За всички, които смятат, че търговската война е приключила с подобрението на отношенията между САЩ и Китай има две лоши новини. Първата е, че Китай вече изразява съмнения за дългосрочно споразумение със САЩ, а втората - търговската война започва да се прехвърля към Европа.
Ранните признаци на интензивен търговски конфликт между САЩ и ЕС може да се появят този месец, но двете страни също спокойно започнаха да говорят в опит да разрешат определени проблеми.
В имейл до CNBC Европейската комисия потвърди телефонното обаждане, казвайки, че САЩ и Европа разговарят във връзка с казусите между Airbus и Boeing, внесени в Световната търговска организация (СТО).
Преговорите започват в момент, когато администрацията на САЩ обмисля действия дали да налага допълнителни тарифи на европейските производители на автомобили.
Европейската комисар по търговията Сесилия Малмстрьом и търговският представител на САЩ Робърт Лайтхайзър пристигат на среща за преговори, след като на 10 март 2018 г. в централата на Европейската комисия става ясно, че американският президент налага тарифи от 25 процента за стомана и 10 процента за алуминий.
Двамата преговарящи са имали "телефонно обаждане миналия четвъртък“, където са направили преглед на проблемите, които разделят двете страни, според запознат, пожелал анонимност.
„Няма пробив, но е хубаво да се говори. Все още искаме да намерим решение за достигане на споразумение“, е заявил служителят пред CNBC.
В имейл до CNBC Европейската комисия потвърди телефонното обаждане, казвайки, че двамата са разговаряли във връзка със случаите Airbus и Boeing в Световната търговска организация (СТО). „Комисарят Малмстрьом повтори желанието на ЕС да намери решение и да се стигне до договаряне“, заяви говорител на Комисията в четвъртък сутринта.
Телефонният разговор бе първият разговор между двете страни, след като САЩ обявиха тарифи за 7.5 милиарда долара европейски стоки по-рано този месец.
Преди повече от десетилетие САЩ се оплакаха, че европейските страни дават несправедливи субсидии на Airbus - което причинява загуби на американския му съперник Boeing. Наскоро СТО се произнесе в полза на Вашингтон, което проправи пътя към тарифите за стоки от ЕС.
Италианските производители на сирене казват, че американските тарифи ще доведат до покачване на цената на пармезан. ЕС отправи подобно оплакване до СТО, като твърди, че САЩ са субсидирали Boeing незаконно. Все пак СТО все още не се е произнесъл по този случай, който може да се случи през първата половина на 2020 г.
В този контекст ЕС поиска от САЩ да обсъдят и двата случая, за да се намери решение, което да избегне въобще тарифите. Но САЩ продължиха напред с новите тарифи, независимо.
Министърът на търговията на САЩ Уилбър Рос заяви пред Financial Times миналата седмица, че новите преговори с Европа могат да бъдат алтернатива за налагането на тези нови мита през следващия месец.
Президентът Доналд Тръмп заяви, че някои вносни автомобили и части от Европа представляват заплаха за националната сигурност за САЩ и като такава Вашингтон трябва да наложи по-големи митнически тарифи на тези продукти.
По това време Малмстрьом каза: „Ние напълно отхвърляме схващането, че износът на автомобили представлява заплаха за националната сигурност. ЕС е готов да договори ограничено търговско споразумение (включително) за автомобили, но не и незаконно управлявана търговия от СТО.“
Търговските отношения между САЩ и ЕС са напрегнати, откакто Тръмп дойде на власт и изрази неодобрението си от многостранните сделки. Миналата година той обяви тарифите за стомана и алуминий за Европа. ЕС отвърна няколко месеца по-късно с мита на американски стоки върху 2.8 милиарда евро.
Още по темата:
Китай изрази съмнения за намиране на дългосрочно решение в търговската война със САЩ
Китай все още готов за частична сделка със САЩ