Снимка: Пресцентър на Министерството на транспорта
На нов протест се събират български превозвачи в сряда пред Европейския парламент в Страсбург, след като вчера евродепутатите с минимално мнозинство решиха да включат в дневния ред на сегашния Европарламент, на който мандата изтича в средата на април, да се гласува на първо четене Пакета "Мобилност 1". Те ще се присъединят към превозвачи от други пет страни - трите прибалтийски и от Румъния и Полша.
Вижте още: Нова мобилизация на превозвачи и евродепутати срещу Пакета „Макрон"
Бесен съм от внасянето на Пакета за „Мобилност 1" в дневния ред на Европейския парламент. Това беше първият коментар на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков. По неговите думи, този Пакет, в този му вид няма и не може да има бъдеще. Той е против принципите на Европейския съюз, на европейското право, на Лисабонския договор и е напълно дискриминационен към държавите от периферията на ЕС.
И въпреки призивите за мобилизиране на българските евродепутати да се включат в гласуването, трима от тях, колкото бяха нужди за да отпадне от дневния ред разглеждането и съответно гласуване на първо четене на въпросния документ, станал известен като „Пакета „Макрон", подкрепен от германския канцлер Ангела Меркел, трима от тях пропуснаха.
Самолетни неволи
И докато за Светослав Малинов и Ндежми Али има донякъде оправдание, защото не са успели да стигнат до Брюксел, заради проблеми с разписанията на полетите или поради лични причини, какъвто е случаят с евродепутата от ДПС, то Николай Бареков заяви, че е категорично против да се включва срещу Пакета. „Реших мача срещу транспортните олигарси и по този начин ПОДКРЕПЯМ по-добри условия за труд и по-високи доходи за българските работници. Аз съм против робските условия на труд за българските шофьори на тежкотоварни камиони", написа във фейсбук бившият журналист.
Всъщност с гласовете на 156 от присъстващите в залата 310 евродепутати, Пакетът „Мобилност 1" се придвижва към пленарен дебат и гласуване. Против са гласували 154 и така не са достигнал исамо три гласа, за да бъде отложени спорните текстове за следващия парламент. Против са гласували 14-те от всички 17 български евродепутати.
След като става ясно, че 7 от българските евродепутати закъсняват, защото самолетът, с който трябва да пътуват, е задържан на Летище София, заради трафика във Франкфурт, за което Петър Корумбашев се обажда на министъра на транспорта, Желязков реагира веднага. „Осигурихме бърза писта, за да може той да кацне навреме", каза Желязков пред Нова телевизия.
Протестът
„За нас е важно, че ние ще дадем отново сигнал към онази част от евродепутатите, които не са мотивирани по какъвто и да било начин, които са разумни и които наистина считат, че трябва да се гласува по съвест този пакет, който показва, че изцяло разделя Европа по географски признак", това каза пред БНР Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Той изрази надежда, че след вчерашното гласуване все още има надежда, още повече че Панът се внася с над 1000 поправки.
Българските евродепутати смятат, че битката в сряда ще е оспорвана, защото има скандални текстове, които няма как да бъдат приети от всички държави. По принцип те не са против Пакета, както и българските превозвачи, но са против онези текстове, които на практика разделят Европа.
Според министър Желязков, гласуването ясно е показвало сериозното разделение в Европейския съюз. „Ние искаме най-добрия вариант не само за България, а и за Европа, защото сме европейци", каза Желязков. Той подчерта, че е недопустимо да се решават въпроси на конкурентоспособността със протекционистки законодателни решения, които фрагментират транспортния пазар в Съюза.
По думите на Йордан Арабаджиев, целта на Пакета „Мобилност 1" е западните страни да „вземат този бизнес". В тази връзка били и предложенията които се правят на превозвачите - да пререгистрират фирмите си в Западна Европа.
Все пак оптимизмът надделява
Заедно с другите страни, засегнати от пакета "Мобилност 1", ще се намери някакъв взаимно приемлив вариант. Това е позицията на Форума за балкански транспорт, чиито председател е бившият транспортен министър Петър Мутафчиев.
"Трябва да се зададе въпросът за социалната защита на шофьорите - това е работа на държавата, но другият въпрос е свободният транспортен пазар в Европа и неговата регулация. Не може с нови, нарочни регулации да се прави опит за изкривяване на пазара", заяви Мутафчиев в интервю за БНР. По неговите думи, проблемът е сериозен, особено защото се случва преди евроизборите.
Мутафчиев обаче смята, че много късно са започнали мерките на българските институции срещу т.нар. пакет "Макрон".
Подобен оптимизъм изразяват и българските евродепутати, защото след гласуването в сряда, следват преговори по т. нар. тристранни преговори между Съвета на ЕС, Европейската комисия и Европейския парламент, по време на които също може да се правят предложения за изменения.
Още по темата:
Последен опит за бойкот на Пакета за мобилност на Макрон в този Европарламент
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▼0.10% |
USDJPY | 155.59 | ▲0.15% |
GBPUSD | 1.22 | ▼0.18% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.06% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 420.20 | ▲0.14% |
S&P 500 | 5 984.66 | ▲0.19% |
Nasdaq 100 | 21 293.20 | ▲0.29% |
DAX 30 | 20 784.00 | ▲0.07% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 101 459.00 | ▲1.49% |
Ethereum | 3 368.44 | ▲1.84% |
Ripple | 3.33 | ▲2.61% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 78.34 | ▲0.47% |
Петрол - брент | 80.24 | ▲0.41% |
Злато | 2 712.04 | ▼0.10% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.15% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.58 | ▲0.07% |
Germany Bund 10 Year | 131.58 | ▲0.07% |
UK Long Gilt Future | 91.32 | ▲0.41% |