Снимка: Pixabay
Снимка: Bloomberg
Стартиращите компании обещават да произвеждат сумарно 3.9 милиона електрически автомобила годишно. Това изключва планираното производство на някои от най-големите автомобилни производители в света.
И докато китайския пазар е голям, то той не е чак толкова голям. Годишните продажби на електромобили преминаха границата от 1 милион броя за пръв път през изминалата година, според данни на BNEF, подпомогнати от субсидиите, които съдействаха за намаляване на цената с хиляди долари.
И все пак продажбите на електромобили представляват едва 4% от общите продажби на пътнически автомобили, в размер на 23.7 милиона броя, според Китайската асоциация на производителите на автомобили.
В същото време, продажбите на традиционни автомобили в момента са в свободен спад, като през март видяхме десетия пореден месец на понижение, следствие на търговското напрежение между САЩ и Китай.
"Все още има огромно пространство на пазара за нови енергийни превозни средства с относително ниската степен на проникване на автомобили в Китай", смята Чи Донгшу, генерален секретар на китайската асоциация на пътническите автомобили. „Все пак този пазар е за конкурентните играчи, а не за най-слабите, като последните ще бъдат изтласкани от бизнеса", допълва още Донгшу.
Правителството започна да подпомага развитието на електрически автомобили, за да се справи със замърсяването на въздуха в страната и да съдейства създаването на високотехнологичен отрасъл.
До 2025 г. китайските лидери искат годишни продажби на нови енергийно ефективни превозни средства - включително електрически и хибридни автомобили, в размер на до 7 милиона броя. Това е еквивалент на 20% от общия пазар на автомобили в страната.
Дори тази цифра обаче, едва ли би била достатъчна, за да издържи няколко стотици компании. Един завод за електрически автомобили трябва да произвежда поне няколко десетки хиляди автомобила, за да е печеливш, според експерти.
Друга сериозна пречка пред сектора, може да се окаже намаляващата държавна намеса в сектора, по отношение на понижаване на субсидиите, обявено миналия месец от финансовото министерство на Китай. Субсидии, които често достигаха до 7 500 долара на автомобил, бяха намалени наполовина.
"С корекциите на субсидиите, някои по-малко технологично напреднали стартиращи компании ще изчезнат," смята Джоу Лей, партньор в Deloitte Tohmatsu Consulting. "Ще има реконструкция."
В допълнение има и голям брой международните компании, като Tesla Inc., Volkswagen AG и Ford Motor Co., които планират да наводнят местния пазар с производството на електрически автомобили.
Компанията на Илон Мъск започна да продава първия си масов автомобил в Китай тази година и планира да започне да строи автомобили в Шанхай до края на годината. Миналата година Tesla продаде 14 467 електромобила в Китай, според Министерството на индустрията и информационните технологии.
По-утвърдените местни производители, като BYD, вероятно ще издържат на конкуренцията и съкращенията на субсидиите, като се има предвид рекордните години и широкия им набор от продукти, включващи автомобили и автобуси, както и изградената им вече клиентска база. Подкрепената от Уорън Бъфет компания, увеличава приходите си през последните шест години и е на печалба от 2000-та година, според данни на Bloomberg.
"Само компании, които имат солидни технологични резерви, могат да се откроят на фона на конкуренцията", каза Уан Чуанфу, основател и председател на BYD. "Като притежаваме основни технологии, можем да продължим да се развиваме.", коментира още Чуанфу.
В сектора обаче, са се включили много компании, които не се занимават с автомобили, но харчат сериозно за електромобилите, включително Foxconn Technology Group, Alibaba Group Holding Ltd. и China Evergrande Group. Evergrande, по-известна с бизнеса си с недвижими имоти обяви плановете си да стане най-големия производител на електромобили в света след три до пет години.
Още по темата:
Електромобили и супер луксозни автомобили събират погледите в Женева
Колко киломентра изминават най-популярните електромобили с едно зареждане?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.38% |
USDJPY | 155.99 | ▲0.37% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.36% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.35% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.10% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 152.00 | ▲0.03% |
S&P 500 | 6 019.38 | ▼0.01% |
Nasdaq 100 | 21 159.90 | ▼0.03% |
DAX 30 | 19 293.20 | ▲1.23% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 90 624.20 | ▲0.07% |
Ethereum | 3 206.17 | ▲0.42% |
Ripple | 0.71 | ▲2.33% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.96 | ▲0.15% |
Петрол - брент | 72.00 | ▲0.01% |
Злато | 2 552.48 | ▼0.74% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.88 | ▼0.49% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.26 | ▼0.11% |
Germany Bund 10 Year | 131.70 | ▲0.12% |
UK Long Gilt Future | 93.16 | ▼0.08% |