Volkswagen AG запази първото място по продажби на автомобили през изминалата година, след като японският му конкурент Toyota Motor Corp. не успя да го изпревари.
Продажбите на Toyota нараснаха с 2% до 10.6 млн. автомобила през миналата година, стимулирани от търсенето отвъд вътрешния пазар, заяви японският гигант в изявление. По-рано този месец Volkswagen съобщи за доставки на 10.8 милиона автомобила през миналата година.
Най-големият европейски производител отне короната по продажби на Toyota през 2016 г. и от тогава насам съумява да я запази, в среда на глобално забавяне на продажбите. Това европейската компания прави основно благодарение на доброто си представяне в Китай.
Все пак, китайският пазар бързо се превръща в предизвикателство, като се свива за първи път от почти три десетилетия през миналата година и се очаква да продължи да се представя зле и през настоящата година.
Макар че глобалният мащаб е от решаващо значение за производителите, за да споделят разходите за нови технологии по-широко, надигащата се промяна към електрически и автономни автомобили подчертава необходимостта от ефективност при разрастването на операциите, коментират пазарни наблюдатели.
VW и германската BMW AG предупредиха за предизвикателствата тази година, включително и търговските спорове, които заплашват да изострят още повече, вече охлаждащата се световна икономика.
По-строгите емисионни правила в световен мащаб са на път да принудят производителите да продават повече автомобили, захранвани с батерии, които са далеч по-слабо печеливши от традиционно задвижваните автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Притискането на сектора вече става очевидно. Ford Motor Co. и Jaguar Land Rover обявиха този месец хиляди съкращения на работни места в Европа.
"Глобалните производители на автомобили предприемат мерки за ограничаване на въздействието на влошаващата се среда на няколко пазара и потенциален натиск върху приходите и генерирането на парични средства от намаляващите продажби на нови автомобили", се казва в доклад на Fitch Ratings. Въпреки това, много компании, които влизат в тази фаза на цикъла, са „по-добре позиционирани от последния спад“, според рейтинговата агенция.
VW залага на свежи модели като малкия кросоувър T-Cross, Seat Tarraco и актуализирания Audi Q3, за да подпомогне запазването на търсенето.
Премийната марка Audi на компанията, нейният най-голям източник на печалба, ще пусне скоро първия си изцяло електрически модел E-Tron по-късно тази година. Пазарът на луксозните седани, захранвани от батерии, досега се доминираше от Tesla Inc.
Toyota пуска изцяло нова версия на най-продаваният автомобил в света, Corolla, за да ускори своето присъствие в Китай и да поддържа натиска върху Volkswagen на други пазари. Компанията също така освежи своя хибриден автомобил Prius, като продължава да се насочва към електрически модели.
Продажбите на Toyota включват свързаните с нея марки Daihatsu и Hino. Вътрешният конкурент Nissan Motor Co. отчете глобални продажби от 5.65 милиона автомобила за 2018 година.
Глобалните продажби на VW са се увеличили с близо 1%, като те включват Porsche и Skoda, както и камиони и автобуси на Scania и MAN. Това не включва мотоциклетите Ducati на VW.
Още по темата:
Кои са най-безопасните автомобили за 2018 г.
Четвърти пореден месечен спад на продажбите на автомобили в Европа и България