Taxify - основният конкурент на Uber в Европа, подкрепен от Daimler и китайската Didi Chuxing, отново стартира в Лондон, след като беше изгонена от града преди две години заради въпроси, свързани с лицензирането.
Компанията, с пазарна оценка от 1 милиард долара, се преименува на Bolt и ще предложи на пътниците в Лондон пътувания при поискване, първоначално на по-ниски цени от Uber.
Рестартирането в Лондон идва след хладното отношение към основните й конкуренти в лицето на вече публичните компании Uber и Lyft. Главният изпълнителен директор и основател на Bolt - Маркус Вилиг заяви, че неговата фирма е регистрирала печеливши тримесечия, отчасти защото се е фокусирала върху това да не "гори капитали".
Вилиг заяви, че инвеститорите се интересуват от компании за споделени пътувания, които показват устойчив растеж, а не растеж на всяко цена.
Естонската стартираща компания се фокусира първоначално върху пазарите, на които Uber няма особено голямо присъствие - а именно Източна Европа и Африка.
След това през 2017 г. се разпростря и в Лондон, като обеща да прекъсне монопола на Uber. Стартъпът незабавно се сблъска със строгите лицензионни закони на британската столица и трябваше да изтегли услугата си само четири дни след старта.
Почти две години след този безцеремонен изход, Taxify разчисти пречките и получи лиценз за оператор в Лондон, под ново име Bolt.
Услугата за лондончани ще бъде подобна на Uber: отваря се приложението на Bolt, добавят се данните на картата и след това се повиква превозно средство за транспорт от А до В.
Компанията обеща, че това ще бъде с до 15% по-евтино от конкуренцията, в лицето на Uber и първоначално ще начислява комисиона от 7.5% за услугите си.
Bolt предлага и скутери в други европейски страни, но тъй като електрическите скутери остават незаконни в Обединеното кралство, услугата ще е недостъпна там.
Говорител на лондонския транспортен регулатор „Транспорт за Лондон“ потвърди пред Business Insider, че Bolt е получил 15-месечна лицензия.
"Много от участниците на пазара, които бяха разочаровани от монопола на Uber, вече имат избор, а Лондон е един от най-печелившите и най-големите пазари в света", каза Вилиг пред Business Insider.
"От една страна това наистина е вредно за потребителите и шофьорите, но от друга страна означава, че също е огромна възможност за нас да влезем.", допълва още младият основател на компанията.
Вилиг каза, че е станало значително по-трудно да се спечели лиценз за оператор в Лондон и че Bolt е трябвало да демонстрира възможност за предоставяне на услуга 24/7 за спешни повиквания от пътници и че правилно е проверила хилядите си шофьори.
Bolt твърди, че е имало "печеливши тримесечия", защото за разлика от конкурентите си не е "хабила средства напразно".
Uber and Lyft остават изключително нерентабилни дори и след проведените си първични публични предлагания през тази година.
Според Вилиг, Bolt понякога е била печеливша, въпреки че отсъства от американския пазар и от последните две години в Лондон, защото е преследвала фундаментално различна стратегия.
"Загрижеността за тези компании е дали те могат да бъдат печеливши", каза Вилиг, по отношение на Uber и Lyft. „Ние сме една от малкото, може би единствената, която демонстрира няколко печеливши тримесечия през последните години".
„Идвайки от Естония, винаги е било необходимо да бъдем възможно най-пестеливи и да се фокусираме повече върху ниските разходи и автоматизацията. Когато разгледаме колко пари печелим в сравнение с брутните резервации или количеството пътувания, разходваме значително по-малко от Lyft и Uber", допълни още основателят.
Компанията твърди, че има 25 милиона клиенти в 30 страни. За сравнение, Uber казва, че има 91 милиона активни потребители на месечна база за всичките си услуги.
Вилиг твърди, че за разлика от съперниците си, Bolt не се е опитвал да расте бързо и да поддържа монопол на всеки пазар. По-скоро тя се фокусира върху пазарите, където съперниците й не са имали почти никакво присъствие и след това се развиват устойчиво от там.
Още по темата:
Uber избра възможно най-лошия момент за IPO
Uber може да бъде оценена на между 80 и 90 милиарда долара?