Снимка: АСЕА
През септември 2019 г. регистрациите на нови търговски превозни средства в ЕС спаднаха за първи път тази година (-10.0%), слагайки край на осем месеца непрекъснат растеж. Търсенето е намаляло всички сегменти и във всички основни пазари в ЕС, с изключение на Италия (+8.8%) и Франция (+2.5%). Докато в Обединеното кралство, което е изправено пред Brexit, е отчетен най-силен спад за миналия месец (-22.0%), следван от Германия (-11.5%) и Испания (-4.2%). Това показват обявените в петък данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).
В България, обаче, е отчетен ръст от 2.6%, при продадени нови 558 камиони, микробуси и автобуси спрямо 544 броя година по-рано през септември 2018 година.*
През деветте месеца на настоящата година търсенето в ЕС на нови търговски превозни средства остана положително (+ 4.6%) спрямо същия период 2018 г., въпреки спада през септември 2019 година. Двуцифрено е увеличението (+10.9%) в Германия, докато на другите четири основни пазара нарастването е съответно: Франция (+6.1%), Обединеното кралство (+5.1%), Италия (+4.9%) и Испания (+1.5%).
За разлика от тези страни, в България през първите 9 месеца на настоящата година е отчетено понижение на продажбите с 0.5% (при 4 427 броя през септември 2019 г. спрямо 4 451 броя през същия месец на 2018 година.
С отрицателни показатели за периода януари-септември завършват и пазарите във: Финландия (-0.7%), Ирландия (-1.5%), Словакия (-5.8%), Естония (-7.4%) и Швеция (-19.5%).
Нови леки търговски превозни средства (LCV) до 3.5 тона
Резултатите от септември 2019 г. показват 9.4% спад в регистрациите на леки търговски превозни средства в целия ЕС. Основната причина за това намаление е, че новите продажби на микробуси са подложени на режима за тестване на емисии на WLTP от 1 септември, точно една година след въвеждането на теста за всички леки автомобили. Всъщност повече от половината от всички страни в ЕС отчетоха спад през септември (общо 16) на този сегмент, като през миналия месец Обединеното кралство (-23,5%) и Германия (-11,2%) записаха двуцифрени понижения.
Досега през деветте месеца през 2019 г. пазарът на ЕС за нови микробуси се разшири с 4.4%, за да достигне общо 1.6 милиона превозни средства. Всеки от основните пазари на ЕС се справи добре през периода януари-септември тази година: Германия (+11.2%), Италия (+6.9%), Франция (+5.9%), Обединеното кралство (+4.5%) и Испания (+1.9%).
Нови средни и тежки търговски превозни средства (MHCV) над 3.5 тона
Миналия месец търсенето на нови камиони беше по-ниско с 13.4% в Европейския съюз, отколкото през септември 2018 г. В сегмента на тежкотоварни автомобили на всички големи пазари в ЕС е регистриран спад на продажбите, но Италия (-22.7%), Германия (-12.3%) и Великобритания (-11.3%) отбелязаха двуцифрени спадове.
През първите девет месеца на годината регистрациите на камиони в ЕС се увеличиха с 5.7%, въпреки че търсенето спадналото търсене през третото тримесечие. Обединеното кралство (+ 13.6%), Германия (+10.6%) и Франция (+8.0%) оглавиха този ръст, докато Италия (-6,4%) и Испания (-2,0%) се представиха по-лошо спрямо деветте месеца на предходната година.
Нови средни и тежки автобуси и микробуси (MHBC) над 3.5 тона
През септември 2019 г. регистрациите на автобуси в ЕС се понижиха с 6.7% спрямо същия месец на миналата година. Растежът на основните пет пазара беше смесен. След много силно представяне през август, Испания отбеляза двуцифрен спад (-28.8%) през миналия месец. За разлика от Испания, пазарите във Франция (+11.1%) и Италия (+5.6%) регистрациите на нови камиони са увеличиха през септември.
През деветте месеца на 2019 г. търсенето на нови автобуси в ЕС оставаше положително (+2.9%)., като растежът се дължи до голяма степен от Централна Европа (+17.1%). Разглеждайки основните западноевропейски пазари, Франция (+2.5%), Испания (+0.7%) и Германия (+0.3%) постигнаха скромни печалби, докато Италия (-5.6%) и Обединеното кралство (-20.9%) отчитат понижения.
*Липсват данни за нови тежкотоварни камиони (MHCV) над 3.5 тона и средни и тежки автобуси и микробуси (MHBC) над 3.5 тона.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.06% |
USDJPY | 157.12 | ▼0.01% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.15% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.21% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 630.70 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 098.88 | ▲1.05% |
Nasdaq 100 | 22 045.30 | ▲1.43% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 936.90 | ▼0.72% |
Ethereum | 3 472.32 | ▼0.54% |
Ripple | 2.30 | ▼0.89% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.18 | ▲1.14% |
Петрол - брент | 73.22 | ▲0.84% |
Злато | 2 617.22 | ▲0.09% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.52 | ▼0.03% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |