Всички сме гледали филмите за Уолстрийт и тайно сме се надявали да приличаме на хората с "бели якички" - богати, властни и с динамична работа. Е, времената се промениха... Скоро хората, които бяха олицетворение за хора с възможности, могат да останат без работа и да бъдат заменени от... роботи!
Все повече стават финансовите институции, които залагат на роботизирани съветници. От UBS целят да добавят 500 робота и да намалят човешките си ресурси с 10% през тази година, според Крис Галвин, мениджър в банката.
От 2016-та година досега, банката извоюва сериозни позиции в областта на роботизираните съветници, като премина от около 50 робота тогава, до над 1000 в момента. Банката планира да удвои залога си на "изкуствения интелект", което също така може да помогне на служителите на бек офиса на банката и да ги освободи от скучни задачи.
Роботите се използват за автоматизиране на повтарящи се задачи като клиринг и сетълмент, конвертиране на неструктурирани данни като имейли и ръчно написани документи в цифрова форма, която е по-използваема, както и за откриване на аномалии в области като плащания или измами.
Потенциалните случаи на използване на ботове включват и обработка на огромен обем от документация и корпоративни действия, което включва процеси с познати клиенти и които процеси са много интензивни по отношение на необходимия им трудов ресурс.
"Наистина се опитваме да намерим места, където да вземем най-доброто от човека и най-доброто от машината и да събереш тези неща заедно", каза Галвин. "Машините са наистина добри в работата с огромни количества данни... анализирането и намиране на модели и корелации. Хората са наистина добри в интерпретирането на резултата и намиране на най-доброто решение за нашите клиенти и предлагане на правилната услуга. Всъщност създаването на суперчовешки роботи с помощта на тези анализи е това, което се опитваме да направим."
За кратко време швейцарската банка бързо изгради своя екип от роботи. UBS стартира своята инициатива по роботика през 2016 г. само с 50 робота. Миналата година банката е добавила 500 робота, но е извела100 от тях. Галвин смята, че е естествено банката понякога да може да изключва роботи, когато процесът им вече не е необходим.
Трудно е да се определят финансовите ползи от внедряването на роботи, каза Галвин. Въпреки това, намаляването на необходимостта анализаторите да проверяват работата на всеки друг и увеличаването на времето за изпълнение и точността са подобрения, които до голяма степен се дължат на роботите.
Използването на роботиката за автоматизация често се счита за начин на фирмите да намалят броя на служителите си. Галвин казва, че това не е мотивацията за банката. Около 350 служители на UBS са обучени по роботика за проектиране и изграждане, а 2 000 са взели въвеждащо обучение по темата.
"Трябва да се уверим, че нашите хора са фокусирани върху най-сложните проблеми, защото това очакват клиентите ни", каза Галвин. "Честно казано, с увеличаването на обемите на търговия, нарастващото търсене на клиенти, става все по-трудно да се поддържа. ...Ако не разполагаме с някои от тези технологии, ще ни бъде много трудно да продължим, запазвайки текущото статукво."
Още по темата:
Роботи ще заменят служителите в банки
Новите технологии, които ще променят света
Най-популярните домашни роботи