Ръководителят на антитръстовия отдел в Министерството на правосъдието на САЩ, заяви във вторник, че официални лица ще проверяват големите технологични компании, в търсене на антимонополно поведение.
Интересното е, че няколко топ технологични компании всъщност имат значителен пазарен дял в области, които може би не очаквате, или поне не асоциирате с тях.
А глобалното присъствие на тези технологични компании, ще изисква дълбоко и сериозно разглеждане на бизнесите им, ако федералните следователи искат да вникнат в същността им, прогнозират експерти.
Министерството на правосъдието и Федералната комисия по търговията вече са се договорили да разделят отговорността за новия надзор, като Министерството на правосъдието ще разгледа бизнеса на Google и Apple, а Федералната комисия по търговия - Amazon и Facebook, според последните новини.
Във вторник, заместник-главният прокурор Макан Дерахим, обясни във видео интервю по време на конференция в Тел Авив, Израел, какви поведения и пазарни условия ще търсят регулаторите. В техния радар ще попаднат: по-високи цени; загуба на личен живот на потребителите; големи сделки и сливания, предназначени да защитят монопола, или да навредят на конкуренти и др.
За големите технологични компании, които сега са в трудна фаза, в среда на глобална търговска война, има много рискове: Google, Amazon и Apple всяка от тях командват огромна част от различни технологични пазари.
Ето някои от най-големите пазари, доминирани от "голямата тройка", според компанията за пазарни проучвания Gartner, които биха могли да привлекат вниманието на регулаторите.
AmazonAmazon е гигант в продажбите на електронна търговия, номер 1 онлайн търговец на дребно, базиран на общите продажби в САЩ, с приблизително над 100 милиона платени потребителя на услугите им.
Но също така е и номер 1 доставчик на компютърни услуги в облака, въз основа на приходите. Интересното е, че неговият размер означава, че той е единственият значим претендент за Google в основния му пазар на онлайн търсения на продукти.
Gartner оценява, че 55% от търсенията на продукти започват от Amazon.com, което сигнализира за отклонение от традиционните търсачки.
AppleАpple управлява около 14% от световния пазар на смартфони, което го прави вторият най-голям продавач на мобилни устройство, след Samsung през 2017 и 2018 година.
Apple е четвъртият играч на PC-пазара зад Lenovo, HP и Dell с почти 7% дял през първото тримесечие на 2019 г. (данните не включват iPad).
Тъй като Apple произвежда собствени чипове за използване в своите продукти, бизнесът с полупроводници също е огромен. През 2018 г. компанията заема 9% дял от пазара, казва Gartner, което е второ място по пазарен дял зад Samsung.
Такава покупателна способност върху електрониката дава много сила на Apple. А влиянието на компанията, би могло да се повиши повече, ако Apple някога се отдалечи от чиповете на Intel за своите персонални компютри.
Засега Apple все още използва чипове Intel, включително и за своето най-ново поколение компютри - Mac Pro.
Google
Google е лидер при рекламите от интернет търсене. Компанията е обект на разследвания от антимонополните органи в Европа от години, включително и обект на рекордни глоби, във връзка с платформата Android на компанията.
Но Google също така е и третият доставчик на облачни услуги след Amazon и Microsoft, отбелязва Gartner. Когато става въпрос за онлайн реклама, Google и Facebook комбинирано държат около 75% от пазара. Двете компании често са определяни като "дуопол".
Още по темата:
Amazon изпревари Google и Apple, като най-скъпа марка
Google нанесе тежък удар на Huawei
Google се присъединява към надпреварата за 1 трилион долара