Какъв финансов удар ще претърпят резултатите на Nissan Motor Co. и Renault SA след скандала и арестуването на бившия им ръководител - Карлос Гон, предстои да разберем през тази седмица, когато двете компании оповестят резултатите си. А вниманието на пазарните участници ще е насочено изцяло върху тях и прогнозите на двете компании за следващата година. Според пазарни наблюдатели, по-сериозно влошаване на финансовите им резултати, могат да ги принудят да поведат ценова война, която да се отрази неблагоприятно на цялата автомобилна индустрия.
Партньорите от Алианса са прекарали последните два месеца, за да се справят с големия удар върхя тяхната репутация от ареста на Гон, обвинителните актове на прокуратурата на Токио за предполагаеми финансови нарушения и ненатрапчивото внимание на медиите към контрола на корпоративното им управление.
В допълнение към това, налице са забавени автомобилни продажби в Китай и САЩ и потенциално напускане на Великобритания от ЕС, все фактори, които могат да окажат въздействие не само върху текущите, но и върху прогнозните резултати за тази година.
Трябва да се споменат и огромните инвестиции на двете компании в електрически и автономни превозни средства, за да не изостанат зад конкурентите си.
Взети заедно, всички изброени по-горе фактори могат да доведат до сериозно изоставане на автомобилните компании от съюза зад конкурентите си като Volkswagen AG и Toyota Motor Corp.
Рисковете може и да са по-големи за Nissan, тъй като основният дял от обвиненията срещу Гон отразяват неговия мандат там, а бизнес предизвикателствата пред компанията са по-сериозни в сравнение с тези пред Renault.
Nissan се бори в Китай и САЩ и притежава най-големия автомобилен завод във Великобритания. Компанията, базирана в Йокохама, ще обяви печалбата си на 12-ти февруари, което ще е първата индикация за представянето й след ареста на Гон през ноември.
Печалбите на Renault ще бъдат изнесени два дни по-късно, веднага след като вътрешно разследване установи, дали Гон е използвал неправомерно средства, за да плати за сватбата си във Версай.
„Автопроизводителите започват 2019 г. с махмурлук“, казва Пиер Куменер, анализатор в MainFirst Bank AG в Париж. "Що се отнася до обединението Renault-Nissan, в този момент, няма много очаквания към него.“
Оперативната печалба на Nissan се очаква да спадне с 10%, до 517.1 млрд. йени (4.7 млрд. щатски долара) през фискалната година, която приключва през март, което би било най-лошия резултат от пет години, според анкетираните от "Блумбърг" анализатори. Renault вероятно ще съобщи понижение в оперативната си печалба с 8.8% - до 3.93 милиарда долара.
Ханс-Петер Водняк, анализатор от AlphaValue, изразява загриженост, че производителите на автомобили, като Renault и Nissan ще започнат ценова война в отговор на забавяне на търсенето, за да запълнят капацитета на заводите си. Това може да доведе до свиване на печалбата на индустрията. Той ще наблюдава внимателно данните и прогнозите на Renault за 2019 г. "Ако излезе предупреждение за печалбата за 2019 г., подобно на Daimler, най-вероятно ще видим, по-нататъшно понижение в цената на акциите на Renault и Nissan", коментира той в имейл.
Продажбите на Nissan са с 46% по-големи от тези на Renault и можем да видим стремеж на звеното за по-голяма тежест в общия алианс, коментират пазарни наблюдатели.
Акциите и на двете компании спаднаха рязко след арестуването на Гон на 19 ноември. Книжата на Renault загубиха 31% през изминалата година, докато тези на Nissan поевтиняха с 19% за последните 12 месеца.
Новият председател на Renault, Жан-Доминик Сенард, обеща да работи за подобряване на партньорството. Очаква се той да разкрие плановете си за управлението на Renault през следващия месец, според запознати.
КитайПродажбите на китайското съвместно предприятие на Nissan спаднаха с 4% през октомври-декември, като най-големият световен автомобилен пазар отбеляза първото си забавяне от десетилетия.
Nissan разчита в голяма степен на Китай, където компанията планира да инвестира 9 млрд. долара и да въведе 20 електрифицирани модела в рамките на три години.
Nissan трябва да се справи с конкуренцията на Honda Motor Co. и Toyota, които ускоряват усилията си в Китай. Това се усложнява от миналия месец след напускането на главния изпълнителен директор Жозе Муньос, съюзник на Гон и отговорник за китайския пазар. Муньос все още не е заменен.
Съединените щатиПродажбите на Nissan в САЩ паднаха с 19% през януари, след като се понижиха с 6.2% през миналата година. Nissan обяви, че съкращава до 700 работници в една от фабриките си в Мисисипи заради забавянето на продажбите на камиони и ванове.
Компанията, също така се въздържа от определяне на цел за продажбите за текущия период.
BrexitBrexit е по-голям риск за Nissan от повечето производители на автомобили, тъй като заводът на Съндърланд прави три от всеки 10 автомобила.
Renault заяви, че не е повишила запасите си в САЩ, където е продала по-малко от 3% от автомобилите си миналата година.
По-големият източник на притеснения са предстоящите по-строги европейски норми за емисии, които натежаха върху продажбите и накараха производителите да използват стимули за намаляване на запасите си от непродадени автомобили.
Електрическите автомобили
В ключовите за бъдещето на Nissan и Renault - електрически технологии, двете компании трябва да си сътрудничат повече. Алиансът работи с китайската Dongfeng Motor Group, за да произвежда локално електрически кросоувър на базата на бюджетен SUV Renault, разработен за Индия.
Тази година Китай налага минимални изисквания за производството на нови енергийни превозни средства, като крайната цел е да се забранят изобщо автомобилите с вътрешно горене.
Моделът Leaf на Nissan, захранван изцяло с батерии, е един от най-продаваните електромобили в света, като създава вълна от конкурентни и достъпни електрически модели, които да се съревновават със стартиращи компании като Tesla Inc.
Освен това, Nissan и Renault преплитат усилията си да развиват свързани и автономни превозни средства, като съчетават функциите на своите IT и облачни услуги и съвместно управляват рисков фонд за инвестиции в стартиращи предприятия.
Waymo е в напреднали преговори за разработване на автономни автомобили с Renault, Nissan и Mitsubishi, според хора, запознати с въпроса. Споразумение между трите автомобилопроизводители и подразделението на Alphabet Inc. за автономни автомобили, може да включва и таксита без шофьори.
Сътрудничеството с Waymo ще донесе на алианса водещи технологии. Също толкова важно е, че ще има положителен ефект за имиджа на триото.
„Отношенията в алианса трябва постепенно да се подобряват“, казва Жан-Луис Семпе, анализатор на парижките фондове Invest Securities. “Въпросът е: как може да се подобри самото обединение?”, допълни още той.
Още по темата:
Карлос Гон е наредил на помощника си да фалшифицира данните за доходите
Топ 10 на най-популярните градски автомобили
Колко километра изминават най-популярните електромобили?