Потребителските нагласи в Германия за октомври отчитат известно отстъпление от близо 16-годишния връх, достигнат през септември, показва последно проучване на немския институт GfK, цитирано от MarketWatch.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за октомври, се понижи изненадващо до 10,8 пункта, след като месец по-рано нарасна до 10,9 пункта, достигайки най-високо ниво от октомври 2001 година.
Това представлява първо влошаване на нагласите на германските потребители след пет поредни месеца на растеж и под очакванията на финансовите пазари за покачване на индекса до 11,0 пункта.
„Доверието на потребителите остава в добра форма, като вътрешната икономика ще продължава да допринася в значителна степен за общия икономически растеж“, отбеляза институтът GfK при представянето на своето ежемесечно проучване, базирано на анкета, която е проведена сред около 2000 граждани на Германия.
Институтът също така посочи, че потребителите продължава да се облагодетелствани от силния трудов пазар, от рекордно ниската безработица и от нарастващото заплащане на труда, които има дават повече сигурност при планирането на големи по размер покупки и на други видове разходи, изискващи тегленето на все още доста нисколихвени кредити.
От отделни важни подиндекси, които определят настройката на потребителите в Германия през септември, единствено индексът, измерващ икономическите очаквания, бележи добро повишение спрямо предходния месец.
Индексът на икономическите очаквания на немските потребители скочи през септември до 33,4 пункта от 30,4 пункта през август, парирайки част от неговия спад от юлския връх от 44,6 пункта.
Понижение с 8,7 пункта до 52,7 пункта регистрира индексът, измерващ очакванията на потребителите за техните доходи в бъдеще, след като през юли този индекс достигна до рекорден връх от 61,4 пункта.
Индексът, оценяващ желанието на германските потребители за големи по размер покупки в бъдеще, се понижи през август до 57,0 пункта от 58,1 пункта месец по-рано.