Снимки: Pixabay и БГНЕС
Икономическите последици от нарастващото разпространение на коронавируса се изместват от сектора на услугите към производствения сектор от двете страни на Атлантическия океан. В САЩ и Европа се затварят масово предприятия. Освен това, както отбеляза агенция „Блумбърг", подобен мащаб на затворени или предстоящо затваряне на предприятие е наблюдаван през 40-те години на миналия век, по време на Втората световна война.
Първи съобщиха за временно затваряне „Голямата тройка" производители на автомобили в САЩ: до 30 март производството ще преустановят General Motors, Ford и Fiat Chrysler. В Европе ситуацията е аналогична. Преди това затвориха предприятия за производство на автомобили и части за тях в Китай, което доведе до прекъсвания в световните вериги за доставки, припомня „Блумбърг". Освен това подобни проблеми се забелязват в Япония и Южна Корея. И всичко това се случва при условия, които напомнят за задаваща се глобална рецесия.
„Не знам дали има аналог в най-новата история, но Втората световна война може да е най-добрия аналог", каза пред „Блумбърг" Кристин Джичек, ръководител на научноизследователското звено в Американския център за автомобилни изследвания. - Всички автопроизводители във всички региони на света действат така. Не мисля, че подобно нещо се е случвало."
Други експерти обаче отбелязват, че все пак това не прилича на последиците от истинска война. Като пример те посочват Китай, където след шестседмично спиране на производството някои предприятия се връща към нормалните си обеми.
Вярно е, че икономистите от JPMorgan Chase & Co., например, остават песимистични. Те направиха вече своята прогноза за предстоящото забавяне на глобалния растеж, наречена „Денят, когато Земята спря".
„Вече няма съмнение, че най-дългата глобална експанзия в историята ще приключи през това тримесечие", пише в анализа на JPMorgan.
Според Джичек, само седмица на нереализирани продажби на автомобили само в Съединените щати се равнява на загуба от 94 400 работни места, 7.3 милиарда долара личен доход и 2 милиарда долара данъчни приходи.
Германските производители на автомобили вече предупредиха за предстоящо спиране поне за две седмици. И това, както отбелязват от компаниите, може да доведе, наред с други неща, до значително намаляване на работните места. Само за Volkswagen в Европа работят около 475 хиляди души.
Има и още един негативен фактор: производителите на автомобили вече бяха поразени от търговската война между САЩ и Китай, както и от атаките на администрацията на Тръмп върху европейските производители. Вносните тарифите и митата вече засегнаха веригите за доставки и икономиките на редица страни, както и бизнес инвестициите. По този начин Германия, индустриалния гигант на Европа, дори преди избухването на коронавирусната епидемия, се доближи до ръба на рецесията. Нарастването на производствените договори с американски производители през 2019 г. е само 0.2%, припомня „Блумбърг".
Ако погледнем назад към Китай, ще стане ясно, че няма толкова много поводи за оптимизъм. В действителност, според официалните данни, през януари-февруари индустриалното производство в Китай се срина с 15.7%. Сега анализаторите очакват и рекорден провал на темповете на растеж за първото тримесечие.
Американските автомобилни гиганти затварят предприятия заради COVID-19
„Голямата тройка" на американските автомобилни производители - General Motors, Ford и Fiat Chrysler, обявиха плановете си да затворят всички свои заводи в Съединените щати по време на карантината за коронавируса. От Ford дори съобщиха, че процесът е започнал още в четвъртък, 19 март.
Наистина, както отбелязва CNBC, решението на автомобилните гиганти не е продиктувано от филантропията, а под натиска на синдикатите: именно те притискаха ръководството на концерна, , изисквайки да бъдат защитени работниците от непосредствената заплаха от коронавируса.
Ford също временно спира дейността си в Канада и Мексико. Временното затваряне на заводите ще продължи до 30 март. Компанията заяви, че ще работи в тясно сътрудничество със синдиката на автомобилните работници (UAW - United Auto Workers) през следващите седмици, за да намери най-доброто решение както за служителите, така и за бизнеса.
General Motors също спира работа, поне до 30 март. В същото време ръководството на компанията възнамерява да оценява ситуацията седмично.
Fiat Chrysler заяви, че ще прекрати дейността в заводите си в Северна Америка "постепенно от 18 март до края на март". Компанията обяви, ще преразгледа ситуацията в края на другата седмица и ще работи в тясно сътрудничество с UAW, за да осигури безопасни условия на работа, включително продължителност на смяната и усъвършенстване на дезинфекцирането на работните места.
Като цяло решението на „Голямата тройка" засяга 25 предприятия и 150 хиляди работници, които членуват в синдиката UAW. General Motors има 11 завода, Ford има 8, а Fiat Chrysler - 6.
Спирането на производството може да доведе до сериозни финансови загуби, още повече, че търсенето на автомобили вече пада на фона на пандемията на COVID-19.
Така, според анализите на RBC Capital Markets, коронавирусната пандемия може да доведе до 16% спад в световното производство на автомобили през 2020 г., което отчасти се дължи на очакваното намаление на продажбите в САЩ с 20%.
„По-сложната задача се състои в това, че веднага щом страната преодолее най-лошата пандемия, производителите на автомобили ще трябва да бъдат готови за бързо възстановяване, за да извлекат максимума от вълната на свитото потребителско търсене", прогнозира изпълнителнитя директор на подразделеинето на RBC за отраслови анализи Edmunds Джесика Колдуел.
Кои други автомобилни производителя затварят заводи
По обобщената информация на „Блумбърг" големите производители на автомобили от Европа и Азия също затварят или планират да затворят свои заводи.
Френската PSA Group обяви, че затваря заводи на концерна до 27 март. Работа ще спрат производствените мощности в Мюлуз, Поиси, Рен, Сошо, Хордейн (Франция), Мадрид, Сарагоса и Виго (Испания), Айзенах и Рюселсхайм (Германия), Лутън и Елесмиър Порт (Великобритания), Гливице (Полша), Малгуалде (Португалия) и Търнава (Словакия).
Ford вече затвори най-големия си завод в Европа, във Валенсия, Испания. Причина за това бяха три положителни проби за COVID-19 на работници в завода, а спирането на работа продължи колкото е карантината за страната.
Fiat Chrysler Automobiles също затваря няколко завода в три държави: Мелфи, Г. Вико, Касино, Груляско и Модена (Италия), Крагуевац и Тичи съответно в Сърбия и Полша.
Производството на Ferrari в Маранело и Модена спира от 27 март, а преди това беше прекратено и производството на Lamborghini в Сант'Агата Болонеза.
Nіѕѕаn затвори един от заводите си в Япония през февруари, защото нe пoлyчaвa чacти oт Kитaй. Спряно е производството на мoдeлитe Ѕеrеnа и Х-Тrаіl.
Някои заводи на Volkswagen извън Германия са затворени или пред затваряне. Ѕеаt - иcпaнcĸaтa мapĸa на VW в Барселона обмисля затваряне или частично спиране на производствени линии, поради липса на части, които се доставят от Китай. Гepмaнcĸият автомобилен производител обмисля затваряне на завода и в Слования, след Бpaтиcлaвa oбяви извънpeднo пoлoжeниe зapaди вирусната пандемия.
Вирус с държавно участие: Правителството на САЩ ще купуват акции в корпорации, засегнати от коронавируса
Главният икономически съветник на Белия дом Лари Кидлоу заяви преди два дни, че правителството, което подкрепя щатските компании, имат право да заемат "справедлива позиция". Става въпрос за предоставяне на помощ на корпорации, които искат данъчни облекчения в условията на борбата с коронавирусната епидемия. Правителството е готово да им помогнат, но в същото време обмислят възможността да придобият дял в тях.
В същото време Кудлоу похвали мерките, предприети от General Motors, който затвори заводите си докато трае пандемията. Ford и Fiat Chrysler в САЩ също предприеха такава стъпка.
Кудлоу отбеляза, че придобиването на дялове в засегнатите компании е само една от възможностите, които Белият дом обмисля. В същото време сегашните му изявления за спестяването на General Motors са в контраст с коментарите му през 2009 г., припомня „Блумбърг", когато той нарече подкрепата, предоставена от администрацията на президента Обама на същия автомобилен производител, "атака срещу пазарния капитализъм".
Още по темата:
Volvo може да стане публична с вливане в Geely Group
Как ще се отрази вирусната епидемия в Китай на автомобилните производители?
Добра инвестиция ли са акциите на Toyota?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.19% |
USDJPY | 149.71 | ▼1.00% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.38% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.15% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 053.10 | ▲0.25% |
S&P 500 | 6 051.41 | ▲0.36% |
Nasdaq 100 | 20 990.90 | ▲0.50% |
DAX 30 | 19 689.00 | ▲1.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 551.60 | ▼0.98% |
Ethereum | 3 636.23 | ▲1.19% |
Ripple | 1.78 | ▼0.77% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.14 | ▼1.02% |
Петрол - брент | 72.07 | ▼0.83% |
Злато | 2 651.08 | ▲0.50% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.78 | ▲0.46% |
Germany Bund 10 Year | 136.56 | ▲0.42% |
UK Long Gilt Future | 95.94 | ▲0.31% |