Снимка: Wikimedia
Американският президент Доналд Тръмп планира да даде отсрочка за налозите върху вноса на автомобили от 180 дни, в които ще стане ясно дали американската администрация ще успее да се споразумее с Европейския съюз (ЕС) и Япония за условията по вноса на превозните средства, пише "Блумбърг".
Въпросът обаче е дали гратисният период, който получиха автомобилните концерни от Европа и Япония по отношение на подготвяните американски мита, няма да се окаже по-кратък от очакваното?
Световната търговска организация (СТО) постанови, че забранява всяко доброволно блокиране на вноса. ЕС, и особено страни като Франция, споделят, че ще се противопоставят на всяка сделка със САЩ, която противоречи на регулациите на СТО.
Европейската комисия (ЕК) отказа да коментира отлагането на митата върху автомобилите, докато Тръмп не оповести това публично.
Оптимистите могат да се надяват, че европейските страни, които са най-склонни да избегнат митата, като Германия например, могат да убедят блока да си затвори очите за потенциални нарушение на правилата на СТО относно ограниченията при износа.
ЕС беше готов да приеме подобна сделка през 2018 г., когато Тръмп заплаши Европа с наказателни мита върху стоманата и алуминия.
При последния случай на избягване на мита ЕС сигнализира, че е готов да толерира квотите. Това значи, че не може законно да оспори или отвърне на потенциални мита, докато те не покрият определен обем от износа.
Американските мита върху стоманата и алуминия бяха наложени в крайна сметка, а блокът отвърна на удара с мита, касаещи дълъг списък от американски стоки, вариращи от мотоциклети до бърбън. Разликата между миналогодишната битка и тази от 2019 г. е, че ЕС и САЩ официално преговарят за търговско споразумение за намаляване на митата за промишлените стоки, като и двете страни посочиха, че няма да налагат допълнителни мита, докато траят преговорите.
Наскоро Дoнaлд Tpъмп потвърди, че действително ще се стигне до търговско споразумение с Китай, при това "много по-бързо" от очакваното, въпреки въвеждането на допълнителни високи митнически тарифи от двете водещи световни икономики.
"Когато настъпи моментът, ще сключим сделка с Китай! Моето уважение и приятелство с президента Си Цзинпин е неограничено, но, както му заявих много пъти, това трябва да е голяма сделка за САЩ, или просто няма да има смисъл. Трябва да ни бъде позволено да възстановим част от огромната ни позиция, която загубихме от Китай в търговията. Това ще се случи и при това много по-бързо, отколкото хората си мислят", написа американският президент в Tweeter.
Тръмп заяви, че очаква текущите търговски разговори между САЩ и Китай да бъдат успешни и че той ще разбере дали ще се окаже прави в рамките на следващите три-четири седмици. Президентът на САЩ също така очаква да се срещне и с китайския си колега Си Цзинпин по време на срещата на върха на Г-20 в Япония в края на юни.
В същото време Тръмп използва Tweeter, за да се похвали и с ползите от високите тарифите за вноса на стомана за икономиката на САЩ в едногодишния период от тяхното въвеждане. Президентът подчерта, че както американската отбранителна, така и автомобилната индустрия в страната се разрастват в резултат на наложените мерки.
"За една година митата възстановиха нашата стоманодобивна индустрия - тя процъфтява! Ние въведохме 25% мита за "дъмпингова" стомана от Китай и от други страни, а сега вече имаме голяма и разрастваща се индустрия в областта на отбраната и автомобилостроенето", посочи Тръмп.
Според него понастоящем САЩ се намират във "фантастична позиция" спрямо Китай, като нашата икономика сега е "много по-голяма" от китайската.
"Китай купува много по-малко от нас, отколкото ние купуваме от тях, с разлика от почти 500 млрд. долара, така че се намираме във фантастична позиция. Произвеждайте стоките си у дома в САЩ, за да няма мита. Много компании напускат Китай, така че те ще бъдат по-конкурентоспособни за американските купувачи. Ние сме много по-голяма икономика от Китай и значително се разраснахме след чудесните избори през 2016 година. Ние бяхме "касичка" от която всеки искаше да се възползва", написа Тръмп.
След като дълго време Пекин не обявяваше каква ще бъде ответната реакция, в понеделник (13 май) Китай обяви, че ще наложи реципрочни мита на американски внос на стойност 60 млрд. долара, след като САЩ въведе по-високи до 25% вносни мита върху китайски стоки за 200 млрд. долара миналия петък (10 май).
Още по темата:
Колко загубиха финансовите пазари заради търговската война?
И все пак търговската война може да е по-болезнена за Китай
Търговската война - кой ще я спечели?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▼0.25% |
USDJPY | 156.19 | ▲0.53% |
GBPUSD | 1.22 | ▼0.54% |
USDCHF | 0.92 | ▲0.44% |
USDCAD | 1.45 | ▲0.47% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 756.80 | ▲0.92% |
S&P 500 | 6 043.38 | ▲1.17% |
Nasdaq 100 | 21 639.20 | ▲1.92% |
DAX 30 | 21 019.10 | ▲1.20% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 105 437.00 | ▲5.47% |
Ethereum | 3 427.72 | ▲3.63% |
Ripple | 3.23 | ▼0.28% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 77.28 | ▼0.88% |
Петрол - брент | 79.46 | ▼0.61% |
Злато | 2 706.52 | ▼0.30% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.15% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.54 | ▲0.02% |
Germany Bund 10 Year | 131.74 | ▲0.13% |
UK Long Gilt Future | 91.56 | ▲0.27% |