Потъването на Costa Concordia на 14 януари 2012 г. Снимки: БГНЕС, Wikipedia и YouTube с безплатен достъп
Поради силната буря на 24 март и неизправности в двигателя, норвежкият круизен кораб на компанията Viking Sky, на около 2.5 морски мили (по-малко от 5 километра) от западното крайбрежие на Норвегия, командирът на плавателния съд е бил принуден да го закотви. 24 часа по-късно корабът пристига в пристанището на Молде, с помощта на теглещ кораб и два други плавателни съда. Общо 463 души са били евакуирани от почти 1 400 души пътници и екипаж, а другите са останали на борда на Viking Sky.
След това всички пътници слизат на брега и са настанени в хотела, където се намира и центърът за подпомагане при бедствия. Според последните данни, заради инцидента са ранени 17 души. Повечето от пасажерите са британци и американци, като руските власти съобщават, че има и трима руснаци. Министерството на външните работи обяви, че на борда не е имало български граждани.
За щастие, този инцидент не е сред най-опасните в историята, за които информират различни специализирани сайтове, вкл. и crew-center.com.
Кои са 10-те най-големи инцидента в историята на круизните кораби:
Започваме с „Титаник". Най-големият за времето си британски трансатлантически параход, втори лайнер от класа „Олимпийски", е построен в Белфаст в корабостроителницата Harland & Wolff от 1909 до 1912 година. Поръчан е от корабната компания White Star Line. В нощта на 14 срещу 15 април 1912 г., по време на първото си пътуване, лайнерът се удря в айсберг в Северния Атлантик на път за Ню Йорк.
10 април 1912 г. "Титаник" тръгва от Саутхемптън за Ню Йорк на първия и единствен рейс. След спиране във френския Шербур и ирландския Куинстаун, лайнерът отплава към Атлантическия океан с 1 337 пътници и 908 членове екипаж на борда. Капитан е Едуард Смит. На 14 април по радиостанцията на "Титаник" се получават седем предупреждения за ледени айсберги, но огромният кораб продължи да се движи почти с максимална скорост. За да избегне срещата с плаващия лед, капитанът заповяда да се отклонят на юг от обичайния маршрут.
На 14 април в 23:39 часа наблюдателят на мостика докладва на на капитана за айсберга на пътя. Само минута по-късно следва сблъсък. След като получава няколко пробойни, корабът започна да потъва. В спасителните лодки се качват предимно жени и деца. В 2:20 часа на 15 април, след като се разцепва на две части, „Титаник" потъва и убива 1 496 души. Оцеляват 712 души, прибрани от кораба "Карпатия". Останките на "Титаник" са на дълбочина 3 750 метра и за първи път са открити от експедицията на Робърт Балард през 1985 година.
Следващи експедиции издигат от дъното на повърхността хиляди артефакти. Частите на носа и на кърмата са се забили дълбоко в дънната тиня и са в плачевно състояние, поради което изваждането им е невъзможно.
2. Италианският круизен кораб Costa Concordia (на снимката горе). Лайнерът потъва в Тиренско море (Mari Tirrenu) близо до остров Джилио, недалеч от крайбрежието на Тоскана, в нощта на 14 януари 2012 г. По време на трагедията на кораба е имало повече от 4 200 души, от които 32 жертви. Гигантският лайнер с дължина 290 метра, 17 палуби и 1 500 каюти, фитнес зала на две нива с площ над 2 000 квадратни метра, концертна зала, 4D киносалон, художествена галерия и малка библиотека, както и казина, бутици, ресторанти и барове, напуска пристанището на Чивитавекия, област Лацио, на 13 януари 2012 г. на круизен маршрут в Средиземно море в посока Савона.
Няколко часа след отпътуването, когато пътниците вечерят в ресторантите , Costa Concordia се удря в плитчина и засяда, в резултат на което получава пробойна от лявата страна, с дължина около 70 метра.
Евакуацията на хората от кораба продължава през цялата нощ, в която участват кораби на бреговата охрана и спасителни лодки, а също и хеликоптер. По време на спасителната операция много пътници са останали заключени в каютите на кораба, а по време на инцидента няколко пътници са паднали зад борда. Първоначално е съобщено за трима души загинали, но през следващите дни броят им нараства.
Ходът на операцията по издирване и спасяване е спирана многократно заради метеорологичните условия, движението на корабите и повишената опасност за спасителите. Вечерта на 14 януари италианските власти обявяват, че капитанът на круизния кораб Франко Скитино е арестуван. Представители на корабособственика заявяват, че Скитино лично е взел решение да се отклони от планирания курс. Капитанът заповядва корабът да се движи възможно най-близо до остров Джилио, за да угоди на главния стюард на кораба, роден по тези места.
Прокуратурата на тосканската провинция Гросето завежда съдебно наказателно дело по случая с корабокрушението и смъртта на пътници и членове на екипажа. Повдигнато е обвинение на капитана за непреднамерено убийство, както и че е напуснал кораба преди да приключи евакуацията на пътниците.
На 15 януари 2012 г. водолазите откриват черната кутия на кораб Costa Concordia. Разкодирането й потвърждава съобщенията, че капитанът започва евакуация твърде късно, не изпраща сигнал за бедствие (самата брегова охрана се свързала с кораба в беда), което забавя началото на спасителната операция.
3. Американският кораб Eastland. Едно от най-големите корабокрушения във вътрешни води в историята на САЩ се случва в Чикаго, по река Илинойс. На 24 юли 1915 г. параходът Eastland се преобръща и загиват около 850 души. Пълният с пътници кораб се наклонява на 45 градуса. Пианото на палубата се завъртя към стената и почти смазва две жени, а хладилникът също на палубата смачка две момичета.
Водата бързо нахлува през отворените прозорци в каютите под палубата. Корабът се преобръща толкова бързо, че не е имало достатъчно време за разгръщане спасително оборудване.
4. Британският лайнер Seabourn Spirits. През 2005 г. круизният кораб, плавайки на около 160 км от бреговете на Сомалия, е бил нападнат от пирати. Две лодки с въоръжени до зъби морски разбойници, обграждат круизния лайнер, превозващ около триста пътници, и откриват огън с картечници и гранатомети, и пробиват на няколко места корпуса на кораба. Двама служители по сигурността на борда на Seabourn Spirit, Майкъл Гроув и Сом Бахадур Гурунг, се опитват да отговорят на нападението с пушка и високотехнологично звуково устройство, известно като акустичен пистолет.
По време на престрелката Гурунг е бил ранен от шрапнел от гранатомет, но бил пренесен от Гроув на сигурно място, след което индиецът продължава да се бори с пиратите. След около трийсет минути пиратите накрая отстъпват и Seabourn Spirits навлезе в безопасни води. Заради храбростта им, Гурунг и Гроув са били наградени с ордени на кралицата на Великобритания.
5. Филипинският ферибот Princess of the Stars. Плавателният съд на компанията Sulpicio Lines, се разбива на 21 юни 2008 г. близо до брега на остров Сибуян (архипелаг Ромболон) по време на тайфуна Typhoon Fengshen, който връхлита през територията на Ромболон със сила от втора спетен. Фериботът е построен в Япония през 1984 г. и първоначално е бил кръстен MV Ferry Lilac of Shin Nihonkai Ferry.
Въпреки че тайфунът "Фенщайн" е ударил остров Самар, сутринта на същия ден, Princess of the Stars излиза в открито море, тъй като се е смятало, че круизният кораб е достатъчно голям, за да устои на бурята. След като „Фенщайн" внезапно промени посоката си, излагайки плавателния съд на сериозна опасност, на 21 юли, в средата на деня, Princess of the Stars изпраща сигнал за бедствие, а радиовръзката е прексната в 12:00 часа местно време.
Според оцелели, екипажът е бил зает със собственото си спасяване, а не е действал в помощ на пътниците. Фериботът се преобръща около 18 часа местно време. Пристигналият спасителен кораб е бил принуден да прекъсне операцията, поради "гигантски вълни, силен дъжд и пронизващ вятър", според представители на филипинския флот.
На 24 юни филипинската брегова охрана съобщи, че от 862 души на борда, са спасени 48 души, 67 души са загинали и 747 души са изчезнали, след изчезналите са 81 деца. Фериботът потъва край остров Сибуян, на 300 километра южно от Манила, в разгара на тайфун.
6. Гръцкият MTS Oceanos. Круизният кораб на южната ни съседка стана много известен след катастрофата на 4 август 1991 г. близо до бреговете на Южна Африка. На 3 август 1991 г., денят преди катастрофата, извършвайки круиз, Oceanos напусна пристанището на Източен Лондон, ЮАР, и тръгва на север към Дърбан. Метеорологичните условия са били лоши: корабът е застигнат от вятър с 40 възела и вълни до 9 метра високи.
Около 21:30 часа водата започва да залива корала. Механикът информира капитана Янис Авраньос, че водата влиза в корпуса на кораба и наводнява генераторите. За да се предотвратят късите съединения, генераторите на кораба са изключени, а Oceanos започва свободно плаване, защото заради изключване на захранването няма с какво да се управлява. Освен това, предпазните клапани не работят и корабът започва да се пълни с вода директно през канализационните и отводнителните системи (тоалетни, бани, кухня и др.). Екипажът на кораба изпада в паника по време на инцидента, пътниците не са били информирани за случващото се.
В този момент, според показанията на много участници в катастрофата, екипажът, включително и самият капитан на Авранос, са били готови за евакуация, без да се грижат за съдбата на пътниците. Дори сигналът за бедствие и спасения SOS не е изпратен от екипажа, а от Moss Hills, който е част от анимационния екип и програмата за забавления по време на круизи.
Въпреки това след 7-часова спасителна операция, проведена от силите на Южноафриканския флот и военновъздушните сили, всичките 571 души са спасени и евакуирани от борда. Празният кораб потъва 18 часа след началото на бедствието.
7. Американският Carnival Triumph. Повече от 4 хиляди души са в плен на океанския кораб Carnival Triumph, който извърши петдневно пътуване край бреговете на САЩ. След като избухва пожар на кораба, двигателите му излизат от строя и плавателният съд се накланя.
Пожарът, който възникна в машинното отделение, е потушен чрез автоматична пожарогасителна система. В резултат на инцидента никой от 3143 пътници на борда и 1086 членове на екипажа не са били ранени. Въпреки това, поради повреда на двигателите, контролът на кораба е загубен и силно се отклонява от курса.
Изпратени са два буксира, за да помогнат на бедстващия лайнер. Първоначалната идея е била да му помогнат да се придвижи до пристанището на Прогресо в Мексико, откъдето пътниците ще летят обратно до Съединените щати със самолет. Този план обаче изоставен, тъй като по време на подготовката на спасителната операция корабът се е преместил на повече от 90 мили на север. В резултат на това е решено корабът да се издърпа до по-близкото пристанище Мобиле в Алабама.
На кораба има недостиг на храна и вода. Други два кораба от същата компания - Carnival Elation и Carnival Legend, са изпратени за снабдяване. На борда на Carnival Triumph са се намирали 4 хиляди души, включително и членовете на екипажа.
Въпреки факта, че на кораба е прехвърлен храна, очевидно не е била достатъчно за такъв огромен брой хора. Пътниците са се редили на опашка за храна в продължение на четири часа, като понякога се е стигало бурни сблъсъци за храна, която е съдържала сандвичи със суров лук и краставици. Храната обаче не е единственият проблем. Поради липсата на електричество, нито климатици, нито тоалетните работят. Каютите са били толкова горещи, че пътниците е трябвало да спят в палатки на палубата.
8. Кипърският Louis Majesty. Гигантска вълна през март 2010 г. залива круизният лайнер в Средиземно море, близо до Марсилия. Следващите високи вълни нанасят сериозни щети на кораба, който е собственост на кипърската компания Louis Cruises.
Двама души загиват, шестима са ранени. На борда е имало 1350 пътници и 580 членове на екипажа. С десетте си палуби, лайнерът, който има водоизместимост от 40.8 хил. тона, 207 м дължина и 27 м ширина, достига скорост от 19 възела. Обслужва круизни пътувания между пристанищата на Франция и Италия.
9. Американският Carnival Splendor. Круизният кораб става популярен след разразилия се пожар на борда му през ноември 2010 г. На 11 септември 2010 г. един от петте дизелови генератора в задната част на двете машинни помещения възниква пожар. Това се случи в първия ден на круиза, а корабът в този момент се намира на 300 км от Сан Диего и на 70 км от брега. Пожарът е потушен след 3 часа, дизеловият генератор изгаря. Освен топлината уврежда изолацията на електрическите кабели, което изважда и двете машинни отделения от строя.
Останал без електричество, корабът започва да губи скоростта си, климатиците не работят, не е възможно да се приготвя топла храна. Снабдяването с вода е ограничено.
Собствениците на кораба плащат за връщане на пътниците у дома, включително за полети и хотели, връщат парите им за круиза и продължават безплатно пътуването.
Корабът временно е ремонтиран в Сан Диего, но е било невъзможно да се премести в най-близката корабостроителница в Сан Диего, защото не е могъл да премине под моста Коронадо поради голямата му височина.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 440.10 | ▲0.68% |
Ethereum | 3 425.34 | ▲0.82% |
Ripple | 1.46 | ▼0.33% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |