Сред десетките ръководители на автомобилни компании, които се намират в Женева за автомобилното изложение, се откроява един, който обобщи състоянието на индустрията. Това е Карлос Таварес, а неговото послание към всички е: адаптирай се, или загини!
За 60-годишния главен изпълнителен директор на собственика на Peugeot - PSA Group, това означава да се използват възможностите за растеж. Таварес се среща с финансови съветници с цел да намери партньор за водещия френски производител на автомобили, което да го превърне в световна сила, пише информационната агенция "Блумбърг".
Такава сделка - независимо дали става дума за сливане или алианс - може да пренесе PSA в редиците на най-големите автомобилостроители в света и да превърне Таварес в едно от големите имена в бизнеса, осъществили подобни сделки, като Карлос Гон и Серджо Маркионе.
И докато PSA се фокусира в краткосрочен план върху стратегически цели, като пробив на марката Peugeot в Северна Америка и разширяване на Opel в Русия, компанията е "отворена за разрастване на бизнеса", сподели Таварес в телевизионно интерюв във вторник. "Искаме да бъдем отворени и да се опитаме да намерим най-добрите възможности за нашата компания.“, допълни още той.
Като се има предвид несигурната реакция на потребителите към новите технологии, съществува риск Таварес да направи грешен залог, но опасността от това да не се прави нищо, може и да е по-голяма, смятат пазарни наблюдатели на автомобилната индустрия.
Подходът на Таварес, повтаря консолидацията, която някога бе в основата на стратегията на покойния Маркионе, архитект на Fiat Chrysler Automobiles NV.
Спечелването на стратегически партньор, ще помогне на PSA да разшири разходите за развитие на електрическите и автономните автомобили и да се подготви за нова конкуренция от страна на технологични компании като Uber Technologies Inc. и Waymo на Alphabet Inc.
Дори Volkswagen AG, който вече е най-големият автомобилен производител в света, търси начини да сподели тежестта на разходите, като проучи по-задълбочено сътрудничество с американския конкурент Ford Motor Co.
В същото време, BMW AG и компанията собственик на Mercedes - Benz Daimler AG - традиционно два от най-върлите врагове в индустрията на луксозните автомобили, постигнаха споразумение за сътрудничество при автономните автомобили и при програмите за споделено пътуване.
Таварес, който се присъедини към PSA преди пет години, след като бе дълго време под скандалния шеф на Renault-Nissan - Карлос Гон, заяви, че разглежда Fiat Chrysler, General Motors Co. и британският автомобилен производител Jaguar Land Rover като привлекателни компании за сключване на стратегическо партньорство.
Новият главен изпълнителен директор на Fiat Chrysler - Майк Манли, даде най-ясния отговор на усилията на PSA, заявявайки, че американско-италианският производител ще разгледа "всяка сделка, която ще направи Fiat по-силен."
"Ние обичаме да обсъждаме с хора, които търсят сделки", каза шефът на PSA в отговор на коментарите на Манли. "Хората вече разбират, че това ще създаде хаос."
В PSA Таварес направи това, което мнозина в индустрията смятаха за невъзможно: направи трайно губещата компания Оpel печеливша, само година след придобиването му от GM през 2017 година.
Изпълнителният директор принуди синдикатите на Opel да приемат загуба на работни места и намали разходите за всичко - от принтери до фирмени телефони - метод, който той вече е използвал, когато PSA бе близо до фалит. Разходите за научноизследователска и развойна дейност в Opel бяха съкратени, като бяха създадени нови модели върху съществуващите платформи на марките Peugeot и Citroen.
Докато Таварес постигна огромен обрат в Opel, компанията все още има проблеми извън дома си. Продажбите в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, спаднаха с около една трета миналата година, отчасти заради слабата продуктова гама и проблеми с дилърската мрежа. Това предизвика спекулации, че компанията може изобщо да напусне пазара.
Промяна или смърт
Таварес желае да разшири присъствието на френският автомобилен производител извън Европа, като планира да въведе Peugeot в Северна Америка. Той също така иска да вкара Opel в Русия, а преди около 30 години, след като хвърли кърпата. Той също иска да заведе Опел в Русия и Citroen - в Индия.
"Ние знаем как да обръщаме компаниите", каза Таварес в интервю. „Работим много усилено по нови начини за правене на бизнес. Някои от тях ще изненадат, други от тях ще смутят. Но това е начинът, по който трябва да се движим, защото ако не се движим, тогава умираме."
Още по темата:
Електрическите автомобили и суперавтомобилите в центъра на вниманието в Женева
Daimler с лоши резултати и дивидентна доходност от около 7%
Tesla скоро ще бъде изпреварена от Daimler и BMW