и ефективността те могат да станат по-конкурентни на международния пазар".
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 312.30 | ▼1.50% |
Ethereum | 3 319.82 | ▼2.29% |
Ripple | 1.38 | ▼6.19% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |