Снимка: BrandZ
Тази година 75-те най-ценни световни марки в търговията на дребно повишиха своята цена с 33% или с 339 млрд. долара спрямо предходната 2018 година, а общата им стойност достигна 1.4 трилиона долара, сочат даннитe от третото проучване (BrandZ Top 75 Most Valuable Global Retail Brands) на консултантската компания Kantar по поръчка на WWP Group.
BrandZ е единствената класация за оценка на търговски марки, която комбинира анализ на финансовите резултати на търговците на дребно с мненията на милиони потребители, изследвани в повече от 50 пазара по света.
Най-ценната в света марка в търговията на дребно е Amazon (315.5 млрд. долара), чиято цена представлява почти една четвърт (23%) от общата стойност на всички 75 марки, включени в класацията. Amazon обаче не е единствената в сферата на онлайн търговията. Нейният основен конкурент е китайският онлайн търговец Alibaba, който е на второ място, но изостава почти три пъти по цена. Стойността на марката Alibaba се е увеличила с 48% до 131.2 млрд. долара за една година, изпреварвайки McDonald's (№ 3).
Дейвид Рот, главен изпълнителен директор на The Store WPP за региона на Европа, Близкия изток, Африка и Азия и председател на BrandZ, каза: „Ние навлизаме в третата ера на дигиталната търговия, тъй като нагласите на потребителите стават все повече цифрово ориентирани. Освен това, тазгодишното класиране показва нарастващото значение на китайските търговци на дребно в онлайн и мобилната търговия."
И други онлайн търговци попадат сред най-добрите 75, като германската модна платформа Zalando (62 място), която за пръв път е включена в класацията.
Наистина електронната търговия е ключов фактор и двигател на успеха, но осигуряването на непосредствено клиентско изживяване в един подреден магазин също е важна част от сложния търговски пъзел. Nike (5 място) и Nordstrom (63 място) са сред търговските марки на дребно, които предлагат магазини с опит, предназначени да осигурят по-персонализирано взаимодействие с експертния персонал и предлаганите стоки. В тази група добре се представя и нискобюджетната веригата супермаркети ALDI (19 място), която променя формата на магазините си, като увеличава кетъринга за клиентите си.
Кои са 10-те най-скъпите марки в търговията на дребно за 2019 година:
10. Hermes, Франция; 30.966 млрд. долара (поскъпнала е с 19%); група „Луксозни стоки"; 9 място в класацията през 2018 година. Основаната през 1837 г. модна къща започва с изработването на облекло и оборудване на езда. Продължавайки да се специализира в производството на кожени изделия, Hermès постепенно променя гамата, като започва да произвежда парфюми, готови дрехи и различни аксесоари.
9. Walmart, САЩ; 36.801 млрд. долара (+33%); група „Вериги магазини"; 8 място в класацията през 2018 г. Американска компания, която управлява най-голямата в света верига за търговия на едро и дребно с марката Walmart, базирана е в Бентънвил, Арканзас. Основните региони на дейност са САЩ и Мексико, но и със значително присъствие в Канада, Южна Америка, Великобритания, Южна Африка, Китай и Япония.
8. Chanel, Франция; 37.006 млрд. долара; група „Луксозни стоки"; за пръв път попада в класацията. Произвежда дрехи и луксозни стоки, основана е от модния дизайнер Коко Шанел в Париж в началото на 20-ти век. Фирмата е специализирана в производството и търговията с облекло, козметика, парфюми, часовници, слънчеви очила и луксозни бижута. Притежава 310 бутика по целия свят.
7. Starbucks, САЩ; 45.885 млрд. долара (0%); група „Бързо хранене"; 4 място в класацията за 2018 г. Верига кафенета на франчайз със същото име. Основана в Сиатъл, Вашингтон, през 1971 година. През март 2019 г. ръководството на Starbucks реши да инвестира 100 млн. долара във Valor Siren Ventures Fund, който подпомага компаниите, които разработват нови технологии в областта на храните и търговията на дребно. Ръководството на компанията очаква, че в близко бъдеще фондът ще може да привлече допълнителни 300 милиона долара инвестиции, които по-късно ще бъдат насочени към подпомагане на изобретателни и креативни предприемачи.
6. Louis Vuitton, Франция; 47.214 млрд. долара (+33%); група „Луксозни стоки"; 6 място в класацията през 2018 г. Модната къща е специализирана в производството на куфари и чанти, модни дрехи, парфюми и луксозни аксесоари под една и съща марка. В момента компанията е част от международната холдингова компания LVMH.
5. Nike, САЩ; 47.360 млрд. долара (+38%); група „Облекло"; 7 място в класацията през 2018 г. Световен производител на спортно облекло и обувки, в допълнение към производството, компанията поддържа собствени магазини, наречени NikeTown. Спонсор е на много спортисти и спортни отбори по целия свят. Според пазарни анализатори, на Nike се падат почти 95% от пазара на баскетболни обувки в САЩ.
4. The Home Depot, САЩ; 53.507 млрд. долара (+28%); група „Верига магазини"; 5 място в класацията през 2018 г. Най-голямата в света търговска верига, която продава инструменти за ремонт и строителни материали. Базирана е във Винингс, Атланта, в компанията работят 355 хил. служители в 2144 магазина в САЩ, Канада, Мексико и Китай.
3. McDonald's, САЩ; 130.368 млрд. долара (+18%); група „Бързо хранене"; 2 място в класацията през 2018 г. Най-посещаваните заведения за бързо хранене в САЩ сред младите хора, според проучване на Morgan Stanley. Марката е популярна не само в Америка, но и в много други страни по света. Като задължително условие е използването на пресни продукти от региона, в който оперира веригата.
2. Alibaba, Китай; 131.246 млрд. долара (+48%); група „Верига магазини"; 3 място в класацията през 2018 г. Публично търгувана компания за интернет търговия, собственик на B2B уеб портал Alibaba.com. Базирана е в Хангжу, а основните й дейности са търговия между компании в рамките на B2B схема и онлайн търговия на дребно.
1. Amazon, САЩ; 315.505 млрд. долара (+91%); група „Верига магазини"; 1 място в класацията през 2018 г. Най-голямата в света по оборот сред продаващите стоки и услуги чрез интернет и една от първите интернет услуги, фокусирани върху продажбата на реални потребителски стоки. Базирана е в Сиатъл. В момента Amazon.com обхваща 34 продуктови категории, включително електронни книги, потребителска електроника, играчки, храни, стоки за домакинството, спортни стоки и др.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | 0.00% |
USDJPY | 157.42 | ▲0.20% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.01% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.03% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 626.90 | ▲0.02% |
S&P 500 | 6 100.62 | ▲0.06% |
Nasdaq 100 | 22 076.50 | ▲0.08% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 687.00 | ▼0.68% |
Ethereum | 3 455.85 | ▼1.10% |
Ripple | 2.27 | ▼1.21% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.32 | ▲0.16% |
Петрол - брент | 73.34 | ▲0.16% |
Злато | 2 628.60 | ▲0.40% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.48 | ▼0.02% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |