Заместник-председателят на Европейската комисия Марош Шефчович, отговарящ за енергийния съюз
Решението относно междуправителствените споразумения в енергетиката е един от четирите регламента, включени в пакета. Неговата цел е да се гарантира по-голяма прозрачност на подписаните между страните членки и държави извън ЕС правителствени споразумения, които са важни за европейската сигурност на доставките на газ, и пълното им съответствие с правото на ЕС. Аргументът е, че чрез тази предварителна оценка е възможно да се проверява спазването на правилата в областта на конкуренцията и законодателството относно вътрешния енергиен пазар преди споразуменията да бъдат договорени, подписани и подпечатани.
Какво включва още пакетът, приет от Комисията?
Вторият регламент е за сигурността на доставките на газ. Газът играе роля в прехода към нисковъглеродна икономика и ще продължи да бъде важен елемент в енергийния микс на ЕС. Въпреки това съществуващата външна зависимост изисква ЕС да засили устойчивостта на пазарите си в случай на нарушени газови доставки. За извличане на пълна полза от ликвидния и конкурентен пазар е необходимо да се повиши прозрачността на пазара на газ в ЕС. В отговор на слабостите на системата Комисията предлага да се премине от национален към регионален подход при набелязването на мерки за сигурност на доставките.
Освен това с предложението се въвежда принцип на солидарност между държавите членки, за да се осигурят доставките за домакинствата и основните социални услуги, като например здравеопазване, в случай че те бъдат засегнати от сериозна криза.
Третият регламент е за втечнения природен газ (ВПГ) и стратегия за неговото съхранение. Европа е най-големият вносител на природен газ в света. Общият капацитет на Европа за внос на ВПГ е значителен - в момента посреща около 43 % от сегашното търсене на газ (2015 г.). Въпреки това се запазват големи регионални различия по отношение на достъпа до ВПГ.
Комисията подготвя стратегия за втечнения природен газ, която ще подобри достъпа на всички държави членки до ВПГ като алтернативен източник на газ. Основните елементи на тази стратегия са създаване на стратегическа инфраструктура за завършване на изграждането на вътрешния енергиен пазар и набелязване на необходимите проекти за прекратяване на зависимостта на някои държави членки от един източник на газ.
Четвъртият регламент е Стратегия за отоплението и охлаждането. Системите за отопление и охлаждане на сградите и промишлеността използват половината от енергията в ЕС. Освен това те на 75 % се захранват от изкопаеми горива. Предложената стратегия за отоплението и охлаждането е съсредоточена върху премахването на пречките за декарбонизация в сградите и промишлеността. В нея също така се подчертава, че повишаването на енергийната ефективност и използването на възобновяеми източници на енергия ще окажат въздействие върху енергийната сигурност. От решаващо значение е да се обърне стратегическо внимание на този сектор, тъй като ЕС иска да подобри своята независимост от външни доставчици.
В съобщението до медиите се казва още, че днешният пакет за енергийна сигурност се представя в контекста на новото глобално и всеобщо споразумение за изменението на климата, прието от световните лидери на 12 декември 2015 г. в Париж. Споразумението ясно показа на предприятията и политиците, че пътят към чистата енергия е необратим и че в момента се подготвя световен енергиен преход.
Заместник-председателят на Европейската комисия, Марош Шефчович, отговарящ за енергийния съюз, заяви: „В стратегията за енергиен съюз, представена преди година, обещахме да осигурим на всички европейци сигурна, устойчива и конкурентоспособна енергия. Днешният пакет е насочен към сигурността на доставките, но засяга и трите общи цели. Чрез намаляване на търсенето на енергия и по-добро управление на доставките от външни източници изпълняваме обещанието си и повишаваме стабилността на европейския енергиен пазар."
Комисарят по въпросите на климата и енергетиката Мигел Ариас Канете каза: „След газовите кризи от 2006 и 2009 г., поради които милиони хора останаха на студено, си казахме: „Никога повече". Но изпитанията от 2014 г. показаха, че все още сме уязвими по отношение на сериозни нарушения на доставките на газ. А политическо напрежение по границите е ясно напомняне, че този проблем няма да се реши от само себе си. Днешните предложения са за надеждна, конкурентоспособна и гъвкава система, при която енергията пресича свободно границите, а това носи ползи за потребителите. Те означават, че заставаме заедно, за да защитим най-уязвимите. Благодарение на тях осигуряваме и чиста енергия в бъдеще: мога да гарантирам, че нашият ангажимент за преход към чиста енергия е необратим и не подлежи на обсъждане."
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.29% |
USDJPY | 153.86 | ▼0.35% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.11% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.18% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 836.70 | ▲0.26% |
S&P 500 | 6 007.38 | ▲0.24% |
Nasdaq 100 | 20 901.10 | ▲0.34% |
DAX 30 | 19 335.80 | ▼0.50% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 834.20 | ▲1.93% |
Ethereum | 3 436.38 | ▲0.75% |
Ripple | 1.44 | ▲2.07% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.16 | ▲0.79% |
Петрол - брент | 72.66 | ▲0.14% |
Злато | 2 622.98 | ▲0.49% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.12 | ▲0.03% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.40 | ▲0.04% |
Germany Bund 10 Year | 135.19 | ▲0.47% |
UK Long Gilt Future | 94.98 | ▲0.49% |