Снимка: iStock
Вечният въпрос сред консуматорите на безалкохолни напитки е: Coca-Cola, или Pepsi? И докато всеки сам за себе си ще даде отговор на този въпрос, това което ще разгледаме сега е коя от двете компании щеше да Ви направи по-богати, ако бяхте инвестирали в акциите й преди 10 години, или пък случайно сте инвестирали при излизането им на борсата...
Първо разбира се трябва да споделим, че и двете компании са в непрестанна битка, за да спечелят повече потребители на своя страна. И двете харчат космически бюджети за реклама и разполагат с цял набор от знаменитости, които да ги подкрепят.
Сред най-известните застъпници на Coke е инвестиционната легенда Уорън Бъфет, който почти винаги може да бъде засечен с кен на компанията. От друга страна Pepsi се радва на лоялността на звезди като Бионсе и Мадона.
И двете марки са доказали през годините, че са изключително успешни, като присъстват в списъка на най-ценните марки на Forbes и през изминалата 2018-та година.
А сега на въпроса - инвестиции в акциите на коя компания биха били по-добрия вариант преди 10 години, или пък при излизане на борсата?
Инвестиция от 1000 долара в акции на Coca-Cola през 2009 г. биха се превърнали в повече от 2700 долара към края на януари на тази година, според изчисленията на CNBC.
Същите средства, инвестирани в компанията PepsiCo биха се превърнали в 2 600 долара към днешна дата. Или разликата, както виждаме е минимална - в размер на едва 100 долара и отново сочи изключителната конкуренция между двете компании.
Може би по-важния въпрос за инвеститорите е - как ще се развиват компаниите от тук нататък. Според експертите, те трябва да продължат с придобиванията и диверсификацията на бизнеса си, за да се справят с проблема с намаляващото потребление на газирани напитки в световен мащаб.
Иван Фейнсет от финансовата компания Tigress Financial Partners вижда голям проблем пред Pepsi и традиционния пазар на сода като цяло: "Най-големият проблем, с който се сблъскват Pepsi и Coca Cola е, че няма растеж при газираните напитки", коментира Фейнсет пред изданието CNBC.
"Компанията трябва да продължи да развива или да придобива други алтернативи: изворна вода, ароматизирани чайове, спортни напитки, напитки за възстановяване и др. Това е мястото, където е налице потенциал за ръст", смята Фейнсет.
Както Coca-Cola, така и Pepsi предлагат много и най-разнообразни продукти освен газирани напитки. И двете продължават да правят придобивания, за да диверсифицират портфейлите си от продукти.
Pepsi, която притежава популярните марки за закуски Cheetos, Doritos и Lays, както и марките за напитки Gatorade и Lipton, обяви плановете си да закупи щатската компания за газирани напитки SodaStream.
Coca-Cola направи шест нови придобивания през 2018 г., сред които и веригата за кафе Costa Coffee. Въпреки активността на компанията през изминалата година, главният й изпълнителен директор Джеймс Куинси заяви, че инвеститорите не трябва да очакват да поддържа с този темп на придобивания и през новата 2019 г.
Според него компанията ще "поеме" инвестициите, които е направила миналата година.
На 49-ия Световен икономически форум в Давос, Куинси каза: "Мисля, че през 2019-та година ще сме във фаза, в която ще видим малко по-малко растеж. Това ще бъде малко по-трудна година в макроикономически план и ние трябва да се съобразим с това".
Според други експерти обаче, именно перспективите за по-трудни предстоящи години, правят двете компании добър избор за инвеститорите.
Според Джим Креймър, автор на изданието "Mad Money" в CNBC, инвеститорите трябва да избират акции като Coca-Cola и Pepsi-Co, в години на трудности, които биха могли да се справят добре дори по време на потенциална рецесия или в случай на срив на фондовия пазар.
"Добре е да купувате акциите на компании, които се справят добре в рецесия - въпреки че не мисля, че ще видим такава. Търсете компании, които също така са подкрепени от по-ниски цени на използваните от тях суровини", заяви Креймър, като визира акциите на двете компании.
Как се представят двете акции от създаването си?
Иначе ако погледнем максимално далеч в историята на двете компании, то нещата изглеждат по следния начин. Акциите на Coca Cola са стартирали при ниво от 0.0588 долара през 1962-ра година (с отчитане на сплитове, дивиденти), за да достигнат ниво на затваряне от 48.13 долара по последни данни. Или те са поскъпнали 818 пъти!
Това най-грубо означава, че инвестирани 1 000 долара през далечната 1962-ра година, биха се превърнали в сумата от 818 000 долара към днешна дата. Това се превежда, като средна доходност в размер на 12.5% за посочения дълъг период от 57 години, което е над средното представяне на широкия щатски индекс S&P 500 от близо 9% за това време.
Акциите на Pepsi са стартирали с търговията си малко по-късно - през 1972-ра година, при ниво от 0.7906 долара. Въз основа на цената им на затваряне от 112.67 долара, те са поскъпнали 142.5 пъти.
Или са превърнали 1000 долара инвестирани преди 47 години в сумата от 142 500 долара. А това се равнява на средна годишна доходност в размер на 11.2% за разглеждания период.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции
Още по темата:
Как да инвестирате през 2019 година?
Повторение на кризата от 1998-ма година?
Чудите се в акциите на кой автомобилен производител да инвестирате?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.38% |
USDJPY | 149.19 | ▲0.42% |
GBPUSD | 1.30 | ▲0.49% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.33% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.58% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 235.00 | ▲1.38% |
S&P 500 | 5 733.38 | ▲1.28% |
Nasdaq 100 | 20 045.40 | ▲1.27% |
DAX 30 | 23 504.00 | ▲0.73% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 84 058.80 | ▲1.82% |
Ethereum | 1 937.03 | ▲2.63% |
Ripple | 2.35 | ▲2.36% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.48 | ▼0.31% |
Петрол - брент | 70.96 | ▲0.61% |
Злато | 3 001.14 | ▲0.39% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 567.92 | ▲2.01% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.64 | ▼0.13% |
Germany Bund 10 Year | 127.74 | ▲0.36% |
UK Long Gilt Future | 92.17 | ▲0.30% |