Някои от най-богатите хора в Китай вложиха милиарди долари в компании за електрически автомобили, за да подхранват мечтите на страната да стане лидер в тази област, пише финансовото издание Bloomberg. Продажбите на автомобили се забавят, а правителството намалява субсидиите за зараждащата се индустрия.
Това оставя водещите компании на Джак Ма, Пони Ма, Хю Ка Ян и Робин Лий изправени пред несъстоятелност на залозите им, че електрическите превозни средства могат да бъдат смартфони на колела.
Капиталът на тези компании, заедно с този на десетки стартиращи други, помогна да се надуе електрически балон, който сега изглежда е изложен на опасност да се „спука“.
Китайският пазар на автомобили преживява продължителен спад на продажбите, което подтиква производителите на EV да намалят очакванията си за добри приходи. След като Китай обмисля по-нататъшно намаляване на субсидиите, за да принуди производителите да се съревновават самостоятелно, се очертава разтърсване, което е толкова голямо, че дори и подкрепата на милиардерите няма да бъде в състояние да предотврати, заяви Рейчъл Миу, анализатор от DBS Group Holdings Ltd в Хонконг.
Ето как изглеждат инвестициите на най-богатите хора в Китай в сектора на електрическите автомобили:
Джак Ма се оттегли от поста си на председател на Alibaba Group Holding Ltd. през септември, след като натрупа богатство от 40 милиарда долара, но запазва мястото си на борда и влиянието си създадената от него империя за електронна търговия. Alibaba участва в няколко кръга на финансиране за Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co., или Xpeng Motors.
Компанията Xpeng пусна първото си превозно средство - петместния SUV G3 миналата година и досега е продала 11 940 автомобила, показват данни от Bloomberg.
Приключението не мина без препятствия, тъй като някои инженери, ангажирани с Xpeng, са обвинени в кражба от бившите си работодатели в САЩ. Бивш инженер на Apple Inc. беше обвинен миналата година заради твърдения, че краде секретна информацията относно самоуправляващите се автомобили. Съдебният процес предстои.
Xiaomi Corp., компанията за потребителска електроника, участва в още един кръг за набиране на средства в размер на 400 милиона долара.
Tencent Holdings Ltd. на Пони Ма, чието приложение за съобщения WeChat му помогна да стане вторият най-богат човек в Китай, участва в инвестиционен кръг за 1 милиард долара в NIO Inc през 2017 г.
Но загубите се натрупаха с общия спад на продажбите и тъй като компанията, която беше описана като „Китайската Tesla“, вложи пари в маркетинг и недвижими имоти и отвори 12 NIO Представителства.
„NIO избира режима на директни продажби и обръща голямо внимание на потребителското изживяване“, заявиха от компанията. Компанията не планира да затваря съществуващите си центрове - нито да отваря нови.
NIO загуби 2.8 милиарда долара при приходи от 1.2 милиарда долара, а акциите на компанията паднаха тази година. Базираната в Шанхай компания съкрати около 20% от работна си ръка през септември.
„Продажбите ни бяха под натиск, след като субсидиите намаляха, каза главният изпълнителен директор на NIO Уилям Ли. „Дойде нова ера, в която всеки може да спечели клиенти само с качествени продукти и услуги.“
Базираната в Шенжен Tencent изрази подкрепа за EVs, но не отговори на конкретни въпроси относно NIO.
Един от най-агресивните участници в индустрията на електромобилите е стартъпът China Evergrande Group, който заяви, че иска да бъде най-големият производител в света в рамките на три до пет години. Това означава да надминем Tesla, който току-що отвори фабрика в Шанхай. Между септември 2018 г. и юни 2019 г. Evergrande инвестира повече от 3,8 милиарда долара в компании, свързани с електрическите автомобили, според Bloomberg Intelligence и ще започне да произвежда марката си Hengchi през следващата година.
Evergrande, която иска да отвори 10 производствени бази, планира да похарчи 45 милиарда юана за нови енергийни превозни средства между 2019 и 2021 г. На 10 ноември компанията обяви, че ще похарчи почти 3 милиарда долара за увеличаване на дела си в National Electric Vehicle Sweden AB до 82% от 68%.
Председателят и основателят на компанията – милиардерът Хуей Ка Ян, който се диверсифицира в бизнеси като футбол и здравеопазване, призна, че няма много припокриване между бизнеса с недвижими имоти на Evergrande и неговите амбиции за EV.
"Нямаме талант, технология, опит или производствена база в производството на автомобили", каза Хуей. „Как можем да се конкурираме със вековните автомобилни производители в света?“
Отговорът му: като отворите портфейла на Evergrande.
„Каквато и основна технология и компания да купим, ние продължаваме да купуваме“, каза той.
И все пак стратегията на Хуей каквото и да е необходимо може да се отрази на Evergrande поради естеството на инвестиции в този род бизнес, което води до „изгаряне на пари“. Прогнозата на компанията за изразходване на 45 милиарда юана вероятно е подценяване и това може да изостри паричните нужди, според BI.
„Това би могло да съкрати маржа на продажбите на местния пазар, като спешно се поддържа съкращения на цените, за да се стимулира събирането на пари от продажбите“, казва анализаторът Кристи Хунг в доклад от 22 ноември.
Още по темата:
Кои са най-продаваните електромобили на 2019-та година?
Tesla с рекордни продажби през второто тримесечие