Снимка: Wikipedia
В Южен Китай беше открит във вторник, 23 октомври, най-дългият мост над водна повърхност в света. Конструкцията му е дълга 55 км и свързва Хонконг, Макао и южния китайски град Чжухай. Мостът бе открит от китайския президент Си Цзинпин, а за граждани ще бъде пуснат на 24 октомври.
Решението за изграждане на сложното съоръжение, което не е само мост, а включва и изкуствени острови и подводни тунели, е част от амбициозната инициатива на Пекин за икономическо интегриране на 11 града от делтата на Перлената река, включително Хонконг и Макао - две бивши европейски колонии върнати на Китай през 90-те години, беше взето през 2003 годна. Самото строителство започна през декември 2009 година. Планирано беше мостът да бъде завършен през 2016 година, но заради различни фактори, вкл. и корупция, изграждането се забави с две години.
Влияние за закъснението оказаха неблагоприятните метеорологични условия, някои аварии, преразглаждане на бюджета, който в крайна сметка бе утвърден на 15 млрд. евро, при първоначални разчети за 6.4 млрд. евро, уточнява китайската агенция „Синхуа".
Участъкът, който ще осигурява достъп до пристанището на Хонконг, ще бъде завършен догодина, посочват местни медии. Според тях, за да се минава по моста ще се изисква специално разрешително и повечето желаещи да преминат по него до Макао или Китай, ще трябва да ползват специален автобус или друг вид транспорт, който е разрешен да се движи по моста.
Благодарение на новия транспортен път разстоянието от Хонконг до южния китайски град Чжухай се съкращава с 3 часа и 30 минути. По предварителни разчети към 2030 година по моста ежедневно ще преминават повече от 29 000 транспортни средства и над 120 000 пътници.
Един от основните аргументи за неговото изграждане е, че мостът ще допринесе за интеграцията на три важни града от икономическата зона от делтата на Перлената река, както и за развитието на туризма в Хонконг и Макао, съобщава китайското национално радио в емисията си на български език. Според източници на китайската медия, Дружеството за опазване на делфините е съобщило, че строителството на моста е довело до 40-процентен спад в местната популация на критично застрашения китайски бял делфин, който е също и символ на Хонконг.
Сложната структура на моста се състои от няколко повърхностни части, дължината на които е 22.9 километра, подводният тунел е с дължина 6.7 километра, останалите 25.4 километра са смесени съоръжения - малки мостове и наземни трасета. Изградени са допълнително няколко изкуствени острова и специални гранични пунктове между континентален Китай, Хонконг и Макао.
Теглото на моста е повече от 400 хиляди тона, а конструкцията му трябва да издържи до 120 години. Проектирана е да устои и на най-силния ураган със скорост на вятъра повече от 300 км/час и земетресение с магнитуд 8 бала. Отчетено е, че мостът се изгражда над един от най-натоварените морски пътища в Китай, затова и конструкцията е изградена на такава височина, че да не пречи на корабоплаването. Има и участъци под водата.
Кои са другите най-дълги мостове в света
Кримският мост е дълъг 19 километра и разстоянието се изминава за 15 минути при при максимална скорост от 90 км/час. Съоръжението беше открито на 15 май тази година и свързва Краснодарския край в Русия с Керч, Кримския полуостров.
Движението по моста над Керченсикя пролив бе разрешено за леки коли година преди неговото официално откриване, след което по моста започнаха да се движат лекотоварни коли и автобуси. Движението на камиони е планирано да започне в началото на ноември 2018 година, а на влакове - в края на 2019 година. За съоръжението Русия похарчи 228 млрд. рубли (около 3.049 млрд. евро по курс към 15 май).
Виадуктите
Повечето от най-дългите мостове са предимно в Китай и са изграждани като цялостни комплекси от виадукти и част от високоскоростни железопътни линии. Много малка част от тях са мостове над водна повърхност. Начело са петте виадукта-гиганти:
Начело е китайдският Данян-Куншански виадукт. Обащата му дължина е 164.8 км и е вписан в Книгата на Гинес. Неговото изграждане започва през 2008 година и е открит на 30 юни 2011 година, като следва част от трасето на високоскоростната железопътна линия Пекин-Шанхай. Мостовото съоръжение, което е изградено над езерото Янг Ченг е с дължина от 9 километра. Целият проект според различни оценки варира от 8.5 млрд. до над 10 млрд. долара (около 8.7 млрд. евро по курс към 2011 година).
Втори е виадуктът Чангхуа-Каохсиюнг, Тайван. Неговата дължина е 157 километра и е завършен през 2007 година. Видауктът е част от високоскоростната железопътна мрежа на Тайван и по-голямата част от него е над земна повърхност, само 8.5 км общо са над водна повърхност. По железопътния виадукт преминават около 200 милиона пътници месечно. Цялото съоръжение е проектирано да е устойчиво на земетресения от 8 степен по Рихтер, а при сеизмично събитие влаковете да могат да спрат на безопасно място, докато бъдат отстранени евентуалните щети.
Трети е Тянцдзинският виадукт, Китай. Дължината му е 113.7 км и е част от високоскорсната железопътна линия, която свързва Пекин с Шанхай. Строителството започва през 2008 година и завършва през2010 година, а е открит през юни 2011 г. Мостовете над водна повърхност са с дължина от 8.5 километра.
Четвърти е виадуктът Кандже, Китай. Неговата дължина е 115,9 км и е изграден като част от високоскоростната железопътна линия, която свързва Пекин и Шанхай. Дължината на мостовете над водна повърхност е с обща дължина от 7.8 км. За изграждането на целия веадукта са използвани желязо, стомана и други материали и структури, които могат да издържат на земетресение до 8 бала по Рихтер. Данни за инвестицията не са известни.
Пети е виадуктът Вейнан Вейхе, Китай. Общата му дължина е 79.732 километра и е част от високоскоростната железопътна линия, която градовете Джънджоу и Сиан. Цялото съоръжение пресичащ река Вей два пъти, както и много други реки, магистрали и железопътни линии. Общата дължина на мостовете над водна повърхност е 7.2 км. Виадуктът е завършен през 2008 г., но самата железопътна линия е пусната на 6 февруари 2010 г. Данни за инвестицията не са известни.
Шеста е магистралата Банг На, Тайланд. Нейната дължина е 54 км и представлява комплекс от предимно надземни мостове в област Банкок, Тайланд. Широчината е с общо шест платно, по три във всяка посока от общо 27.2 метра. Общата стойност на проекта, чието строителство продължи пет години от 1995 до 2000 г., възлиза на повече от 1 млрд. долара. Откриването е на 7 февруари 2000 г. и неговата цел е да намали задръстванията в мегаполиса Банкок. Много малка част от цялото съоръжение е над водна повърхност, според различни източници между 4.5 и 6 километра.
Седми е мостът Бейджин Гранд Бридж, Китай. Дължината му е 48 153 метра над земята и също е част от високоскоростната железопътна линия, която свързва Пекин и Шанхай. Пуснат е в експлоатация през 2011 година. Над различни водни повърхности дължината на мостовото съоръжение е 5 км.
Осми е мостът-дъга над езерото Пончартрейн, САЩ. Дължината му е 38.42 км с две успоредни ленти. Той е втори в света през водно пространство и свързва градовете Метири и Мандевил, разположени на противоположните брегове на езерото в Югоизточна Луизиана. За изграждането на моста са набити или излети 9 000 бетонни стълба.
Девети е мостът Манчак Бридж, Луизиана, САЩ. Дължината му е 36.71 км, като част от най-голямата магистрала, която пресича целия щат, и е пуснат в експлоатация през 1970 година. За изграждането на една миля са изразходвани 7 млн. долара.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.10% |
USDJPY | 156.94 | ▼0.15% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.02% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.06% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.09% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 296.00 | ▼0.08% |
S&P 500 | 6 033.38 | ▼0.05% |
Nasdaq 100 | 21 742.60 | ▲0.03% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 514.80 | ▼0.23% |
Ethereum | 3 426.31 | ▲0.28% |
Ripple | 2.26 | ▲0.14% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.52 | ▲0.12% |
Петрол - брент | 72.62 | ▼0.07% |
Злато | 2 619.00 | ▲0.14% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 537.62 | ▼0.62% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.56 | ▲0.01% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.50 | ▼0.49% |