Опростените правила и по-гъвкавият подход ще гарантират, че с общата селскостопанска политика (ОСП) се постигат реални резултати - подпомагат се земеделските стопани и се насърчава устойчивото развитие на селското стопанство в ЕС. Това са възловите елементи, залегнали в основата на приетото днес от Европейската комисия съобщение относно „Бъдещето на прехраната и селското стопанство", в което са изведени начините да се гарантира, че най-дългогодишната обща политика на ЕС е подготвена за бъдещите предизвикателства.
Водещата инициатива е държавите членки да поемат по-голяма отговорност, когато решават как и къде да инвестират средствата си по линия на ОСП, за да постигнат амбициозните общи цели, свързани с околната среда, изменението на климата и устойчивото развитие.
Заместник-председателят на Комисията Юрки Катайнен, който отговаря за работните места, растежа, инвестициите и конкурентоспособността, заяви: „Общата селскостопанска политика е в центъра на нашите усилия от 1962 г. насам. От една страна, трябва да гарантираме, че тя осигурява здравословна и вкусна храна за потребителите, както и работни места и растеж за селските райони, а от друга, ОСП трябва да се развива успоредно с други политики. Нашето предложение, което е съобразено с изразените от заинтересованите страни мнения при проведените обширни консултации, представлява важна стъпка към модернизирането и опростяването на ОСП. Въведеният от Комисията нов модел ще гарантира по-голяма субсидиарност за държавите членки, които ще трябва да изготвят стратегически планове за ОСП, включващи действията им по стълб I и II, което ще осигури възможност за опростяване, по-добра съгласуваност и наблюдение на резултатите."
Фил Хоган, комисар по въпросите на земеделието и развитието на селските райони, заяви: „С днешното съобщение се гарантира, че с общата селскостопанска политика ще бъдат постигнати нови и актуални цели, например насърчаване на развитието на интелигентен и устойчив селскостопански отрасъл, активизиране на грижата за околната среда и на действията в областта на климата, както и укрепване на социално-икономическата структура на селските райони. Документът бележи съществена крачка към промяна в прилагането на ОСП. На мястото на сегашната ще бъде въведена нова система за прилагане, благодарение на която държавите членки и регионите ще се ползват от много по-голяма степен на субсидиарност."
Настоящата двустълбова структура се запазва, а чрез опростения и по-гъвкав подход ще бъдат набелязани подробни действия за постигането на тези цели, договорени на равнището на ЕС.
Така всяка държава от ЕС ще разработи свой собствен стратегически план - одобрен от Комисията - в който ще определи как възнамерява да постигне целите. Вместо върху съответствието с изискванията, акцентът ще бъде поставен по-скоро върху наблюдението на напредъка и гаранциите за това финансирането да бъде насочено към постигане на конкретни
резултати. Преминаването от общовалиден към индивидуализиран подход означава, че самата политика, както и въздействието ѝ върху реалния живот ще бъдат по-близо до хората, които я прилагат на практика.
Подкрепата за земеделските стопани ще продължи посредством системата за преките плащания. Съобщението не е в разрез с резултатите от дебата относно бъдещето на финансите на ЕС, нито с предложението за следващата многогодишна финансова рамка (МФР). В него са разгледани, макар и неизчерпателно, някои възможности за гарантирането на справедлива и по-целенасочена подкрепа на доходите на земеделските стопани.
Изменението на климата и натискът върху природните ресурси ще продължат да оказват влияние върху селското стопанство и производството на храни. Бъдещата ОСП следва да бъде отражение на по-амбициозни цели по отношение на ефективното използване на ресурсите, грижата за околната среда и действията в областта на климата.
Останалите предложения включват:- насърчаване на използването на модерни технологии за подпомагане на земеделските стопани по места и повишаване на прозрачността и сигурността на пазара;
- акцентиране върху възможностите да се насърчат младите хора да започнат селскостопанска дейност съобразно условията в конкретните държави членки, например в областта на поземленото данъчно облагане, планирането и развитието на уменията;
- намиране на решения във връзка с опасенията на гражданите по отношение на устойчивото селскостопанско производство, включително здравеопазването, храненето, разхищението на храни и хуманното отношение към животните;
- стремеж към съгласувани действия между различните политики в съответствие с глобалното измерение, по-специално по отношение на търговията, миграцията и устойчивото развитие;
- създаване на платформа на равнището на ЕС за управление на рискове с цел намиране на най-добрите начини да се помогне на земеделските стопани да се справят с несигурността, произтичаща от изменението на климата, нестабилността на пазара и други рискове.
Комисията ще представи предложенията, с които очертаните в съобщението цели ще бъдат законодателно скрепени, преди лятото на 2018 г. след представянето на предложението за МФР.
На 2 февруари 2017 г. Европейската комисия започна консултация относно бъдещето на общата селскостопанска политика (ОСП), за да се установи кои елементи от настоящия ѝ формат могат да бъдат опростени и модернизирани. По време на тримесечния период на консултации Европейската комисия получи над 320 000 отговора, предимно от отделни лица. При консултацията бе установено, че повечето участници желаят да запазят силна обща селскостопанска политика на равнището на Европейския съюз, но смятат за необходимо тя да бъде по-опростена и по-гъвкава, както и насочена в по-голяма степен към посрещането на най-важните предизвикателства, а именно осигуряването на добър жизнен стандарт за земеделските стопани, опазването на околната среда и борбата с изменението на климата.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.07% |
USDJPY | 150.35 | ▼0.57% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.10% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.10% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.11% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 955.00 | ▲0.01% |
S&P 500 | 6 032.88 | ▲0.05% |
Nasdaq 100 | 20 915.20 | ▲0.12% |
DAX 30 | 19 441.40 | ▼0.18% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 629.00 | ▲1.00% |
Ethereum | 3 587.33 | ▲0.21% |
Ripple | 1.56 | ▲1.40% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.07 | ▲0.35% |
Петрол - брент | 72.76 | ▲0.12% |
Злато | 2 657.28 | ▲0.71% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.74 | ▲0.07% |
Germany Bund 10 Year | 135.99 | ▲0.29% |
UK Long Gilt Future | 95.66 | ▲0.12% |