Луксът вече е достъпен за богатите китайци и те не се притесняват да го демонстрират*. До преди десетина години потреблението на луксозни стоки в Китай се е смятало едва ли не за екстравагантност и разхищение.
С развитието на икономиката се променят и обществените нагласи към ползването на материалните блага и луксът започва да навлиза все повече в живота на китайците.
Пътуване за развлечение в чужбина вече могат да си позволят много хора. Въпросът е колко често се пътува и как се харчат пари през това време. Средните разходи при пътуване в чужбина на китайците през 2013 г. са били 1508 евро на човек, което е три до пет пъти над средното в Европа и Америка, сочат данни на Китайския институт за изследване на луксозния пазар. Сега около половината от луксозните продукти в света се купуват от китайци, като по-малко от 30% от тях заможните китайци закупуват в родината си, а над 70% са от чужбина.
Предпочитани дестинации при пътуванията в чужбина на богатите хора от Китай са Хонконг, Макао, Европа и САЩ. През последните години, с увеличаването на китайското население с високи доходи, потреблението на луксозни стоки нараства. В същото време луксозните марки, произвеждани в Китай, все още са малко. Затова пазаруването в чужбина е нещо обичайно, за който може да си го позволи.
Според някои прогнози, до 2020 г. около 200 милиона китайци ще пътуват в чужбина, от които 5,7 милиона в САЩ. Разходите им в чужбина се очаква да достигнат 155 милиарда щатски долара, като голяма част от средствата ще се използват за придобиване на луксозни стоки.
Познавачи на китайската култура обясняват бума в потреблението на луксозни стоки в Поднебесната империя не само с подобряване на икономическия статус на част от населението, но и с разбирането за йерархичната структура на китайското общество. Което в случая означава, че когато в Китай имаш високи доходи и например заемаш ръководна позиция във фирма, това трябва да личи и по облеклото, по скъпия автомобил и бижута и т.н.
В същото време богатите китайци не харесват имитации на луксозни марки, за разлика от не малка част от европейците. Според проучване, около една трета от богатите германци нямат нищо против да си купят копия на оригинални продукти от луксозни марки (часовници, бижута, дамски чанти и т.н.), а в САЩ този процент е още по-голям. Заможните китайци обаче предпочитат скъпия оригинал, и не случайно продажбите на маркови стоки в Далечния Изток растат с много по-бързи темпове от тези в Европа и САЩ.
*Анализът е предоставен от Капман холдинг
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.85% |
USDJPY | 153.20 | ▼0.77% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.51% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.44% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.09% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 848.20 | ▲0.28% |
S&P 500 | 6 021.82 | ▲0.49% |
Nasdaq 100 | 20 949.20 | ▲0.57% |
DAX 30 | 19 422.70 | ▼0.05% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 398.30 | ▼0.70% |
Ethereum | 3 330.55 | ▼2.36% |
Ripple | 1.35 | ▼4.35% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.63 | ▲1.46% |
Петрол - брент | 73.16 | ▲0.85% |
Злато | 2 632.54 | ▲0.85% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 543.25 | ▲1.57% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.44 | ▲0.09% |
Germany Bund 10 Year | 135.22 | ▲0.03% |
UK Long Gilt Future | 94.90 | ▼0.09% |