Снимка: Pixabay
Никой не обича пиковите часове в метрото, когато отивате на работа сутрин или се връщате у дома вечер.
За първи път базираната в Брюксел неправителствена Международна асоциация за публичен транспорт (UITP) класира подземните железници в света по различни показатели, като брой на пътниците, брой и дължина на линиите, състав на транспортния парк и други.
Прави впечатление, че повечето от градовете в Топ 10 са в Азия, а тяхната хегемония се нарушава от метрото в Москва, Ню Йорк и Мексико.
Его ги и 10-те на най-натоварени подземни железници в света:
10. Хонконг. Метрото в Хонг Конг има 258.4 км линии и 172 станции, включително 68 наземни спирки. Първата линия е открита през 1979 г., която веднага стана много популярна сред жителите на китайския град извън континентален Китгай, а следващите линии са построени, за да покрият колкото се може повече територия на града. Преди пускането на всяка нова линия или разширение на съществуваща се водят спорове за това къде и как да се изгради линията. На всички станции са изградени най-малко по един вериткален асансьор и открити ескалатори.
9. Мексико. Метрото на Мексико Сити има 195 станции на 7 линии. От тях 24 свързват две или повече линии. Под земята са 115 станции, при максимална дълбочина - 36 м), 55 станции са на нивото на земята и 25 станции над земята.
8. Гуанчжоу, Китай. Подземната транспортна система на един от големите китайски индустриални центрве е открита през 1997 г., ставайки четвъртото метро в Китай след Пекин, Шанхай и Тиендзин. В момента метрата има 14 линии, 259 станции, а общата дължина на линиите е 476.1 км. Голяма част от подземната железница обслужва градската зона, но 6 линии свързват с центъра четири големи предградия, където във всяко живеят над милион жители.
7. Ню Делхи, Индия. Метрото на индийската столица е високоскоростната транспортна система, свързваща нейните централни райони и сателитните области: Фаридабад, Гургаон, Ноида и Газиабад. Делхийското метро е второто, след подземната железница на Калкута. Метрото на Делхи се от държавната компания Delhi Metro Rail Corporation Limited (DMRC), с равноправно участие на правителството на Индия и на местното правителство на Делхи.
6. Ню Йорк, САЩ. Нюйорското метро е най-голямата подземна транспортна система в света по брой на станциите. Негова съществена особеност е организацията на влаковия трафик по маршрути, всеки от които обслужва една или повече линии. В края на 2018 г. броят на линиите а 27, повечето от тях са разделени на експресни маршрути (влаковете спират само на някои станции) и местни (на всички станции). Освен това има няколко кратки маршрута от совалки и една двойка маршрути за пресичане. Системата работи денонощно (само две станции се затварят през нощта), а маршрутите варират в зависимост от деня на седмицата и часа на деня.
5. Сеул, Южна Корея. Метрото е открито на 15 август 1974 г. и в момента има 316 станции, разположени на 9 линии с дължина 340.6 км. Подземната транспортна система е собственост на правителството на Сеул, управлявана от две компании: Seoul Metro, която контролира 8 линии, а Seoul Metro Line 9 Corporation сама една, но най-дългата с 38 станции. Към метрото е включена и високоскоростна надземна железница с една линия.
4. Пекин, Китай. Метрото на китайската столица е система от високоскоростен железопътен транспорт, която работи от 1969 г. (първото метро в страната) и се развива бързо и динамично до края на 20-ти век. По дължина на линиите то заема второ място в света (първото пак ев Китай, но в Шанхай) и по годишен пътнически трафик, и второ място по пиков дневен пътнически трафик след метрото в Москва.
3. Шанхай, Китай. Шанхайското метро е най-дългото в света (660 км) и е третото по пускане през 1993 година в експлоатация в Китай след подземните железници в Пекин и Тиендзин. Една от най-младите в света, тази подземна транспортна система се развива най-бързо и вече има 15 действащи линии и още 4 в процес на изграждане, включително продължаването на действащите линии. До края на 2020 г. се предвижда метрото в Шанхай да се достигне дължина от 780 км линии и 480 метростанции.
2. Москва, Русия. Исторически това е първото и най-голямо метро в СССР и Русия. Първата линия започва да обслужва пътници на 15 май 1935 г. от станция "Соколни" до гара Парка на културата с разклонение до Смоленск. В момента има 14 линии с обща дължина 381 км в двойни коловози. В метрото на руската столица има 223 действащи станции и един консервирана, 44 станции са признати за обекти на културното наследство, а повече от 40 са архитектурни паметници.
1. Токио, Япония. Токийската система от високоскоростен подземен и надземен транспорт, се състои от линии, които се управляват от двата големи оператора: Tokyo Metro и Toei. Ключовите метростанции са свързани с множество други системи за обществен транспорт: влакове, монорелсови железници и други. През най-използваната метростанция, Шинджуку преминават около 2 милиона пътници на ден, което е най-натоварената и втора по големина метростанция в света. Метрото на японската столица има 285 станции. Влаковете са оборудвани с отопляеми седалки. Спирането и тръгването се обявява на японски и английски, по-рядко - на китайски език.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.12% |
USDJPY | 157.72 | ▼0.03% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.03% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.08% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 636.00 | ▼0.17% |
S&P 500 | 6 083.14 | ▼0.19% |
Nasdaq 100 | 21 951.80 | ▼0.24% |
DAX 30 | 20 072.50 | ▼0.02% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 008.40 | ▲0.35% |
Ethereum | 3 374.78 | ▲1.30% |
Ripple | 2.16 | ▲0.36% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.60 | ▼0.11% |
Петрол - брент | 72.82 | ▼0.07% |
Злато | 2 633.42 | ▲0.04% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 541.14 | ▲0.24% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.66 | ▲0.03% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |