Снимки: Pixabay, iStock и дуги сайтове със свободен достъп
САЩ е страната, където са създадени много търговски марки и компании, но това, което може да изненада много хора, е че едни от най-популярните не са американски. В съвременния свят на активен бизнес за сливанията и придобиванията се случват доста често такива неща. В резултат на такива сделки, популярните и възприемани и досега като щатски компании стават собственост на чуждестранни компании.
Ето 7-те най-популярни търговски марки на САЩ, които са собственост на чужди компании:
7. Budweiser (снимката горе). Собственост е на белгийската пивоварна Anheuser-Busch InBev. Една от най-популярните американски бири, която е предпочитана от много американци за партитата, независимо дали става въпрос за плажно през уикенда, за барбекю със съседи или за среща на роднини. Колко от тях знаят, че тази бира отдавна не е собственост на нейните създатели.
През 1878 година емигрантът Карл Конрад създава бира, която наподобява чешкия Budweiser. След това предава правата на пивоварната на Адолфус Буш и той започва да я продава в САЩ. През 1907 е регистрирана търговската марка Budweiser Lager Bier в американското патентно ведомство от Буш. Той разказва, че идеята е била да правят бира със същото качество, цвят и вкус като бирата, произвеждана в Бъдвайз, Бохемия. От 1907 година насам заради името на бирата са заведени над 100 дела по света. Чешките пивовари така и не разрешават на американските си конкуренти да вписват думата "оригинална" в етикетите на бирата си.
6. Holiday Inn. Собственост е на британската верига InterContinental Hotels. Първият хотел Holiday Inn отворя врати в Мемфис, Тенеси, през 1952 година от Кемонс Уилсън. Името измисля архитекта на сградата, което е взаимствано от популярен музикален филм с участието на Бил Козби и Фред Астер. Скоро бързо развиваща се компания притежава 4 хотела, разположени на достъпни пътища, водещи към Мемфис. Веригата хотели, предоставяща на гостите удобен достъп, специални условия за настаняване на цялото семейство и добро обслужване на пътуващите, нараства с фантастична скорост. До края на 50-те години веригата вече има 100 хотела на територията на САЩ, а през 1968 г. в Сан Антонио, Тексас, е открит хилядният хотел.
Десет години по-късно, през 1988 година, британската компания InterContinental Hotels купува щатската компания, като запазва марката, и от тогава тя вече е британска.
5. Lucky Strike. Собственост е на британската British American Tobacco. Основаната във Вирджиния през 1871 г. най-популярна марка цигари (означава превъзходен тютюн) е лансирана като смес от тютюн за лула. През 1916 г. се появяват и цигарите в кутия в тъмнозелена опаковка, която се пласира на пазара от Американското тютюнево дружество, а след това марката е придобита от American Tobacco Company.
През 1942 г. цветът на опаковката се променя от зелен на бял, тъй като медта, използвана за зеления цвят, била необходима за нуждите във Втората световна война. През 1978 година цветът отново е променен, този път на червен, какъвто е и в момента. Lucky Strike е една от най-известните марки за тютюн в САЩ през целия 20 век. Въпреки това през 1976 г. British American Tobacco Company придобива American Tobacco Company, и Lucky Strike става британска марка.
4. Hellman's. Собственик е холандско-британска компания за потребителски стоки Unilever. След като през 2000 година Unilever придобива Best Foods, която произвежда най-известната щатска майонеза, всъщност връща продукта в Европа, където започва нейната история. Германският имигрант Ричард Хелман създава майонезата по оригинална рецепта на съпругата си.
Пътят на известния буркан със синя панделка тръгва от малък магазин за деликатеси, където семейство Хелман предлага майонеза в началото като добавка към сандвичи, а после и в буркани. Успехът на продукта е толкова голям, че Хелман започва да я продава в други магазини, а през 1913 г. регистрира фирма и отваря първия си завод на вече регистрираната запазена търговска марка Hellmann's, а синята панделка, опасваща дървения дотогава буркан, остава запазеният знак на марката и до днес.
През 1932 г. Best Foods придобива компанията на Хелман отнеговите наследници, а след това Unilever купува Best Foods през 2000 година.
3. General Electric Appliances. Собственост е на китайска компания за електроника и бяла техника Haier. Въпреки че, General Electric развива голямо разнообразие от индустрии - от авиацията, през здравеопазването и възобновяемите енергийни източници до петролния и газовия сектор, нейното дъщерно дружество за домакински уреди е в Китай, след като бе придобито през януари 2016 година от китайската компания Haier за 5.4 милиарда долара.
2. Burger King. Собственост е на канадската компания Restaurant Brands International. Първия си търговски обект компанията отваря в Маями през 1954 г., а компанията е основана от Джеймс Мак Ламор и Дейвид Едгертън. Днес Burger King е втората по големина верига за бързо хранене в САЩ след McDonald's.
През 1957 г. ресторантите за бързо хранене на Мак Ламор и Едгертън запърви път разширяват менюто си, като добави популярния днес бургер Whopper, подобно на Big Mac в менюто на McDonald's. Основната политика на веригата е да предлагат продукцията си с еднакви цени дори и по време на криза. Въпреки това, бургерите в Burger King бяха са по-скъпи, отколкото в McDonald's, и тази тенденция се запазва и до днес.
След 60-те години на миналия век Burger King се придобива от няколко компании, включително и от Pillsbury, която беше купена от британската компания Grand Metropolitan, а след това от ирландската Guinness. В крайна сметка Burger King беше от канадеца Тим Хортънс, който е създател на верига ресторанти за бързо хранене Restaurant Brands International, но марката на ресторантите Burger King се запази и до днес и се разпространява чрез франчайзинг в целия свят.
1. American Apparel.Собственост е на канадската компания Gildan Activewear. Основаната в Лос Анджелис компания за управление на магазини с марката American Apparel през години допуска много управленски и маркетингови грешки, включително конфликтна реклама и многобройни твърдения за сексуален тормоз на основателя на компанията, принуждават нейния основател Дов Чарни да обяви компанията в несъстоятелност през 2016 година. Планът за връщането на компанията към корените ѝ с основни продукти като тениски и поли обаче не беше достатъчен, за да подобри резултатите си, се оказа неуспешен. И след като като American Apparel затваря всички физически магазини за продажба, канадският производител на облекло Gildan Activewear придобива скандалната марката за 88 милиона долара през октомври 2016 г.
Още по темата:
Къде има най-много камери за видео наблюдение по света
Кои са най-успелите имигранти в САЩ
Кои публични компании поскъпнаха най-много за последните 10 години?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▼0.27% |
USDJPY | 156.29 | ▲0.62% |
GBPUSD | 1.22 | ▼0.53% |
USDCHF | 0.92 | ▲0.47% |
USDCAD | 1.45 | ▲0.63% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 707.00 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 033.38 | ▲1.00% |
Nasdaq 100 | 21 587.30 | ▲1.68% |
DAX 30 | 21 016.80 | ▲1.20% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 103 580.00 | ▼0.52% |
Ethereum | 3 393.69 | ▼2.32% |
Ripple | 3.22 | ▼2.00% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 77.36 | ▼0.80% |
Петрол - брент | 79.52 | ▼0.53% |
Злато | 2 702.70 | ▼0.43% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.15% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.42 | ▼0.09% |
Germany Bund 10 Year | 131.78 | ▲0.16% |
UK Long Gilt Future | 91.56 | ▲0.27% |