Ако сте предприемач по дух, то най-вероятно идеята да отворите франчайз на някоя от популярните вериги за бързо хранене може и да ви си струва привлекателна? Колко обаче ще ви струва това удоволствие и кой франчайз е най-евтин?
Най-евтин излиза франчайза на Chick-fil-A. За да отворите ресторант от веригата трябва да имате история, че сте предприемач и добри практики при личните ви финанси. Както и 10 000 долара. Но за съжаление, това все още не е възможно в България.
Това е един от най-достъпните франчайзи, в които също можете да инвестирате в среда на сериозна конкуренция от останалите търговски вериги. McDonald's и Kentucky Fried Chicken например, имат такса франчайз на стойност 45 000 долара, докато Burger King има такса за франчайзинг в размер на 50 000 долара.
Много от тези марки имат и допълнителни изисквания, като KFC, който заявява, че франчайзополучателите трябва да имат 750 000 долара ликвидни капитали и 1.5 милиона долара нетна стойност на активите.
Chick-fil-A, третата най-голямата верига за бързо хранене в САЩ, разчита на франчайз бизнес модел. Компанията нарича своите франчайзополучатели „оператори“ и предупреждава, че подобен бизнес ход не е за всеки тип инвеститор. Нейните оператори не са собственици на бизнеса, а компанията държи контрола, като сама избира локациите и изгражда ресторантите. Но да се отвори ресторант на веригата дори и в САЩ не е никак лесно. На година тя отваря 75 до 80 нови ресторанта, като получава близо 20 000 заявления за това. Или удовлетворява около 0.4% от кандидатите.
Ускореният ръст на Chick-fil-AМасовият растеж на веригата залагаща на пилешко месо през 2018 г. я отведе до трета позиция по продажби в класацията на най-големите вериги ресторанти в САЩ, с 10,46 милиарда долара продажби, според анализа на Nation's Restaurant News.
McDonald's поддържа първото място с 38.52 милиарда долара американски продажби в цялата система. Starbucks се задържа на второто място с 20.49 милиарда.
Chick-fil-A се изкачва сериозно от седмото място в класацията през 2017-та година и вече изпреварва други по-популярни верики като Wendy's, Burger King, Taco Bell и Subway. Продажбите на системата на Chick-fil-A нараснаха с 16.7% през 2018 г.
Според експерти няма причина да се смята, че растежът на Chick-fil-A ще се забави скоро. Ако не друго, Starbucks трябва да се притеснява, че може да загуби своя сребърен медал.
"Могат ли да удвоят това? Мисля, че това е много разумна цел за тях", според Марк Калиновски, основател на Kalinowski Equity Research, цитиран от Business Insider през май.
„Ще ме изненада, ако не го удвоят в не твърде далечното бъдеще“, добави Калиновски. "Могат ли да достигнат 30 милиарда долара? Мисля, че това също е реалистична цел, ако им отделите достатъчно време. И това би трябвало да ги постави пред Starbucks."
Средният ресторант на Chick-fil-A е носил продажби на година от 4.6 милиона долара през 2018-та година, спрямо 4.2 милиона през 2017-та - повече от всяка друга верига за бързо хранене. За сравнение средният ресторант на местоположение на McDonald's прави средно 2.8 милиона долара годишни приходи.
Калиновски казва, че някои от марките, които би трябвало да са най-загрижени от растежа на Chick-fil-A, са конкурентите му KFC и Wendy's, които са известни с пилешките си продукти.
Във все по-конкурентната ресторантьорска среда много вериги изпитват натиск от растежа на Chick-fil-A, тъй като конкурентите се борят да привлекат повече клиенти.
"Бих казал, че има натиск върху веригите за бургери като цяло", каза Калиновски, "и те се борят с това с различна степен на успех."
Chick-fil-A операторите трябва да преминат многоседмичен курс на обучение. В момента базираната в Атланта компания търси да увеличи присъствието си в Лос Анджелис, Лонг Айлънд, Югоизточна Флорида и редица други места в САЩ.
Още по темата:
Десетте вериги за бързо хранене с най-голям оборот в Германия
Веригата за бързо хранене на финландец тръгва от Ловеч