През последните седмици нарастват спекулации за потенциално сливане на бизнеса на две автомобилни компании - Fiat Chrysler и Renault, която може да доведе до по-голям и силен играч на пазара. Според пазарни наблюдатели американската компания е готова да обяви публично задълбочаване на връзката си с водещия френски производител още в понеделник.
Сделката може да включва размяна на капитал, според запознати, пожелали анонимност, защото все още преговорите са конфединциални. На този етап японската компания Nissan не е включена, макар че подобна сделка ще й позволи да попадне в обединението на по-късен етап.
Разговорите с Fiat са напреднали въпреки напрежението между Renault и Nissan, илюстрирайки силния натиск, пред който са изправени автопроизводителите, за да обединят усилията и инвестициите си, смятат пазарни наблюдатели.
С намаляването на продажбите на най-големите световни автомобилни пазари, производителите са принудени от регулаторите да електрифицират и да намалят вредните емисии на автомобилния си парк. Те също така са принудени да харчат много повече за технологии за самостоятелно шофиране, или да рискуват да изостанат от нови конкуренти като Waymo на Alphabet Inc.
Преговорите между Fiat и Renault са се ускорили през последните дни, като преговарящите са намерили начин да структурират сделката, твърдят запознати пред финансовото издание CNBC. Бордът на Renault ще се срещне в понеделник сутрин. Представители на двете компании отказаха да коментират на този етап.
Едно споразумение би имало потенциал за значителни икономии на разходи в Европа - както чрез споделяне на инвестиции, така и чрез намаляване на разходите в затруднения пазар. Почти една трета от глобалната работна сила на Fiat - около 198 500 души, са базирани в Европа, въпреки че компанията реализира почти цялата си печалба в Северна Америка. Renault, която е 15% собственост на френското правителство, разчита на Европа за почти половината от продажбите си.
Fiat ще даде на Renault достъп до северноамериканския пазар, докато френските заводи ще помогнат на Fiat да се разшири в Русия, втория по големина пазар на френския производител на автомобили с подразделението си Avtovaz.
Като цяло, доставките на Renault са паднали с 5.6% до 908 348 автомобила през първото тримесечие, докато продажбите на Fiat Chrysler са намалели с 14% до 1.04 млн. леки и товарни автомобили.
Fiat също е провел първоначални разговори със собственика на Peugeot PSA Group, тъй като оценява потенциалните партньори. PSA остава отворен за „възможности, които биха създали стойност на дългосрочна основа“, се казва в имейл.
Падащите продажби в трите основни региона - Китай, САЩ и Европа - донесоха допълнителна неотложност за евентуална консолидация, след кризата причинена от скандала с председателя на Renault-Nissan - Карлос Гон.
Fiat търси партньор през последните месеци, като преговорите бяха насочени към Renault и PSA. Председателят на Fiat Джон Елкан и главният изпълнителен директор Майк Манли направиха няколко пътувания до Париж от началото на годината за бизнес срещи, като част от търсенето на начини да направят автомобилопроизводителя по-силен, твърдят неназованите източници.
Renault се опитва да укрепи своя двугодишен съюз с Nissan, който беше разтърсен от ареста на Гон през миналия ноември, заради финансови злоупотреби. Арестът му предизвика напрежение между партньорите, като изпълнителните директори на Nissan се противопоставиха на новите предложения на Renault за укрепване на връзките между двете компания със създаване на холдингова структура.
Renault притежава 43% от Nissan - по-големият партньор - който на свой ред притежава 15% от Renault, без право на глас. Споразумението от 2015 г., предоставено на Nissan, гарантира на Renault възможност да се намесва в управлението му.
Френското правителство е в крак с преговорите между Renault и Fiat Chrysler и ще разгледа въздействието на всяка предложена връзка по отношение на работни места, въздействие върху индустрията и оценка, според лице, запознато с въпроса.
Скорошно примириеВ последните седмици отношенията се стабилизират с назначаването на изпълнителния директор на Renault - Тиери Болоре в борда на японския партньор и преназначаването на главния изпълнителен директор на Nissan - Хирото Сайкава, който се противопоставя на сливането с Renault.
И все пак сделка между Renault и Fiat ще окаже натиск върху Nissan, като в същото време потенциалното партньорство ще стане по-трудно.
Заедно Renault, Nissan и третият партньор Mitsubishi Motors Corp. са продали 10.76 милиона леки и лекотоварни автомобила през миналата година, което ги поставя наравно заедно с двата най-големи автомобилопроизводители в света, Volkswagen AG и Toyota Motor Corp. доставили 15 милиона автомобила годишно. Трябва да се отбележи и силното присъствие на всички основни пазари и премиум марките, сред които Jeep, Maserati, Alfa Romeo и Infiniti, намиращи се под "общ чадър".
Партньорството на Renault с Nissan беше насочено към светлината на прожекторите през ноември с арестуването на Гон, председателя на групата и архитект на автомобилния съюз. Вследствие на това, изпълнителният директор на Nissan - Сайкава се опита да се отдръпне от Европа и Северна Америка, където според него японската компания е пожертвала печалба за обем.
„Признания за наследство“Fiat Chrysler търси връзката, след като Серджо Марчионе създаде италианско-американския производител на автомобили през 2014 г. Година по-късно Марчионе започна да призовава цялата автомобилна индустрия към консолидация, след като посочи факта, че автомобилните компании разхищават 2 милиарда евро седмично, като дублират инвестиции, които иначе биха могли да споделят.
Други производители на автомобили също търсят намаляване на разходите, чрез коопериране. BMW AG и Daimler AG "загърбиха конкуренцията", за да обединят усилията си в споделянето на услуги и автономни автомобили. VW е в преговори с Ford Motor Co., за да обедини усилията си за електронни автомобили и автономни превозни средства.
Fiat има история с френския президент Емануел Макрон, чиято подкрепа ще бъде необходима заедно с тази на италианските власти за сключване на споразумение, което може да включва големи съкращения на работни места във Франция и Италия.
През 2013 г. Макрон, тогава водещ съветник на президента Франсоа Оланд, проведе предварителни разговори с Fiat за сливането с проблемния Peugeot.
През април Bloomberg съобщи, че Fiat и PSA обсъждат "супер-платформа" - основата на автомобилен модел - като част от партньорството за споделяне на инвестиции. Докато PSA остава отворен за сделки, въз основа на финансовите резултати от 2018 г. от компанията заявиха - "няма да бързаме да финализираме всяко партньорство".
Още по темата:
Infiniti напуска Западна Европа
Новите емисионни стандарти свалят продажбите в Европа
Nissan ще подложи на стриктна оценка отношенията си с Renault