Собственикът на Volvo Cars, Ли Шуфу, обмисля да комбинира шведския производител на автомобили с търгуваната си в Хонконг автомобилна компания - Geely Group, за да създаде обединена компания с мащабите, които да се конкурират в бързо консолидиращия се глобален пазар на автомобили.
Volvo, изцяло собственост на контролираната от Ли Geely Group, ще проучи предложението за сливане с публично търгуваните Geely Automobile Holdings Ltd., се казва в изявление в понеделник. Разширената компания ще бъде включена в списъка на публичните компании в Стокхолм, както и в Хонконг, където Geely Automobile се търгува сега.
Едно подобно вливане би обединилo по-голямата част от стабилния автомобилен бизнес на на милиардера Ли на автомобилните му марки. Той купи Volvo Cars през 2010 г. и оттогава компанията удвои продажбите си, докато бързо расте и в Китай.
Ли, който е и най-големия акционер на Daimler AG, подкрепя консолидирането като начин за автомобилните производители да обединят ресурси за инициативи като електрификация и автономни автомобили.
През последната година глобалните сделки започнаха, след като Volkswagen AG и Ford Motor Co. се договориха да си сътрудничат в широко споразумение, а Fiat Chrysler Automobiles NV е готов да се слее с групата PSA на Франция, собственик на марката Peugeot.
Съвместен бизнес с Geely Automobile ще представлява творчески начин за излизане на Volvo на публичните пазари, след като компанията забави плановете си за IPO през 2018 г., позовавайки се на влиянието на търговското напрежение върху пазарните условия.
Потенциално новата компания може да бъде оценена на около 30 милиарда долара или повече. Geely Automotive командва текуща пазарна стойност от около 16 милиарда долара в Хонконг, докато Volvo се очакваше да бъде оценена на между 16 до 32 милиарда долара преди да се откаже от своите планове за IPO през 2018 г., според запознати. Инвеститорите бяха готови да платят само между 12 и 18 милиарда долара за шведската компания.
Еврооблигациите на Volvo Car с падеж 2025 г. достигнаха 103.6, което е най-високото им ниво в рамките на деня от 27 януари, според данни на Bloomberg в 12:20 ч. Стокхолмско време. Облигациите са оценени с една стъпка под инвестиционния клас.
Volvo е създаден през 1926 г. като проект в рамките на производителя на сферични лагери SKF AB, който искаше да покаже колко полезни могат да бъдат неговите продукти в автомобилите. Новоизградената компания е регистрирана в Стокхолм през 1935 г., а през следващите десетилетия тя се разраства до разгърнат конгломерат, който също прави камиони и строителна техника, със залози във фармацевтични компании и пивоварни.
След неуспешен опит за сливане с френската Renault SA, групата Volvo продаде бизнеса с леки автомобили на Ford Motor Co. през 1999 г., за да се съсредоточи върху създаването на камиони и автобуси.
След финансовата криза Geely пое Volvo Cars. проправяйки пътя за възобновяване на марката, водена от продажбите на популярните й SUV модели, които съставляват повече от половината от продажбите на компанията през миналата година.
Доставките в Китай са нараснали пет пъти под собствеността на Ли. Компанията създаде три монтажни инсталации и двигателен агрегат в Китай, докато персоналът се увеличи на повече от 8 000 от 188 според компанията.
По-късно Ли купи дял в отделената компания за производство на камиони - Volvo Group.
Автомобилните компании вече са се насочили към интеграция в отговор на предизвикателствата в индустрията. През октомври Volvo Cars обяви, че ще създаде съвместно предприятие с Geely за разработването на традиционни двигатели с вътрешно горене.
Новото предприятие, което може да започне да работи в края на годината, ще направи двигатели за марките на Volvo и Geely, а също така може да доставя двигатели и на други производители.
Още по темата:
С помощта на Geely малкият Smart се превръща в електромобил
Теѕla има интерес към партньорство с Daimler