Коронавирусната пандемия се очаква да вземе много жертви сред компаниите. И докато това все още не е факт, основно заради трилионите долари наляти от Фед и останалите централни банки по света, постепенно "зомби компаниите" ще започнат да изплуват.
И една такава се очаква да е търговската верига J.C. Penney Co. Според запознати компанията се очаква да потърси защита от кредитори през следващите дни. Reuters съобщи, че подаването на заявление за фалит може да дойде следващата седмица, докато CNBC съобщи, че може да стане реалност още в петък.
Затрудненият търговец на дребно има дълг от около 4 милиарда долара и беше изправен пред сериозни финансови проблеми дори преди пандемията с коронавирус да го принуди временно да затвори всички свои магазини.
Миналия месец Wall Street Journal съобщи, че компанията е в напреднали разговори за финансиране на фалит и търси заем от 800 милиона до 1 милиард долара, за да поддържа дейността си в плаващ процес по време на потенциален процес на фалит.
J.C. Penney оперира с над 800 магазина в САЩ, където работят около 90 000 души. Акциите й се понижиха с 83% до момента, спрямо понижението на S&P 500 от 12% за периода.
В търсене на други потенциални жертви на кризата, ето няколко признака, че една компания може да е тръгнала по този път...
1. Не се учи от историята
В циклични сектори и индустрии като енергийния, автомобилния или имотния, често любимите на Уолстрийт компании залагат на „заемни средства“ като начин за разрастване на бизнеса си.
Големите дългове обаче правят почти всяка една компания кандидат за „фалит“. Всъщност неразумните нива на дълга са една от основните причини, водещи до изчезването на една компания.
През 2014 година, следствие на поевтиняването на петрола, около 70 енергийни компании, които преди това са били много популярни сред инвеститорите, не успяха да върнат задължения в размер на 40 милиарда долара и са фалирали.
Всички видяхме до какво могат да доведат необмислени нива на дълг при щатските компании по време на дълговата криза.
2. Следват чужда формула за успех
Компаниите в сектора на бързото хранене например следват един и същ модел на поведение – ръстът винаги е добър и ефективен начин за развиване на бизнеса. Има много примери за фалирали компании в сектора.
Компаниите трябва с пълна сила да осъзнават, че ако една формула е била печеливша за техен конкурент, това не е задължително, че ще проработи и за тях.
3. Подвеждат клиентите си
През 2012 година търговската верига JC Penney ефективно „уволни“ своите клиенти. Изпълнителният директор на компанията – звездата Рон Джонсън, премахна купоните, както и по-скъпите марки от веригата.
Така той разочарова основната част от потребителите й, които спряха да я посещават. На практика Джонсън обърка личните си виждания и предпочитания с тези на потребителите.
4. Стават жертва на мания
Понякога хората са толкова убедени в определена история, продукт или начин на мислене, че се вманиачават и не виждат действителността.
Като пример можем да посочим канадската компания Blackberry, която от пионер при смартфоните се превърна в „изчезнал вид“, заради недалновидността на своя мениджмънт.
Мениджърите на компанията бяха убедени, че новите смартфони (с тъчскрийн на Apple) няма как да успеят, а устройствата й винаги ще са предпочитани от публиката. „Кой би искал смартфон без физическа клавиатура"? Това бе основната презумпция на изпълнителните директори на компанията.. Е оказа се, че тяхната вманиаченост се оказа пагубна…
5. Не се адаптират към новата реалност
Компанията Blockbuster Video е основен пример за това. През 2007 година тя започна да губи сериозно в бизнеса за сметка на стартиращата тогава компания Netflix (NFLX).
Вместо да предприемат масирана онлайн контраофанзива, мениджмънта удвои усилията си към търговската си мрежа и офлайн концепция. Това доведе до напълно очаквани и логични резултати.
Още по темата:
В какво да инвестирате през различните месеци на годината?
Два месеца за да преживеете следващите няколко месеца