Европейският съюз (ЕС) може да въведе допълнителни мита върху вноса на американски стоки за 35 млрд. евро, ако Вашингтон наложи наказателни митнически тарифи за автомобилите, произвеждани в ЕС, заяви европейският комисар по търговията Сесилия Малмстрьом, цитирана от „Блумбърг".
"Няма да приемем никаква контролирана търговия, квоти или доброволни ограничения за износ, и ако САЩ наложат мита върху вноса на европейски автомобили, ние разполагаме със списък от американски стоки за ребалансиране. Този списък е вече подготвен и е на стойност от 35 млрд. евро. Надявам се обаче, че няма да се налага да го използваме", посочи Сесилия Малмстрьом пред комисия на Европейския парламент.
През май американският президент Доналд Тръмп заяви, че някои внесени превозни средства и части представляват заплаха за националната сигурност. Той обаче отложи за шест месеца решението дали да наложи тарифи, за да даде време за търговски преговори на САЩ с ЕС и Япония. Този шестмесечен срок приключва в средата на ноември.
"Приветстваме решението на САЩ да не налагат мита върху автомобили и части за тях, но разбира се, самото схващане, че европейските автомобили могат да бъдат заплаха за националната сигурност на Съединените щати, е абсурдно", посочи Малмстрьом.
Беше постигнат напредък по сделка за улесняване на компаниите да покажат, че продуктите им отговарят на стандартите на ЕС или на американския пазар, но не беше постигнат напредък по предложеното споразумение за премахване на тарифите за промишлени стоки.
"Все още не сме започнали тези преговори. САЩ не са готови да ги започнат, ако не се включи в тях и селскостопанската продукция, което обаче представлява за нас "червена линия". Така че за момента нищо не се случва по този въпрос", каза Малмстрьом.
Европейският комисар по търговията заяви още, че се надява, че ЕС и САЩ биха могли да намерят споразумение в дългосрочния спор за държавната помощ за американския самолетопроизводител Boeing и европейския му конкурент Airbus.
Очаква се арбитражната комисия към СТО да реши през септември какво ниво на санкции може да наложи Вашингтон, след като спечели дело пред Световната търговска организация относно европейските субсидии за Airbus, като няколко месеца по-късно и ЕС вероятно ще получи решение в своя полза по отношение на американските субсидии за Boeing.
"Надяваме се, че можем да затворим тази глава в нашите отношения и да се надяваме да намерим път напред", посочи още Сесилия Малмстрьом.
Още по темата:
Колко загубиха финансовите пазари заради търговската война?
И все пак търговската война може да е по-болезнена за Китай
Търговската война - кой ще я спечели?