Снимка: Личен архив
Електрическата мобилност нараства с бързи темпове по целия свят, но може да мине известно време, преди електрическите автомобили да станат основно превозно средство.
От повече от 5.1 милиона електрически коли по пътищата в световен мащаб, близо два милиона бяха продадени в Китай, Европа и САЩ миналата година. Международната агенция по енергетика се стреми да увеличи дяла на електрическите превозни средства в световен мащаб до 30% до 2030 г.
Китайските автомобилни компании Beijing Electric Vehicle и BYD, американският производител на електрически автомобили Tesla и японският Nissan са водещи в производството на такива леки коли. Заедно те създават приблизително 560 000 електрическите автомобили на година.
Все пак този брой представлява по-малко от 1% от един милиард превозни средства, които са в движение днес, сочат статистически данни на Bloomberg.
Стимулиране производство на електромобили
Тъй като се отдава по-голямо значение на намаляването на замърсяването на въздуха с въглерод, все повече държави предоставят стимули за изграждане на интегрирана инфраструктура и за насърчаване на шофьорите да използват електрически превозни средства.
Норвегия предлага освобождаване от данъци за купувачите на електрически автомобили - и 46% от шофьорите в страната купуват такива коли. Шенжен в Китай са едни от малкото градове, използващи изцяло електрически автобуси. САЩ и Индия са си поставили за цел да направят същото.
„В страни по света, където има прекалено голям трафик и съответно опасност от замърсяване на околната среда това трябва да се направи", заяви пред CNBC Субод Махайлкар, изпълнителен директор на Energy Research Institute в Техническия университет в Сингапур.
Не само автомобилите и автобусите стават електрически. Други видове транспорт като мотоциклети, кораби - също.
С изграждането на повече електрически превозни средства търсенето на електроенергия също ще се увеличи. Според прогнозите на Bloomberg този тип превозни средства ще доведат до увеличаване на потреблението на електроенергия в световен мащаб с 6.8% до 2040 г.
Предизвикателства
Британският производител на уреди Dyson, известен с домакински продукти като прахосмукачки, прекрати проекта си за електрически автомобили през октомври.
Дни по-късно Harley-Davidson спря производството на своя изцяло електрически мотоциклет, известен като LiveWire. Решението дойде след като беше открит проблем с механизма му за зареждане, едва година след дебюта на мотоциклета.
Тези затруднения могат да бъдат пречка за преминаването на автомобилната индустрия изцяло към производство на електромобили.
Бъдещето дава надежди
Въпреки подобни предизвикателства, всеки ден има все повече производители на подобен тип превозни средства.
Volocopter, в сътрудничество с компанията за производство на хеликоптери Skyports, цели да поеме по същия път.
"Ние сме абсолютно убедени, че това ще бъде практичен начин за придвижване из градовете", заяви Дънкан Уокър, съосновател на Skyports.
Прекъсването на досегашната практика в автомобилна индустрия ще отнеме време, но все повече и повече страни започват да разработват нови модели на електромобили.
Още по темата:
Акциите на Tesla поскъпват с над 20% след изненадваща печалба
Трите заплахи пред пазарите в момента
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.14% |
USDJPY | 157.58 | ▼0.12% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.03% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.06% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 649.00 | ▼0.14% |
S&P 500 | 6 085.16 | ▼0.16% |
Nasdaq 100 | 21 954.50 | ▼0.23% |
DAX 30 | 20 068.00 | ▼0.04% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 982.90 | ▲0.32% |
Ethereum | 3 368.51 | ▲1.12% |
Ripple | 2.16 | ▲0.01% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.64 | ▼0.06% |
Петрол - брент | 72.84 | ▼0.05% |
Злато | 2 633.34 | ▲0.03% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 541.38 | ▲0.27% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.70 | ▲0.06% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |