Скандалът, който избухна в Япония с арестуването на Карлос Гон, председател на борда на Nissan Motor, не е единственият скандал, който разтърсва бизнеса на Острова на изгряващото слънце. През последните години Япония многократно се е оказвала арена на драматични събития в корпоративния свят.
Кои са те за последните години:
Нерегламентираните плащания на Olympus. Производител на високотехнологична оптика прокара пътя за главен изпълнителен директор на японска компания да бъде назначаван чужденец. Постът бе зает през октомври 2011 г. от Майкъл Удфорд, но най-неочаквано след две седмици британецът беше освободен, заради публикации в медиите за нерегламентирани плащания. След това акциите на Olympus Corp. се сринаха с 24 на сто.
Преди да поеме шефския пост Удфорд е работил в компанията в продължение на 30 години - отначало в офис на Olimpus във Великобритания, а след това и в централата в Япония. Уволнението е реакция на основните акционери, след като британецът изнася данни в медиите за счетоводни измами в компанията. Дълго време ръководството на Olympus отказва да признае, че компанията е крила загуби от 1.7 милиарда долара в продължение на 20 години. След признанието, компанията беше принудена да уволни хиляди служители.
Счетоводните измами с Toshiba. Според вестникът на Токийската фондова борса „Никей" Toshiba е направила грешки при управлението на складови запаси от дискретни полупроводници и чипове, които имат широко приложение в електрониката. През 2012 г. във връзка с програмата за преструктуриране, Toshiba затваря три предприятия за производство на чипове, но преди това компанията увеличава производството и реализира значителни запаси от полупроводници и чипове, за да осигури непрекъснато снабдяване на производителите на електроника не само в Япония.
Продажбите обаче са много слаби, което води до натрупване на непродадени стоки. В такива случаи цената на запасите трябва да бъде отписана, което очевидно Toshiba не е направила, разчитайки по-късно търсенето да се увеличи. Това допринася да бъдат надценени, а според някои местни медии и до фалшифициране на данните за печалбата.
По-късно разследването установява, че Toshiba извършва нарушения при изчисляването на междинните печалби от продажбата на материали за производство на компоненти за компютри. При това една и съща грешка е направена във финансовите отчети в почти всички ключови бизнес подразделения на Toshiba. Поради погрешни изчисления на разходите за някои инфраструктурни проекти, Toshiba обявява по-лоши данни за оперативната печалба за тригодишния период от 2011 до 2013 година.
Две години по-късно, когато всъщност се разкрива нарушението, компанията, която произвежда различни електронни продукти и компоненти за тях, като компютърни чипове или лаптопи, но и ядрени електроцентрали, призна за първи път за грешка в счетоводството. Признание направи и президентът на Toshiba тогава Хисао Танака, че е трябвало печалбата да се коригира надолу данъци и такси в периода между 2011 до 2013 г. с общо около 55 млрд. йени. Последва оставката на Танака и на двамата му предшественици Норио Сазаки и Ацутоши Нишида, които по това време са съответно вицепрезидент и специален съветник.
Въздушните възглавници-убийци на Takata. Фирмата, която произвежда авточасти, е основана през 1933 година, а през 2017 година е била в центъра на огромен скандал заради произведени от нея дефектни въздушни възглавници. Механизмът за въздушните възглавници се активира неоправдано и следствие на това предизвиква взривяване на части от металния корпус. Резултатът е истинска експлозия, при която осколките се изстрелват в интериора на автомобила, което може да доведе до тежки наранявания, а в отделни случаи и до смърт - установени са 16 смъртни случая и много наранявания с различна тежест. Първите случаи са обявени през 2016 година, но масово се проявяват следващата година.
Дефектните възглавници са включени в оборудването на около 100 милиона коли, произведени от Honda, Nissan, Fiat Chrysler, Toyota, BMW, Mazda, Ford, General Motors, Subaru и Mitsubishi. Самата компания Takata е претърпяла огромни загуби, свързани с изземването на дефектни продукти, и е била принудена да подаде молба за обявяване в несъстоятелност, а ръководителят на компанията е бил отстранен.
Фалшифицираните данни на Kobe Steel. Третият по големина производител на стомана в Япония снабдява с продукцията си фирми, които произвеждат автомобили, самолети и влакове по целия свят. През октомври 2017 г. стана известно, че служители на няколко фабрики на корпорацията в продължение на няколко години са фалшифицирали данни за металните изделия. Кобе Steel беше принудена да обяви, че е открила близо 700 случая на измами и също така е допуснала проблеми в корпоративната култура и спазването на правилата за безопасност.
По-късно се оказа, че двамата директори на подразделенията за производство на продукти от алуминий и мед, са знаели за фалшифицирането, но не са направили нищо. В резултат на това те са уволнени. След това и председателят на борда на директорите и главен изпълнителен директор на компанията Хироя Кавазак подава оставка, а компанията понесе щети за около 1.7 млрд. долара.
Големият проблем на Kobe Steel не са финансовите щети, които не са малко, но много силен удар е нанесен върху репутацията на компанията. Фалшифицирането на данни е било практика с давност от десет години, каза в изявление вицепрезидентът на компанията Наото Умехара, след като вестник „Никей" разкри скандала.
Врeдните емисии на Nissan. Година след като заглъхна скандала с вредните емисии на произведените от Volkswagen автомобили, през юли 2018 година гръмна подобен скандал и с Nissan Motor. На 9 юли корпорацията обяви, че вътрешно разследване е открило нарушения, свързани с емисиите на отработени газове и икономията на гориво при проверка на автомобили, произведени в повечето от заводите на компанията в Япония и предназначени за вътрешния пазар. След съобщението, акциите на компанията се сринаха за един ден с над 4.5% на борсата в Токио, а до кая на седмицата (14 юли) с общо 12.7 на сто, въпреки изявленията на Nissan, че са предприети подходящи действия, за да бъдат предотвратени подобни случаи в бъдеще.
Според агенция Kyodo, позовавайки се на представители на компанията, експертите са идентифицирали случаи на фалшифициране на документация за почти 1.2 хиляди коли от различни модели. Сглобяването на автомобили се извършва в пет завода в Япония. След това, в доклад, разпространен от пресслужбата на японския производител, се посочва, че са установени данни за фалшифициране на вредни емисии има при повече от 900 коли.
Месец по-късно, в началото на август тази година, още три японски компании Suzuki, Mazda и Yamaha също признаха, че са фалшифицирали данните си за горивната ефективност и емисиите отработени газове на автомобилите си.
Защо беше арестуван Карлос Гон. След ареста на председателя на борда на директорите на Nissan Карлос Гон и на члена на борда на директорите Грег Грег Кели, по подозрение за множество нарушения на японското финансово право, прокуратурата в Токио претърси офиса на компанията. От иззетите документи се установява, че Гон е получил около 10 млрд. йени (почти 89 млн. щатски долара) като награда от Nissan, но е декларирал само половината, за да не плаща високи данъци.
От разкритията на вестник „Никей" става ясно, че Гон е използвал автомобилния производител, за да купи свой собствен луксозен имот в чужбина. За апартамент в Рио де Жанейро например са похарчени почти 18 млн. долара. Само седмица след разкриване на скандала, Гон беше отстранен от всички заемани от него постове, а Nissan Motor претърпя загуби, като акциите на Токийската фондова борса се понижиха с повече от 15%, а на Renault в Париж - с близо 8 на сто.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▼0.26% |
USDJPY | 156.24 | ▲0.02% |
GBPUSD | 1.22 | ▼0.43% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.09% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.43% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 315.50 | ▼0.44% |
S&P 500 | 5 987.62 | ▼0.11% |
Nasdaq 100 | 21 424.70 | ▲0.06% |
DAX 30 | 20 756.10 | ▲0.06% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 971.00 | ▼1.54% |
Ethereum | 3 336.34 | ▼3.34% |
Ripple | 3.29 | ▲4.75% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 78.26 | ▼1.02% |
Петрол - брент | 80.10 | ▼1.15% |
Злато | 2 703.64 | ▲0.34% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 539.12 | ▼1.23% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.06 | ▼0.21% |
Germany Bund 10 Year | 131.06 | ▼0.33% |
UK Long Gilt Future | 90.73 | ▼0.26% |