Снимка: Pixabay
От обявената преди седмица най-нова 20-та юбилейна класация за най-скъпите търговски марки (брандове) на 2019 година (Best Global Brands) на консултантската компания Interbrand, част от комуникационната група Omnicom Group, секторът, който отчита най-бърз растеж, е този на луксозните стоки, при това за втора поредна година, с 9 луксозни марки, включени в Топ 100.
Как се прави класацията
Според проучването на Interbrand, стойността на търговските марки на луксозните стоки заедно със сектора - търговия на дребно, е нараснала средно с 11%. При подреждането се отчитат четири основни фактора: постигнатите от компаниите финансови резултати през годината; влиянието на бранда върху избора на потребителите; способността му да създава лоялност и конкурентната сила на марката сред другите марки от същия сектор.
Най-успешните марки в сектора на луксозните стоки са тези, които са се приспособили към бързите промени на световния пазар, насочени към по-младата потребителска аудитория, чийто стил се различава коренно от този на средната класа и най-богатите хора.
Кои са най-скъпите луксозни търговски марки за 2019 година:
9. Prada, Италия (100 в общата класация). Цената: 4.781 млрд. долара, в сравнение с 2018 година е поевтиняла с 1%.
8. Burberry, Великобритания (96 в общата класация). Цената: 5.205 млрд. долара. В сравнение с миналата година, стойността на марката е нараснала с 4%.
7. Tiffany, САЩ (94 в общата класация). Цената: 5.335 млрд. долара, в сравнение с миналата година, стойността на малката е поевтиняла с 5%.
6. Dior, Франция, собственост на LVMH на семейство Арно (82 в общата класация). Цената: 6.045 млрд. долара, в сравнение с миналата година, стойността на марката е поскъпнала с 16%.
5. Cartier, Франция (68 в общата класация). Цената: 8.192 млрд. долара, в сравнение с миналата година, стойността на марката е поскъпнала със 7%.
4. Gucci, Италия (33 в общата класация). Цената: 15.949 млрд. долара, в сравнение с миналата година, стойността на марката е поскъпнала с 23%.
3. Hermès, Франция (28 в общата класация). Цената: 17.92 млрд. долара, в сравнение с миналата година, стойността на марката е поскъпнала с 9%.
2. Chanel, Франция (22 в общата класация). Цената: 22.134 млрд. долара, в сравнение с миналата година, стойността на марката е поскъпнала с 11%.
1. Louis Vuitton, Франция (17 в общата класация). Цената: 32.223 млрд. долара, в сравнение с миналата година, стойността на марката е поскъпнала с 14%.
Вижте още: Задава ли се разместване на световния пазар на луксозни стоки и бижута?
Общата класация
В нея са включени 100 търговски марки, като прави впечатление, че 13.9% е средният ръст на стойността на марките от развиващите се страни, спрямо само 0.4% за развитите икономики. Това означава, че средно националните марки на развиващите се икономики темпът на нарастване е с 31.3 пъти по-бърз от този на развитите икономики.
1 от 20-те най-бързо поскъпващи национални търговски марки на 2019 г. идват от Близкия изток и Африка, като ОАЕ е начело като най-силната и най-ценна марка в региона със 730 милиарда щатски долара. Гана (с 67%), Уганда (56%) и Египет (с 50%) също са в топ 5, според последната класация на Interbrand.
Стойностите на националните търговски марки на повечето развити икономики се свиват или стагнират през последните години. Япония е забележителното изключение със среден ръст от 26% на нейните национални марки, включени в класацията.
САЩ - несменяемият лидер
Въпреки че достигна 37.8 трилиона щатски долара обща стойност на търговските марки на 65-те развиващите се икономики, включени в проучването на Interbrand, те изостават далеч зад тази от 35-те развити икономики - на които общата стойност на търговските марки възлиза на 60.3 трилиона щатски долара. За поредна година в класацията начело са търговските марки на компаниите от САЩ с обща стойност от 27.8 трилиона щатски долара.
Заради скандала с консултантска фирма Cambridge Analytica, която неправомерно е получила достъп до данните на 87 млн. потребители на Facebook, социалната мрежа отстъпва пет позиции в класацията - от 9-о място през 2018 до 14-то през 2019 година. За една година стойността на марката е поевтиняла с 11.8% до 39.9 млрд. долара.
Технологичният сектор продължава да оглавява класацията и през 2019 година
Половината от първите в Топ 10 на търговските марки са на технологични компании: Apple (№1, 234.24 млн. долара), Google (№2, 167.71 млн. долара), Amazon (№3, 125.26 млн. долара), Microsoft (№4, 108.85 млн. добара) и Samsung (№6, 61.1 млн. долара). Техният среден ръст на поскъпване на стойността на марката е 9%.
Извън топ 10 са още три технологични: Dell (№63, 9.09 млн. долара), като се завръща в класацията след шестгодишно отсъствие. Uber (№87, 5.71 млн. добара) и LinkedIn (№ 98, 4.84 млн. добара) са нови участници в тазгодишната класация.
Топ 10 се допълва от: Coca-Cola (№5, 63.365 млн. долара), Toyota (№7 (56,246 млн. длара), Mercedes-Benz (№8, 50.832 млн. долара), McDonald's (№9, 45.362 млн. долара) и Disney (№10, 44.352 млн. долара), която се завърна в топ 10.
Още по темета:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 806.20 | ▼1.20% |
Ethereum | 3 410.96 | ▲2.40% |
Ripple | 1.48 | ▲0.36% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |