Истински свръхзвуков Concorde може да се види само до най-голямото летище на Париж „Шарл де Гол“. Снимка: Pixabay
Преди два дни руската информационна агенция ТАСС съобщи, че може да бъде възобновено производството на свръхзвукови самолети. На заседанието на президиума на Държавния съвет на Руската федерация президентът Владимир Путин е предложил Съветът да се върне към темата за създаването на свръхскоростно, свръхзвуково придвижване на пътници.
Последните 50-ина години показа, че проекти за свръхзвукови пътнически самолети съществуват, но те се сблъскват с толкова много въпроси и проблеми, че в момента няма такова въздухоплавателно средство в гражданската авиация, а съществуващите преди това са се оказали нерентабилни.
Предложението на руския президент се прави само седмица след като Airbus обяви, че прекратява производството на най-големия си самолет A380 суперджъмбо, който по параметри се доближава до свръхзвуковия Concordе, използван от British Airways и Air France от 21 януари 1976 до 24 октомври 2003 г.
Почти четири години след спирането на Concordе без много шум Русия прекрати производството на английско-френския конкурент Ту-144, наричан още руският Конкорд, който беше показан за пръв път на Парижкото авиошоу през далечната 1971 година.
През 2015 година се появи съобщение от амepиĸaнcĸия пpoизвoдитeл Аеrоn, определяща се като единствен производител на свръхзвукови самолети в САЩ, че пpeз пъpвaтa пoлoвинa нa cлeдвaщaтa 2016 гoдинa ще избepe мяcтo, ĸъдeтo дa пocтpoи пъpвия си завод за свръхзвукови самолети. Заявката на компанията беше, че заедно с партньора си Airbus Group, ще пуснат в масово производство през 2023 година новите си самолети. До производство обаче не се стигна.
Равносметката е, че за последните 50 години в гражданската авиация са използвани не повече от 20 свръхзвукови самолета, а техните оператори са само три компании - британската British Airways, френската Air France и руската Аэрофлот. И трите обаче получиха значителни субсидии от своите правителства.
Ето и петте основни причини, поради които свръхзвуковите самолети все още не са се върнали към гражданската авиация:
1. Разходите за проектиране и производство. Свръхзвуковите самолети са много по-скъпи от обикновените пътнически лайнери, тъй като тяхното изграждане изисква повече високотехнологични материали и скъпи строителни технологии. Използват се много по-устойчиви материали, като титанови сплави, които да издържат на по-високи температури.
Освен това е необходимо да се мисли за по-високоефективна съвременна горивна система, електрическа инсталация и много други системи в структурата на въздухоплавателното средство. Всички тези мерки са необходими, за да може самолетът да отговаря на световните стандарти за безопасност и дълготрайност. В резултат на всичко това, се стига до високи разходи за проектирането и производството на свръхзвуковия самолет.
Следователно, за да бъде построен и използван многократно с търговска цел такъв самолет в гражданската авиация, е необходимо компаниите за въздухоплавателни средства да разполагат с достатъчно пари, за да ги построят, а авиокомпаниите да купуват такива самолети, които ще бъдат много скъпи.
Първоначалната прогнозна цена преди старта на британско-френската програма Aérospatiale е 70 милиона паунда (около 98 млн. евро по тогавашен курс) за Concorde, но след производството на първия свръхзвуков пътнически самолет равносметката показва, че са направени разходи за проектиране, производство и изпитания за 1.3 милиарда британски лири (около 1.82 млрд. евро). И тогава се взема решение производството да се субсидира от двете правителства - в Лондон и Париж.
2. Разходи за експлоатацията. Преди да започне производството на свръхзвуковите Concord и Ту-144, техните създатели са знаели, че няма да са рентабилни. Още тогава е било ясно, че цената за производството на такива лайнери не само че са големи, но и разходите за тяхната експлоатация са огромни. По-специално, в случая със свръхзвуковия Concorde се оказа, че освен другите разходи за експлоатация, и средствата за гориво са твърде високи.
Още преди да бъде осъществен първият полет от Лондон до Ню Йорк, икономистите от Air France и British Airways веднага осъзнават, че за полета са нужни 120 тона авиационен керосин, който може да се побере в 17 резервоара за гориво.
Със същия проблем се сблъскват и руснаците. Например за най-дългия полет на Ту-144 от Москва до Владивосток е било необходимо огромно количество гориво, но за конструкцията на вече създадения самолет това е невъзможно, затова се решава да се осъществява междинно кацане за презареждане с гориво, докато се намерят технически решения. Такива не се намират и затова лайнерът е спрян от производство и употреба.
Трябва да се отбележи, че свръхзвуковите самолети имат по-висока амортизация от конвенционалните самолети, което означава, че разходите за ремонт и актуализиране на флота ще бъдат по-високи, почти три пъти повече, сочат данните на Air France и British Airways преди да спрат полетите на Concorde.
3. Икономическа целесъобразност. Както вече беше отбелязано, двата свръхзвукови самолета - Concorde и Tu-144 - са били нерентабилни. И тъй като разходите за производство и експлоатация на такива самолети е много висока, още преди да полетят, за собствениците на свръхзвуковите самолети е било ясно, цената на билетите ще бъдат недостъпни за масовите пътници, ако правителствата не субсидират не само производството, но и експлоатацията на този тип самолети.
И следва естественият въпрос: Колко ще бъдат търсени тези лайнери, ако спре държавното субсидиране не само за тяхното производство, но и за експлоатация им, като се имат предвид огромните разходи за гориво. Цената на презокеанския полет на Concorde е оценен на 11 хиляди долара, което е било скъпо дори за онези пътници, които винаги пътуват в първа класа на конвенционалните самолети.
4. Безопасността на пътниците. Свръхзвукови самолети летят в по-високи слоеве на атмосферата. Това не е проблем за военните самолети, тъй като пилотите носят предпазни костюми, устойчиви на висока надморска височина и налягане, докато за пътниците, облечени в ежедневни и обикновени дрехи, такива полети може да са опасни.
Такива въздухоплавателни средства трябва да задължително да бъдат оборудвани с допълнителни системи за снабдяване с кислород, казват експерти, в противен случай полетът става много рискован за пътниците.
5. Опазване на околната среда. Еколозите постоянно алармират и предупреждават както по отношение на конвенционалните самолети, така и по отношение на свръхзвуковите, заради вредни емисии от изгорели газове. Въпреки това, през септември 2018 г. заместник-генералният директор на ПАО "Туполев" Валери Солозобов заявява пред журналисти, че компанията завършва предварителната работа по свръхзвуков пътнически самолет, който може да достигне скорост до 1900 км/ч на височина от 11 километра.
Най-важната работа, която трябва да свършат авиационните специалисти, по думите на Солозобов, е за намаляване на звуковото въздействие на самолета, особено при излитане. Същият проблем накара ПАО „Туполев" да спре производството на Ту-144.
Допълнителни източници: руският специализиран сайт vestifinance.ru, „Ройтерс" и „Блумбърг".
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▲0.11% |
USDJPY | 155.17 | ▼0.65% |
GBPUSD | 1.22 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.18% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.50% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 383.80 | ▼0.28% |
S&P 500 | 5 977.34 | ▼0.28% |
Nasdaq 100 | 21 259.70 | ▼0.72% |
DAX 30 | 20 771.60 | ▲0.13% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 99 865.20 | ▼0.65% |
Ethereum | 3 313.14 | ▼4.01% |
Ripple | 3.26 | ▲3.81% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 77.90 | ▼1.45% |
Петрол - брент | 79.96 | ▼1.30% |
Злато | 2 714.73 | ▲0.76% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 537.98 | ▼1.43% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.58 | ▲0.29% |
Germany Bund 10 Year | 131.58 | ▲0.07% |
UK Long Gilt Future | 91.32 | ▲0.41% |