Продажбите на дребно в САЩ се понижиха с рекордните в историята 16.4% през изминалия месец април. Това бе далеч по-лошо от средните очаквания на анализаторите.
Тъй като по-голямата част от страната все още е под строги мандати за пребиваване у дома в резултат на пандемията COVID-19, се очакваше активността на потребителите в САЩ да получи пореден голям удар през април, след рекордното понижение през март.
Икономистите, анкетирани от Bloomberg, очакваха основните продажби на дребно да паднат с 11.9% през април, което бе повече от реализираното понижение през март в размер на 8.4%.
Основните продажби на дребно, с изключение на волатилните компоненти на продажбите на храни и горива се очакваше да се понижат със 7.6% след спад от 2.8% през предходния месец.
„Продажбите на дребно вече забелязаха най-резкия си месечен спад през март, но тъй като мерките за блокиране настъпиха едва през втората половина на месеца, продажбите се очакваше да намалеят още повече през април“, написа Майкъл Пиърс, старши американски икономист Майкъл Пиърс на 8 май.
Пиърс прогнозира, че категориите, които бяха засегнати през март, ще продължат да намаляват през април. „Разходът за услуги за храна и напитки вероятно е довел до спадовете и макар това да означава, че продажбите на хранителни магазини ще останат повишени, те също изглеждат спаднали през април след първоначалната вълна от запаси. Онлайн продажбите може би са единственият сектор, който отбеляза увеличение. "
В рамките на основните компоненти потребителските разходи онлайн се повишиха с 3.1% и скочиха с 26.9% в магазините за хранителни стоки през март. Продажбите в универсалните магазини обаче потънаха с 19.7%, в мебелните магазини се наблюдаваше спад на разходите с 26.8%. Продажбите на спортни стоки спаднаха с 23.3%, а разходите за търговци на дрехи спаднаха най-много с 50.5%.
Междувременно през март несъществените компоненти също отбелязаха значителен спад в активността. Продажбите на автомобили и авточасти спаднаха с 25.6%, а продажбите на бензин се понижиха с 17.2%.
Потребителските разходи представляват около 70% от БВП и се считаха за светлото място в американската икономика преди избухването на COVID-19. Въпреки че е имало и вероятно ще има рязък спад в потребителската активност в близко бъдеще, икономистът от Wells Fargo Джей Брайсън не очаква щетите да продължат дълго.
„С някои магазини затворен за целия месец април, разписките от регистъра вероятно ще бъдат мрачни. Спадът на продажбите през април може да отбележи най-ниската точка на цикъла, тъй като дори постепенното възобновяване през май предлага възможност за поне някакво увеличение “, обясни Брайсън в бележка от 8 май. „Ако предпочитаните от правителството прогнози са правилни, и вирусът се оттегля бързо през това лято, по-широкото възобновяване и ограниченото търсене предполагат, че търговците, които са успели да оцелеят след спирането, трябва да наблюдават нормализиране на продажбите през втората половина на годината."
Според данните за транзакции на дебитни и кредитни карти на Bank of America, активността на потребителите значително се подобрява през май.
Към четвъртък следобед има повече от 4.3 милиона случаи на коронавирус и 297 500 смъртни случая по света, сочат данните на университета Джонс Хопкинс. В САЩ има 1.39 милиона случая и 84 100 смъртни случая.
Още по темата:
Спад на продажбите на дребно в Европа
БВП на Германия се сви с 2.2%