Късно снощи стана ясно, че президентът на САЩ Доналд Тръмп е заплашил Европейската комисия с налагането на мито от 25% върху всеки автомобил внесен от ЕС.
По време на предизборно турне, щатският президент Тръмп поднови по-ранните си заплахи към ЕС с налагане на мита върху внасяните от ЕС автомобили, от Западна Вирджиния.
Тръмп заяви, че по време на срещата си с Жан-Клод Юнкер е заявил „... всичко е до автомобилите“.
„Ние ще наложим мита от 25% върху всеки автомобил внасян в САЩ от ЕС“, е казал Тръмп на своя колега Юнкер, по време на срещата си миналия месец.
След това, Тръмп неправилно е заявил, че САЩ е с търговски дефицит в търговията си с ЕС в размер на 151 милиарда долара, докато на практика дефицитът за 2017-та година е бил 101 милиарда долара.
Отново неправилно, Тръмп е заявил, че налагане на мита върху европейските автомобили, ще доведе до търговски излишък в отношенията с ЕС, в размер на 151 милиарда долара. Грешката идва от това, че в дефицитът в размер на 101 милиарда долара, не се включват само автомобилни стоки.
Все още не е ясно кога могат да бъдат наложени мита върху вноса на автомобили в САЩ, но акциите на автомобилните производители в Европа, се обезцениха сериозно днес, като бяха сред най-губещите европейски компании.
Акциите на Daimler загубиха 1.1% от стойността си, а тези на BMW – се обезцениха с 1.4%. Това, въпреки факта, че двете компании разполагат със сериозни производствени мощности в САЩ.
САЩ, внася относително малко европейски автомобили, които съставляват едва 7% от продаваните в страната автомобили.
Според експерти, налагането на мита на европейските автомобилопроизводители, ще доведе до съществено повишение на цените на автомобилите за американците.
Според прогнози на института The Peterson Institute, цените на най-продаваните в САЩ автомобили ще се повишат с между 1 400 и 7 000 долара, на база на предложените тарифи, ако те се пренесат върху потребителите.
Вижте още: Кой ще спечели битката при автономните автомобили?„Всички произвеждани в САЩ автомобили имат чужди компоненти“, коментира Джеръми Коен-Сетън, анализатор в института. Поради тази причина цените на всички автомобили се очаква да се повишат, независимо дали автомобилите се внасят, или не.
Например, компактни модели автомобили като Chevy Cruz, Nissan Sentra или Honda Civic, дължат 51% от производствената си цена на вносни компоненти. Ако 100% от тарифите се пренесат върху американските потребители, то базовата цена от 16 381 долара за модела Chevy Cruz, може да се повиши с 2 140 долара. Моделът Sentra, се очаква да поскъпне с 3 075 долара, до около 19 300 долара, предвид факта, че 80% от компонентите му се внасят.
Най-голямо ще поскъпването при някои луксозни модели, които имат най-голям дял на вносни части. Например базовата цена на модела Mercedes-Benz GLC-class, където 100% от частите се внасят, ще се повиши от 36 846 долара на над 45 400 долара, ако 100% от тарифите се пренесат на потребителите.
Вижте още: Daimler и BMW големите жертви на търговската войнаДори и да не бъде прехвърлено цялото бреме от митата върху потребителите, от института Peterson прогнозират, че американците отново ще станат свидетели на повишение в цената на автомобилите.
Например, при прехвърляне на две трети от тарифното бреме, Ford Escape при който 40% от частите са вносни, ще поскъпне с 1 571 долара, спрямо текущата цена за базов модел от 22 300 долара.
Автомобил от същата ценова категория – като Nissan Rogue, с базова цена от 22 898 долара, ще поскъпне с 4 393 долара, тъй като 80% от компонентите му ще бъдат облагани с мита. Цената му обаче, може да се повиши едва с 2 970 долара.
Доста по-зле е ситуацията при луксозните модели. Водещият по продажби в САЩ луксозен модел Lexus NX, с цена в момента от 32 927 долара, може да поскъпне до 40 233 долара, според прогнозите на института. При модела Acura RDX, със само 35% вносни части, повишението може да е от 33 464 долара на 36 500 долара.
Още по темата:
Кой ще спечели битката при автономните автомобили?
Daimler и BMW големите губещи от митата на Тръмп?